Este oficial: peste 1.000 de salariați ai Șantierului Naval Mangalia sunt, de astăzi, în șomaj tehnic
Publicat de Adina Sîrbu, 3 iunie 2024, 09:37
Peste 1.000 dintre cei 1.500 de salariați ai Șantierului Naval Mangalia au intrat, de astăzi, 03 iunie 2024, în șomaj tehnic, până la sfârșitul acestui an.
Sindicatul Liber Navalistul și conducerea șantierului au agreat prelungirea Contractului Colectiv de Muncă, până în martie anul viitor și reluarea negocierii colective în ianuarie.
Tot de anul viitor, ar putea apărea și primele contracte, spune liderul de sindicat Laurențiu Gobeajă:
Cel mai devreme începând cu anul următor, sunt șanse mari să se semneze proiecte majore care să asigure fond de lucru pentru câțiva ani, dar până atunci doar un număr redus de salariați își va continua activitatea, iar un număr semnificativ vor fi, pentru o perioadă îndelungată, în șomaj tehnic.
Salariile pe luna iunie ale angajaţilor de la Şantierul Naval Damen Mangalia sunt bugetate, iar şomajul tehnic pentru aceştia este asigurat pentru cel puţin 4 luni.
Directoratul Șantierului anunța, la finele lunii mai, că intrarea în șomaj tehnic este inevitabilă:
În luna martie, v-am informat că ne aşteaptă o perioadă dificilă și că va fi necesar să adoptăm măsuri de reducere a costurilor pentru a o putea depăși. V-am îndemnat să rămâneți concentrați pe execuția proiectelor, pentru a asigura livrarea acestora la timp şi pentru a proteja, astfel, reputaţia şantierului nostru. Datorită devotamentului vostru, am reuşit să realizăm aceste obiective. Astăzi, ne aflăm într-o situație critică. Şantierul este gol, iar proiectele majore întârzie să apară. Deși am înregistrat progrese semnificative în negocierea unor potențiale proiecte importante, acestea, chiar dacă vor fi încheiate cu succes, nu vor începe mai devreme de anul 2025. Am implementat un plan de realizare a unor proiecte interne pentru îmbunătățirea infrastructurii şantierului şi v-am încurajat să vă efectuați concediile de odihnă aferente anului 2023. Cu toate acestea, am ajuns într-un punct în care o nouă amânare a introducerii a măsurii şomajului tehnic nu mai este posibilă. Aceasta reprezintă o decizie dificilă, dar necesară pentru a oferi şantierului nostru cele mai bune șanse de a depăși această perioadă critică şi de a ne putea relua activitatea în viitor. Măsura şomajului tehnic va fi implementată începând cu data de 3 iunie 2024. Vom colabora îndeaproape cu departamentul Resurse Umane şi cu reprezentanţii sindicatului, pentru a stabili parametrii necesari şi pentru a vă informa in mod corespunzător. Vă asigurăm că vom continua să explorăm toate opțiunile posibile, pentru a reduce, pe cat posibil, impactul măsurii şomajului tehnic asupra fiecăruia dintre voi.
Între timp, Damen Olanda a solicitat judecătorilor de la Tribunalul Constanţa să declare falimentul Șantierului Naval Mangalia, la care deţine 49% din acţiuni. Motivul ar fi existenţa unor datorii neachitate, care s-ar ridica la aproximativ 160 de milioane de euro.
Semnale privind criza din Șantierul Naval Mangalia au fost trase încă de anul trecut, dar situația s-a deteriorat continuu, a declarat, într-un interviu la RRA, liderul Sindicatului Liber „Navalistul”, Laurențiu Gobeajă:
Se preconizează că până la sfârșitul acestui an nu vom mai avea de lucru, decât posibilitatea de a fi, o parte dintre ei, relocați către alte șantiere navale sau alți operatori economici care au nevoie de forță de muncă calificată sau, în situația în care vin nave la reparat sau sunt proiecte pentru modernizări de nave pentru flota Marinei Militare Române, o parte dintre salariaţi, până într-o 100 de persoane, să fie relocați pe acele proiecte, dar mare parte din salariați, până la 1.000, nu au de lucru. (…) Cel mai mare număr de salariați, atât salariați proprii, cât și salariaţi de la firme subcontractuale, a fost în perioada 2015-2016, când au fost foarte multe proiecte în lucru și șantierul avea capacitatea de a livra 10 nave pe an, număr ce depășea 10.000 de lucrători în același timp. Salariați proprii erau în circa 3.000. La momentul ăsta mai sunt doar 1.481. Damen, când a preluat acţiunile acestui şantier (în 2018 n. red), a declarat public, și este asumat și prin contractul de asociere, că va crește numărul de salariaţi la 3.000. Nu a îndeplinit acest criteriu. (…) Pe termen lung, din ceea ce ne-au transmis atât directorul general al societății, cât și reprezentanții Ministerul Economiei, proiectele majore nu sunt afectate, dar în perioada următoare trebuie să avem și o certitudine, nu ne mulțumim doar cu o simplă declarație. Ca să fim siguri că nu sunt afectate proiectele majore, trebuie să se finalizeze prin semnarea unui contract. Până când acel contract nu este semnat nu avem această certitudine. (…) Este un șantier foarte mare, cu macara de 1.000 de tone, cu docuri mari, de capacitate mare, pentru nave de tonaj greu, și se pot face structuri offshore, şi am și făcut acest lucru în ultimii doi ani, am livrat două proiecte și, având în vedere care este trendul în perioada aceasta și în următorii ani până în 2050, se vor construi foarte multe astfel de structuri offshore, de transformare a curentului produs de către fermele de eoliene, și noi putem să intrăm, am intrat deja pe piața offshore și putem să facem astfel de structuri, care sunt foarte avantajoase din punct de vedere financiar, din păcate, nu și pentru statul român sau nu și pentru salariați.
Sursă: RRA/ Redactor: Cristina Ghelasie/ Redactor online: Adina Sîrbu