AUDIO | Cramele de tip boutique – afaceri de succes și puncte de atracție turistică

Publicat de Adina Sîrbu, 17 martie 2024, 11:49
Cramele de tip boutique își propun să promoveze vinuri de calitate, din producția proprie, dar reprezintă și repere care pot fi incluse în traseele turistice din țară, inclusiv din Dobrogea.
Numărul cramelor înființate anul trecut în România a crescut cu peste 10% față de anul 2022, arată datele Oficiului Național al Viei și Produselor Vitivinicole. Dar în clasamentul producătorilor de vinuri la nivel mondial suntem încă la început de drum în acest domeniu.
Care sunt elementele care pot să ducă la succesul unei afaceri de tip cramă-boutique? Ce ar trebui să ia în calcul un antreprenor care pornește acum pe acest drum?
Marinela Ardelean, expert internațional în vin:
În primul rând, un plan bine pus la punct, o viziune care, împreună cu o echipă cu experiență, să fie bine implementată. Lucrurile peste noapte nu se pot întâmpla. Nu este suficient să-ți placă vinul sau să fie un iubitor al vinului, trebuie să ai cunoștințe din punct de vedere al business-ului în acest domeniu, să ai încredere în profesioniști, fie că sunt din România sau din afara țării, și să ai un plan pentru minim 5-10 ani, astfel încât să devină o afacere de succes, fie că este realizată această afacere pentru familie sau pentru a fi prevândută la un anumit moment în viitor.
Antreprenorul în domeniul vitivinicol Gabi Bercea, din Valu lui Traian, ne spune care sunt particularitățile unei crame de tip boutique:
Este acea cramă care se limitează la circa 60.000 de sticle sau 10.000 de cutii. Mai poate fi vorba și despre acea cramă ale cărei utilaje pot încăpea într-un garaj, să spun așa. Deci este vorba de o cramă mică, în care clienții găsesc niște vinuri atent făcute. Trebuie să fie ceva mai deosebit. Vinurile în ediție limitată întotdeauna vor fi mai atent făcute, vor fi niște vinuri mai expresive și care trebuie să arate foarte bine specificul zonei respective.
Cum sunt prezentate vinurile în aceste crame specializate în sortimentele premium?
Bineînțeles, o degustare de vinuri de foarte bună calitate, foarte multă promovare. În ziua de astăzi, când încep să apară foarte multe crame, este și o concurență destul de mare, se va pune accent întotdeauna pe a face vinuri de cât mai bună calitate, pentru a avea cu ce să ieșim în față.
Redactor: Nicu Ispas/ Redactor online: Adina Sîrbu/ Foto: Pixabay