Elevii români își cer drepturile prin propunerea unui nou Statut
Publicat de Adina Sîrbu, 3 februarie 2024, 09:42
Asociațiile de elevi din 6 județe, împreună cu organizația Salvați Copiii, au depus la Ministerul Educației proiectul Statutului Elevului, solicitând analizarea și aprobarea lui, pentru ca elevii să beneficieze de un sistem educațional echitabil.
Compus din peste 60 de pagini, Statutul cuprinde cererile și nevoile a aproximativ 1.000 de elevi, consultați prin formularul lansat de Salvați Copiii și amendamentele colectate în urma a 3 consultări publice.
Statutul conține prevederi revoluționare, spun reprezentanții asociațiilor semnatate, care reglementează scutirea de sancțiuni a celor care semnalează probleme din cadrul unităţilor şcolare, integrarea metodologiei evaluare a profesorilor și metodelor de predare, norme de bază privind igiena şi sănătatea, inclusiv privind greutatea maximă a ghiozdanului și dotarea claselor cu mobilier adaptat, precum şi dreptul la odihnă și timp liber pentru activități recreative, culturale şi sportive.
Tinerii își doresc, printre altele, mai mult timp pentru odihnă și mai puține teme, mai multă libertate de exprimare și acces la informații.
Lorena Drăgușin, președintele Asociației Elevilor din Constanța :
Împreună cu celelalte Asociații de Elevi din țară și Salvați Copiii, am depus la Ministerul Educației o propunere de nou Statut a Elevului. Acesta vine cu niște reglementări în plus, de la timpul la odihnă, la forme de igienă și de sănătate. Astfel, s-a introdus faptul că orarul elevilor nu trebuie să depășească pentru învățământul primar 4 ore pe zi, pentru învățământul gimnazial 5 ore pe zi, iar pentru învățământul liceal și tehnologic 6 ore pe zi. Programul nu trebuie să înceapă mai devreme de ora 8.00 și să nu se termine mai târziu de ora 19.00 iar aceste prevederi sunt absolut necesare ținând cont și de elevii care fac naveta pentru că sunt școlarizați într-o altă localitate decât cea de domiciliu. Elevii nu trebuie să aibă două sau mai multe evaluări în aceeași zi sau în zile consecutive. Aceste reglementări sunt corelate cu Legea 272 pe 2004 și Ordinul 1456 pe 2020. Reglementarea este foarte importantă, pentru că avem foarte multe teste în aceeași zi și este foarte mare nevoie de această reglementare la odihnă și timp liber, în special pentru elevii de clasa a VIII-a care au nevoie de timp pentru pregătirea lor pentru examenul de la final de gimnaziu și, asemănător, pentru cei de clasa a XII-a.
Ne-am dorit să discutăm cu reprezentanții ministerului pentru a dezbate împreună acest statut propus de noi și să avem o discuție deschisă, să colaborăm, ca să alegem cea mai bună variantă de statut care să convină nevoilor elevilor. Din păcate, nici de data aceasta nu am fost primiți de către Ministerul Educației. Ne-am dorit chiar și 5 minute, doar să le explicăm câtă muncă am depus pentru scrierea acestui statut și ca să ajungem la București, pentru că au fost prezenți elevi din toată țara.
Proiectul de act normativ a fost redactat în urma unor consultări și dezbateri care au adunat în ultimele săptămâni peste 1.100 de elevi și reprezentanți ai acestora din toate județele țării.
Eric Crînguși, vicepreședintele AEC:
Acest statut clarifică mult mai mult drepturile elevului și, sperăm noi, să îmbunătățească ceva în învățământ. Principalele modificări sunt următoarele: feedback-ul acordat la fiecare sfârșit de modul, la fiecare sfârșit de an de către elevi, elevul fiind beneficiarulserviciilor pe care le oferă școala. Cum afacerile mari se interesează de feedback-ul clienților săi, așa ar trebui ca și școala să se intereseze de feedback-ul elevilor pentru serviciile pe care le oferă școală. Odată ce un profesor are, să spunem, mai mult de două clase care i-a oferit un feedback negativ, acest profesor, din punctul meu de vedere, ar trebui să-și ia bagajele, să plece de tot din învățământ, pentru că sunt profesori care adoră să-și înjosească elevii, să îi ironizeze, pentru că arată într-un fel anume, se îmbracă într-un fel anume sau pur și simplu fac parte din niște asociații sau fac voluntariat pentru ceva ce nu-i place profesorului sau pentru că au dizabilități, și asta chiar nu depinde de ei. Prin acest statut sperăm să schimbăm ceva în învățământul din România și ca doamnei Deca să-i pese măcar de data aceasta că noi, alături de celelalte ONG-uri cu care am colaborat pentru dezbaterea și crearea acestui statut, chiar ne-am chinuit pentru un viitor mai bun al țării.
Documentul mai propune schimbări privind regulile referitoare la răspunderea disciplinară a elevilor, corelate cu prevederile codului civil, astfel încât să înceapă odată cu vârsta de 14 ani. Se mai are în vedere ca exmatricularea elevilor să se poată face doar pentru infracțiuni și doar după luarea unor măsuri privative de libertate.
Proiectul preia din alte acte normative reglementările minimale despre igienă și sănătate care trebuie asigurate în unitățile de învățământ.
Redactor: Silvia Pascale/ Redactor online: Adina Sîrbu/ Foto: AEC