Portul Vechi din Constanţa: vapoare şi macarele, sau terase şi promenadă?
Publicat de Bogdan Comșa, 5 martie 2015, 17:21
Compania Naţională Administraţia Porturilor Maritime Constanţa a emis un comunicat de presă în care argumentează propunerea de întrerupere a activităţii comerciale maritime în Portul Vechi şi de transformare a acesteia în zonă de recreere şi promenadă.
Această variantă este prevăzută în Master Planul Portului Constanţa şi a stârnit protestele operatorilor portuari care activează în aşa-numitul Port Vechi – anume, zona cuprinsă între Poarta 1 şi terminalul de pasageri.
De altfel, operatorii portuari vor declanşa, luni, protestele în faţa sediului APC, alături de Federaţia Naţională a Sindicatelor Portuare.
volumul redus de activitatea, apropierea de centrul istoric, adâncimea prea mică a acvatoriului portuar din zonă şi presupusul disconfort creat turiştilor sunt câteva dintre argumentele APC. Iată şi comunciatul de presă emis pe acest subiect:
„Având în vedere informaţiile vădit eronate apărute în mass-media despre transformarea Portului Vechi, propunere inclusă în Master Planul Portului Constanţa, Compania Naţională „Administraţia Porturilor Maritime” SA Constanţa, în calitate de autoritate contractantă a proiectului, face următoarele precizări:
Conform caietului de sarcini, Master Planul nu este un document restrictiv şi obligatoriu.
Nu toate propunerile de proiecte din Master Plan este obligatoriu să fie aplicate, oportunitatea acestora fiind dependentă de evoluţia pieţei, a trendurilor din domeniul transporturilor.
De asemenea, există posibilitatea introducerii unor noi proiecte de dezvoltare dacă acestea se dovedesc oportune şi orientate spre necesităţile pieţei.
În viziunea consultantului, Asocierea „Ernst&Young – Inros Lackner”, reconversia Portului Vechi se preconizează să se realizeze pe termen lung, până în anul 2030.
Menţionăm că această idee nu este nouă, aceasta fiind cuprinsă şi în anteriorul Master Plan elaborat de JICA în anul 2002, avându-se în vedere datele statistice cu privire la operarea în zonă.
– Conform Raportului Planuri Alternative de Dezvoltare din cadrul proiectului, motivele pentru care este necesară transformarea acestei zone, se referă la „adâncimile reduse pentru operare (8,25 m), spaţiul limitat de manevră la ţărm, distanţele mari până la spaţiile de depozitare, dotările vechi şi ineficiente de manipulare şi depozitare, proximitatea faţă de centrul istoric al oraşului (poluare fonică, emisii de praf şi de carburanţi), căile de transport deficitare, atât rutiere cât şi pe căi ferate.
Pe de altă parte, din cauza activităţilor portuare desfăşurate în zonă, atractivitatea Constanţei pentru turismul de croazieră este extrem de redusă (munţi de fier vechi, traficul de mărfuri, liniile de cale ferată, etc).”
Consultantul subliniază în acest raport că „Portul Vechi nu îndeplineşte condiţiile de funcţionare ale unui port modern, iar zona trebuie reprofilată într-o zonă urbană, comercială şi de recreere, legată de centrul istoric al oraşului. Avantajele care rezultă pentru turism şi dezvoltarea oraşului, precum şi valoarea adăugată provenită din extinderea şi dezvoltarea activităţilor neproductive şi a celor de agrement/recreere, sunt mult mai ridicate decât veniturile destul de scăzute ale CN APM SA şi mediul economic rezultate din manipularea mărfurilor”.
În acest sens, din datele CN APM SA Constanţa pentru anul 2014, rezultă faptul că în Portul Vechi gradul de ocupare a danelor este foarte redus.
Traficul de mărfuri, anul trecut, din danele de la 1 la 21 a fost de 839.171 tone şi reprezintă 1,5% din traficul total.
Marfa operată în aceste dane este fier vechi, cherestea, tractoare vechi şi sare.
Aşa cum reiese din aceste informaţii, potenţialul economic al Portului Vechi este redus, consultantul considerând şi estimând că transformarea zonei va genera mai multe venituri, investiţii şi locuri de muncă.
Întâlnirea cu operatorii portuari nu are statut de consultare publică, dar am apreciat reprezentanţii comunităţii portuare ca fiind entităţi reprezentative”.