AUDIO | (Și) Pasarela Regală din Mamaia, o bijuterie a litoralului în perioada interbelică, zace îngropată în nisip
Publicat de Adina Sîrbu, 16 iunie 2024, 14:18
Pasarela Regală din stațiunea Mamaia, inaugurată pe 15 august 1935 de Regele Carol al II-lea, zace în uitare, acoperită cu nisip de aproape 3 ani.
În perioada interbelică, pasarela ce înaintează spre largul mării în dreptul Cazinoului din Mamaia era o bijuterie a litoralului românesc, având singurul bar maritim din Europa. După 1989, Pasarela Regală a fost lăsată în paragină, astfel că structura din beton, pietre și stabilopozi s-a degradat continuu și a devenit o ruină periculoasă pentru turiști.
În 2021, odată cu proiectul de lărgire a plajelor din Mamaia, pentru a o proteja de expunerea directă la mediul sărat, vântul și valurile mării, cea mai mare parte din structura monumentului, inclusiv podul de acces, a fost acoperită în totalitate cu nisip, singurul element al pasarelei rămas la suprafață fiind acoperișul.
Ministerul Economiei, Antreprenoriatului și Turismului și-a exprimat acordul privind transferul dreptului de administrare asupra monumentului în favoarea Ministerului Culturii, singurul care poate accesa fondurile necesare pentru reabilitare și are specialiștii capabili să salveze acest monument istoric.
La rândul său, municipalitatea constănțeană își dorește trecerea «Podului cu bar maritim» (Pasarela din fața Cazinoului din Mamaia) în patrimoniul propriu, dar așteaptă încă decizia Ministerului Culturii.
Detalii, în reportajul următor semnat de Adrian Băncilă:
Și nu este singurul obiectiv turistic abandonat din Mamaia. Pasarela maritimă nu va fi deschisă în acest an, iar toboganele din centrul stațiunii, transformate în ruine ruginite, nu vor fi nici ele redate turiștilor.
Președintele OMD Mamaia Constanța, George Măndilă, a declarat că anul acesta va fi gata doar proiectul tehnic pentru modernizarea Pasarelei și abia la finele lui 2024 vom putea afla un orizont de timp în privința redeschiderii acesteia
Inaugurată în 2012, după o investiție de peste 1 milion de euro, Pasarela din Mamaia începea pe plaja Hotelului Victoria și se termina cu un debarcader ce făcea legătura cu digul, avea o lungime de 400 de metri, o lăţime de 4 metri, fiind prevăzută cu băncuțe pentru odihnă și devenise un loc preferat de plimbare și de pescuit. După lărgirea plajei din stațiune, în urmă cu 3 ani, construcția a fost scurtată la aproximativ 150 de metri, iar accesul a fost interzis pe ponton, pe motiv că structura nu mai prezintă siguranță și trebuie făcute lucrări de reabilitare. Doar că procedurile s-au împotmolit în chestiuni birocratice.
Și situația toboganelor este complicată și neclară. Proprietarii lor vor să pună mâna pe teren pentru scopuri imobiliare, dar s-ar fi lovit de refuzul Primăriei, susține George Măndilă:
Rămâne o singură certitudine: un alt sezon estival va trece, iar obiectivele care altădată atrăgeau turiști își vor continua degradarea.
Redactor: Adrian Băncilă/ Redactor online: Adina Sîrbu/ Foto: arhivă, Ovidiu Oprea