Taximetriștii reiau protestele în Piața Constituției din Capitală

Publicat de Adina Sîrbu, 12 martie 2024, 11:53
Peste 4.000 de taxiuri vor fi prezente miercuri, între orele 9.00 și 18.00, în Piaţa Constituţiei din Capitală pentru a cere drepturi egale cu ale firmelor de transport alternativ, estimează reprezentanţii Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România.
Potrivit COTAR, vor fi la protest peste 4.000 de taxiuri, pentru a cere drepturi egale cu ale firmelor de transport alternative. Reprezentanții Confederației susțin că au propus și modificări privind plata corectă a taxelor și impozitelor în cazul firmelor şi persoanelor care fac transport alternativ: Am propus o serie de modificări la OUG nr. 49 din 25 iunie 2019 privind activităţile de transport alternativ cu autoturism şi conducător auto, iar în urma dezbaterilor, Ministerul Transporturilor a pus în dezbatere publică proiectul de lege care ar urma să aducă oarecum aproape de egalitate drepturile şi obligaţiile firmelor de taxi cu cele ale firmelor de transport alternativ. Considerăm că asociaţia formată de platformele digitale Uber şi Bolt, denumită Coaliţia pentru Economia Digitală, nu are niciun drept să intervină în problema reglementării în privinţa transportului alternativ, pentru că nu reprezintă transportatorii de persoane, ci un alt domeniu de activitate. Ni se par de-a dreptul hilare declaraţiile preşedintelui aşa-zisei coaliţii formate din firmele Uber şi Bolt, care se erijează în salvatoarele economiei digitale din România. Acesta a declarat, într-un comunicat de presă, nici mai mult, nici mai puţin decât că va dispărea transportul alternativ din România, dacă li se vor impune aceleaşi taxe şi impozite şi aceleaşi condiţii care trebuie să le îndeplinească firmele de taxi, se arată în document.
Potrivit COTAR, firmele de aşa-zis transport alternativ au omis să plătească 100 de milioane de euro, anual – atât e frauda fiscală a acestor firme, conform reprezentanţilor Ministerului Finanţelor.
În acest context, preşedintele Asociaţiei Naţionale a Patronatului Operatorilor de Transport în Regim de Taxi, Remus Nedelcu, a declarat că taximetriştii solicită instalarea de aparate de taxat legate la ANAF pentru toate maşinile Uber, Bolt, taxi şi impozitarea în România a banilor obţinuţi: Aceste aparate vă spun dumneavoastră, când folosiţi un taxi, cât aveţi de plătit. Sunt practic case de marcat legate la ANAF. Astfel, ANAF ştie în fiecare secundă cât a încasat fiecare şofer. Noi, de exemplu, avem aparate fiscale, le avem sigilate şi metrologizate. Ei (persoanele care fac transport alternativ, n.r.) n-au aşa ceva. Nu ştiu dacă este o problemă asta, dar în primul rând trebuie să aibă aparat fiscal la bord, pentru că sunt transportatori de persoane, chiar dacă aplicaţia o să-i spună clientului, la finalul cursei, aveţi de plătit 20 lei. Dacă totul se va rezolva mâine şi vom fi chemaţi la Guvern sau la Parlament şi ajungem la o înţelegere, vom întrerupe protestul.
Reamintim, Ministerul Transporturilor a publicat proiectul ordonanţei de urgenţă cu modificări în legislaţia ce reglementează serviciile de transport alternativ, schimbări solicitate de reprezentanţii taximetriştilor, care susţin că platformele Uber şi Bolt îi concurează incorect.
Coaliţia pentru Economia Digitală, o organizaţie care reuneşte aceste aplicaţii alături de cele pentru livrări de produse, a reacţionat și susţine că adoptarea măsurilor va închide transportul alternativ în România, lăsând fără venituri peste 50.000 de şoferi şi obligând cei peste 3 milioane de români care folosesc serviciul să meargă doar cu taxiurile.
Proiectul de ordonanţă de urgenţă răspunde câtorva dintre revendicările taximetriştilor care au protestat în ultima perioadă. Serviciile de transport alternativ nu se vor mai putea presta cu maşinile proprii ale şoferilor. Acestea trebuie să aparţină operatorului de transport, iar şoferii trebuie să fie angajaţi sau conducători titulari ai firmei. Autorizarea se poate obţine pentru o singură localitate, iar maşinile trebuie inscripţionate pe portierele din spate cu un ecuson specific. Nerespectarea noilor prevederi ar urma să fie sancţionată cu amenzi de până la 30.000 de euro.
Coaliţia pentru Economia Digitală reclamă, însă, că noile reguli nu vor duce la crearea unui mediu concurenţial, ci la închiderea unui întreg sector în beneficiul altuia, cel al taximetriei clasice. Sunt ignorate avantajele tehnologice, transparenţa şi mediul concurenţial aduse de transportul alternativ şi se propune transformarea acestui sector într-o simplă copie a unui serviciu de taxi. Coaliţia mai arată că serviciile de transport alternativ sunt singurele care oferă transparenţă totală, având în vedere că pasagerul cunoaşte ruta de la bun început, ştie cu ce şofer merge, cu ce maşină şi numărul de înmatriculare al acesteia şi ştie preţul încă de la lansarea comenzii.
Documentul este în dezbatere publică pe site-ul Ministerului Transporturilor, iar sesizări şi propuneri se pot face până pe 19 martie.
Surse: RRA, AGERPRES/ Redactor: Adina Sîrbu/ Foto:Facebook