În urma rezultatelor simulării examenului de Bacalaureat, Colegiul Național “Mircea cel Bătrân” este, din nou, în fruntea clasamentului liceelor constănțene
Publicat de Doina Sirbu, 20 martie 2024, 07:40
După notele obținute la simularea Bacalaureatului, Colegiul Național “Mircea cel Bătrân” este, din nou, în fruntea clasamentului liceelor constănțene.
Cu toate acestea, directorul unității de învățământ, profesorul Vasile Nicoară, a precizat pentru Radio Constanța că notele mai mici obținute de elevii săi la Limba și literatura română, față de cele de la Matematică, îi obligă pe adolescenți să lucreze mai mult la această materie până la BAC-ul din vară. Cât despre dorința reprezentanților Asociației Elevilor din Constanța de a desființa Bacalaureatul, Vasile Nicoară consideră că este o solicitare cel puțin aberantă și că nici nu ar fi necesar să cerem părerea subiecților dacă este sau nu util acest examen al maturității.
Vorbim despre rezultatele obținute de elevii dumneavoastră la simularea Bacalaureatului. Sunteți, din nou, în fruntea clasamentului și aș dori să îmi spuneți care sunt motivele care au contribuit la această performanță?
Este nu numai normal, este și obligatoriu să fim în fruntea clasamentului, pentru că trebuie să urmăm trasabilitatea generației și să constatăm că la admiterea acestei generații în liceu ne-am situat pe primul loc, având media de admitere cea mai ridicată. În consecință, ne-am făcut datoria ca să menținem această performanță. Dacă am fi avut rezultate mai slabe, însemna că nu am făcut tot ceea ce puteam noi și că nici copiii nu și-au găsit aici un mediu propice. Suntem, la modul general mulțumiți, dar nu e o stare de automulțumire, e o constatare că avem rezultate bune și foarte bune, îndeosebi la Matematică. Mai trebuie insistat pe Limba și literatura română, unde specificul intelectual și școlar al elevilor noștri cu înclinații mai mult realiste, necesită o intensificare, mai ales a lecturii operelor recomandate în bibliografia școlară. Per general, constatăm că avem foarte mulți elevi care sunt apți în momentul acesta să treacă cu bine și cu foarte bine Bacalaureatul. Ne interesează însă ridicarea performanței, pentru că Bacalaureatul în sine este nu numai o probă de maturitate, ci este un examen național care definește și face delimitarea între elită și mediocritate.
Cum comentați faptul că în urmă cu câteva zile, reprezentanții Asociaţiei Elevilor din Constanța au propus scoaterea Bacalaureatului, desființarea acestui examen, pe motiv că nu le pune în valoare cunoștințele adevărate.
Aș face niște considerațiuni privind acest comentariu, care cred eu că este un exercițiu inutil. În primul rând, cred că nu acesta a fost sensul pe care au vrut copiii aceia să îl dea exprimării. Mai degrabă pe ei îi interesează o mai bună adecvare a disciplinelor și conținuturilor examenului cu nivelul lor de pregătire, cu specializările din licee, decât să-și pună problema fundamental dacă e necesar sau nu Bacalaureatul. În al doilea rând, nici nu e cazul ca să cerem părerea subiecților dacă e necesar sau nu Bacalaureatul. Cred că și specialiști în pedagogie au în domeniul acesta o serie de îndoieli, dar nu privind lucrul fundamental al existenței sau nu a Bacalaureatului. În al treilea rând, pledarea pentru a elimina textele, poezia îndeosebi, care presupune și memorare, este în ton cu apariția inteligenței artificiale, în care individul uman crede, poate și speră că într-o zi își va implanta un cip care să gândească în locul creierului lui. Gândirea, creierul, fără acțiunea de memorizare, nu poate să își dezvolte funcțiile pentru care există. Partea esențială a capacității de sinteză și de analiză a unui individ provine din mulțimea cunoștințelor acumulate. Nu ne înclinăm în fața unor personalități enciclopedice ale timpurilor. Suntem uimiți de un Nicolae Iorga care își cunoștea pe din afară miile de volume din biblioteca personală. Ne raportăm la Einstein ca vârful genialității umane, cu o minte atotcuprinzătoare. Oare de ce? Pentru că era inutilă memorarea? Sunt într-o gravă eroare cei care cred chestiunea aceasta și le-aș da exemplu și un interviu de curând al președintelui Academiei, care pledează foarte frumos, aproape părintește, și invocă ceea ce le cer și eu colegilor profesori, mai ales celor de Limba și literatura română învățați-i poezii pe copii, cereți-le să memoreze versuri. Cu fiecare poezie memorată, cu atât crește și capacitatea de funcționalitate a creierului.
Ce proiecte derulați în continuare pentru a susține mai departe performanța?
Da, avem o mulțime de activități în afara orelor la disciplinele școlare, dar într-un program de educare complexă a copiilor. Suntem în perioada în care se întâmplă două lucruri foarte importante – pregătirea și participarea la olimpiadele școlare. Deja suntem în febra delimitării și calificării echipelor la faza națională. Avem rezultate foarte bune la Matematică, la Fizică, la limbi străine și Limba română la alte discipline și sperăm ca și anul acesta să avem o participare dominantă în echipele județului la toate disciplinele, inclusiv la Olimpiada Sportului Școlar. Apoi suntem zilnic aproape vizitați cu o ofertă universitară de diferitele universități din Constanța, București, Iași, din alte orașe și chiar din străinătate. Ne pregătim pentru lunile aprilie-mai, când vom avea mai multe manifestări culturale, artistice ale liceului, între care Festivalul de teatru, concursul de matematică, concursul de creație literară, alte activități foarte cunoscute elevilor noștri și cu participare națională sau chiar internațională, iar pentru prima parte a vacanței de vară deja ne gândim, ne structurăm pentru a organiza un campus de astronomie.
Redactor: Silvia Pascale / Editor online: Doina Sîrbu / Foto: arhivă