Ziua Europeană a Numărului de Urgență 112
Publicat de Adina Sîrbu, 11 februarie 2024, 08:56
Astăzi este marcată Ziua Europeană a Numărului de Urgenţă 112, iar Serviciul de Telecomunicaţii Speciale aniversează 20 de ani de la operaţionalizarea sistemului în România.
Peste 90 de clădiri ale autorităţilor publice centrale şi locale, inclusiv Palatul Parlamentului și Turnul de comunicaţii al STS, instituţii de cultură şi obiective turistice, sedii ale unor companii private vor fi iluminate în această seară, începând cu ora 18.00, în culoarea roşie, reprezentativă pentru serviciul de urgenţă 112.
De 20 de ani, 112 este numărul unic pentru urgenţe din România, timp în care au fost preluate peste 300 de milioane de apeluri de către operatorii Serviciului de Telecomunicaţii Speciale. Operaţionalizat în 2004, SNUAU s-a dovedit o modalitate simplă, eficientă şi rapidă pentru alertarea serviciilor de urgenţă. Acum două decenii, 112 a înlocuit numerele 955, 961 şi 981 la care puteau fi apelate în mod individual agenţiile specializate de intervenţie, contribuind la gestionarea eficientă, coordonată şi colaborativă a situaţiilor de pericol din întreaga ţară şi la salvarea de vieţi, precizează STS într-un comunicat.
În 2023, operatorii STS au răspuns la peste 10,4 milioane de apeluri la numărul de urgenţă 112, dintre care 54% au fost urgenţe reale, iar peste 46% au reprezentat apeluri non-urgente pentru care nu era necesară intervenţia serviciilor specializate – ambulanţă, SMURD, Poliţie, Pompieri, Jandarmerie, Salvamont.
Cele mai multe dintre cazurile de urgenţă de competenţa Serviciului 112, recepţionate anul trecut, au fost transferate către Ambulanţă – peste 49%, către Poliţie au fost transferate 24% din cazurile apelate la 112, către ISU – SMURD aproape 19% din cazuri, către Jandarmerie – sub 6%, către alte agenţii de intervenţie – puțin peste 2%.
Și în 2023 apelanţii abuzivi au îngreunat activitatea operatorilor şi au generat un trafic inutil în centrele de preluare a apelurilor 112. Un exemplu este cazul unui apelant din judeţul Argeş, care a sunat fără a avea o urgenţă de aproape 31.000 de ori în decursul unui an, folosind mai multe numere de telefon. Apelurile au presupus un timp de procesare de peste 500.000 de secunde, adică aproape 5 zile de convorbiri continue, a precizat STS.
În acest context, este esenţial ca populaţia să conştientizeze că orice apel la 112 care nu este o urgenţă înseamnă secunde preţioase care se pierd în defavoarea unor urgenţe reale.
Numărul pan-european de urgenţă 112 a fost creat în 1991, în România sistemul fiind implementat la nivel naţional de către Serviciul de Telecomunicaţii Speciale din 2004. Începând cu anul 2008, 112 este unicul număr de urgenţă care poate fi folosit, de pe orice telefon, pentru a ajunge, gratuit, la serviciile de urgenţă (ambulanţă, pompieri şi poliţie) în orice ţară a Uniunii Europene.
România este unul din statele membre în care, din anul 2015, numărul de urgență este disponibil și prin SMS, la 113, nu doar ca apel, permițându-le astfel accesul și persoanelor cu dizabilități de auz sau vorbire.
Surse: RRA, AGEPRES/ Redactor: Adina Sîrbu/ Foto, video: STS