CONSTANȚA: Municipalitatea pregătește creșteri de taxe și impozite. Proiectele de hotărâri, în transparență decizională
Publicat de Adina Sîrbu, 13 august 2024, 08:18
Primăria Constanța vrea să majoreze taxele și impozitele locale pentru anul 2025. Printre propunerile prevăzute în proiectele de hotărâre puse în transparență decizională se află majorarea taxei de salubrizare de la 8 la 20 de lei, lunar, de persoană și creșterea taxei de rezervare loc de parcare pentru persoane fizice de la 208 la 600 de lei pe an.
Într-un comunicat de presă, Primăria Municipiului Constanţa şi Serviciul Public de Impozite, Taxe şi alte Venituri ale Bugetului Local Constanţa anunţă deschiderea procedurii de transparenţă decizională a procesului de elaborare a proiectelor de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de instituire şi administrare a taxei de salubrizare, precum şi stabilirea taxei de salubrizare pentru utilizatorii serviciului de salubrizare şi stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa în anul 2025.
Propuneri, sugestii, opinii cu valoare de recomandare privind proiectele de hotărâre supuse procedurii de transparenţă decizională se pot depune până la data de 26.08.2024: pe adresa de e-mail sj@spit-ct.ro; prin
poștă, pe adresa sediului secundar al SPIT din municipiul Constanţa, b-dul Tomis nr. 112 sau la sediile instituţiei situate în b-dul Tomis nr. 112, str. Ştefan cel Mare nr. 3640 – Centrul Comercial Tomis Mall, etaj 3, str. Sg. Nicolae Grindeanu nr. 66, str. Soveja nr. 104, bl. 44, parter, b-dul Alexandru Lăpusneanu nr. 116C – City Park Mall, b-dul Tomis nr. 391 – Centrul Comercial TOM (Carrefour).
În același comunicat, municipalitatea vine cu precizări.
Prin adoptarea OUG nr. 133/ 2022 pentru modificarea şi completarea OUG nr. 92/ 2021 privind regimul deşeurilor, precum şi a Legii serviciului de salubrizare a localităţilor nr. 101/ 2006 a fost a fost reconsiderată politica tarifară în domeniul gestionării deşeurilor, inclusiv a responsabilităţilor financiare ce revin autorităţilor administraţiilor publice locale în ceea ce priveşte finanţarea serviciului de salubrizare.
Autorităţilor administraţiei publice locale le revine obligaţia de a aproba, prin hotărâre, o taxă de salubrizare pentru constituirea fondurilor necesare finanţării activităţilor specifice serviciului de utilitate publică, precum și un Regulament de instituire şi administrare a taxei pentru utilizatorii serviciului de utilitate publică.
Cuantumul taxei de salubrizare poate cunoaşte o evoluţie negativă sau pozitivă oricând pe parcursul întregului an, ca urmare a:
– Influenţei sumelor încasate de la organizaţiile care implementează obligaţiile privind răspunderea extinsă a producătorilor de deşeuri, fapt ce determină scăderea cuantumului taxei, propunându-ne o ţintă de reciclare de 50%;
– Cantităţilor efective de deşeuri reziduale eliminate prin depozitare, care determină o creştere a cuantumului taxei; astfel în perioada ianuarie – iulie 2024 media cantităţilor de deşeuri reciclate a reprezentat 1,26% din totalul cantităţilor de deşeuri reziduale eliminate;
– Valorii contribuţiei pentru economia circulară pentru deşeurile municipale, deşeuri din construcţii şi desfiinţări destinate a fi eliminate prin depozitare, în cuantum de 160 lei/ tonă începând cu anul 2024 (majorată de la 80 lei/ tonă începând cu data de 01.01.2024), care se facturează separat de tariful practicat pentru deşeurile acceptate pentru depozitare pentru aceeaşi cantitate;
– Veniturilor Fondurilor pentru Mediu ce se constituie din contribuţia de 50 lei/ to datorată de unităţile administrativ teritoriale, în cazul neîndeplinirii obiectivului anual de reducere a cantităţilor de deşeuri eliminate prin depozitare, plata având un caracter sancţionatoriu, ea făcându-se pentru diferenţa dintre cantitatea corespunzătoare obiectivului anual şi cantitatea efectiv încredinţată spre reciclare şi alte forme de valorificare, în anul 2023, cuantumul acestor venituri fiind de 6.708.117 lei.
Reducerea la 8 lei a cuantumului taxei de salubrizare, prin amendarea HCL nr. 339/ 2023 privind stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa pentru anul 2024, adică la mai mult de jumătate din valoarea reală, a presupus o alocaţie bugetară consistentă pentru acoperirea costurilor de operare, de aproximativ 26.000.000 lei pentru primele 7 luni ale anului, cu o predicţie de 45.000.000 lei pentru întreg anul 2024. Pe cale de consecinţă, această măsură a condus la amânarea sau chiar renunţarea la finanţarea altor proiecte publice absolut necesare municipiului Constanţa.
În consecinţă, a fost propus proiectul de hotărâre privind aprobarea Regulamentului de instituire şi administrare a taxei de salubrizare, precum şi stabilirea taxei de salubrizare pentru utilizatorii serviciului de salubrizare, prin care cuantumul taxei de salubrizare datorată de toţi utilizatorii casnici la valoarea de 20 lei/ persoană/ lună, astfel cum a reieşit din calculul care a respectat prevederile Anexei nr.7 la Ordinul ANRSC nr. 640/2022.
În ceea ce priveşte Proiectul de hotărâre privind stabilirea impozitelor şi taxelor la nivelul municipiului Constanţa în anul 2025, modificările propuse se rezumă în principal la:
– Indexarea cu rata inflaţiei de 10,4% a impozitelor şi taxelor locale a căror valoare este exprimată în lei sau stabilită în baza unei anumite sume în lei, precum şi a limitelor amenzilor prevăzute de Codul Fiscal, conform prevederilor art. 491 alin. 1 din Legea 227/ 2015 privind Codul Fiscal, cu modificările şi completările ulterioare;
– Instituirea aceluiaşi mecanism de impozitare pentru clădirile nerezidenţiale, indiferent de statutul juridic al proprietarului, prin stabilirea unei cote adiţionale unitare de 30,8% la impozitul pe clădiri cu destinaţia nerezidenţială atât pentru persoanele fizice, cât şi pentru persoanele juridice;
– Stabilirea taxei de rezervare loc parcare pentru persoane fizice în cuantum de 600 de lei/ an;
– Instituirea taxei pentru ocuparea temporară, cu autovehicule, a domeniului public sau privat al Municipiului Constanţa, stabilită în funcţie de locul înregistrării fiscale a autovehiculului, după cum urmează:
- taxa pentru ocupare curentă, datorată de persoanele fizice cu domiciliul în municipiul Constanţa, care au în proprietate autovehicule înregistrate fiscal în evidenţa Serviciului Public de Impozite, Taxe şi alte Venituri ale Bugetului Local Constanţa, în cuantum de 200 de lei/ an. Vor face excepţie de la plata taxei persoanele fizice ce staţionează pe domeniul public său privat al municipiului Constanţa şi care achită taxa de rezervare loc parcare, precum şi persoanele ce staţionează pe domeniul public său privat al municipiului Constanţa în parcările aflate în Zona 2, astfel cum sunt acestea reglementate de dispoziţiile H.C.L. nr. 123/ 2021 privind aprobarea Regulamentului de organizare şi funcţionare a parcărilor publice din municipiul Constanţa, cu modificările ulterioare, şi care achită abonamentul anual în cuantum de 199 lei;
- taxa pentru ocupare ocazională, datorată de persoanele fizice cu domiciliul în alte unităţi administrativ teritoriale decât municipiul Constanţa pentru autovehiculele aflate în proprietate sau utilizare care staţionează pe domeniul public său privat al municipiului Constanţa şi care nu sunt înregistrate fiscal în evidenţa Serviciului Public de Impozite, Taxe şi alte Venituri ale Bugetului Local. Valoarea taxei se stabileşte în funcţie perioada de utilizare a domeniului public său privat al municipiului Constanţa, 5 lei /zi, respectiv 25 lei /lună.
Proiectele de hotărâre şi documentaţia aferentă, pot fi consultate:
– Pe site-ul Primăriei Municipiului Constanţa www.primaria-constanta.ro la secţiunea „Transparenţă decizională” şi la sediul acesteia de pe b-dul Tomis nr. 51;
– Pe site-ul Serviciului Public de Impozite, Taxe şi alte Venituri ale Bugetului Local www.spit-ct.ro la secţiunea „Transparenţă decizională” sau la sediile acestuia, situate în b-dul Tomis nr. 112, str. Ştefan cel Mare nr. 36-40 – Centrul Comercial Tomis Mall, etaj 3, str. Sg. Nicolae Grindeanu nr. 66, str. Soveja nr. 104, bl. 44, parter, b-dul Alexandru Lăpuşneanu nr. 116C – City Park Mall, bd. Tomis nr. 391 – Centrul Comercial TOM (Carrefour).
– Proiectele de acte normative pot fi obţinute în copie, pe bază de cerere depusă la biroul de relaţii cu publicul al instituţiei.
Sursă și foto: comunicat de presă/ Redactor: Adina Sîrbu