Tulcea, orașul cu trei gări, în trei locații diferite
Publicat de Doina Sirbu, 17 noiembrie 2023, 12:32
La începutul sec. XX, Tulcea rămăsese ultimul oraș reședință de județ de pe teritoriul actual al României, care nu era legat prin cale ferată de restul țării. Oficial, calea ferată a fost finalizată pe 25 martie 1939, după inaugurarea ultimei porțiuni dintre Babadag și Tulcea.
Gara CFR care funcționează acum în municipiul Tulcea a fost construită în doar doi ani, între 1970 și 1972. Proiectul după care s-a realizat clădirea îi aparține arhitectei Irina Rosetti. Construcția are forma unei ambarcațiuni, a unei lotci ce poate fi identificată de pe toate cele trei axe care duc spre ea: fluviul Dunărea, Faleza și drumul dinspre centrul orașului.
Aceasta este însă cea de-a treia locație a Gării CFR din Tulcea.
„În perioada 1939 – 1972, gara Tulcea a avut 3 amplasamente diferite:
– la km 141 + 300, la intrarea în Tulcea: inaugurată ca gară terminus la 25 martie 1939, a fost desființată la 15 august 1940 şi mutată pe un alt amplasament;
– în zona Casei de Cultură a Sindicatelor (km 144+350): inaugurată la 15 august 1940, cu ocazia deschiderii căii ferate Tulcea – Tulcea Port, linie strategică construită de Direcția Generală CFR și Armata Română, care a făcut legătura între linia Medgidia – Tulcea, centrul orașului Tulcea și liniile industriale militare din Portul Tulcea. Gara Tulcea Port a funcționat 32 ani pe acest amplasament, până în 1972, când a fost demolată pentru sistematizarea centrului orașului Tulcea;
– pe fâșia de pământ care desparte lacul Ciuperca de Dunăre (amplasament aflat în prezent în exploatare): construită între anii 1970-1972 după proiectul arhitectei Irina Rosetti (IPCF – București), actuala clădire a gării Tulcea a fost inaugurată în 1972“ se arată în Enciclopedia Gărilor din România, publicată de Centrul de Documentare pentru Construcții, Arhitectură, Urbanism şi Amenajarea Teritoriului – CDCAS.
Arhitecta Irina C. Rosetti, născută la 15 noiembrie 1941 în București, trăiește în prezent la Paris. În afară de Gara CFR din Tulcea, aceasta a proiectat-o și pe cea din Predeal. Potrivit specialiștilor, acestea reprezintă o arhitectură de tip internațional care a rupt linia clasicistă din perioada comunistă din România.
Foto: Călător prin gările de odinioară