CONSTANȚA: Recital susținut de mezzosoprana Raluca Pasquettin Pescaru și pianista Andreea Bratu
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 31 august 2023, 16:48
Festivalul Internațional George Enescu are în program evenimente muzicale conexe, desfășurate în alte orașe, precum Constanța.
Astfel, miercuri, 6 septembrie, de la ora 18.00, Consiliul Județean Constanța, prin Centrul Cultural Județean Constanța „Teodor T. Burada”, în parteneriat cu ARTEXIM, vă invită la recitalul cameral vocal – instrumental ,,George Enescu și 1001 de Nopţi în Stil Francez’’.
Pe scenă vor evolua: mezzosoprana din Italia, Raluca Pasquettin Pescaru și pianista din România, Andreea Bratu.
Recitalul cameral vocal – instrumental aduce în atenția publicului meloman, atât creații semnate de George Enescu, cât și ale unor personalități ale școlii componistice franceze, în spiritul cărora acesta s-a format (prin mentori și profesori precum Gabriel Fauré) sau alături de care, prin lucrările muzicale compuse, a performat ca și compozitor pe scene europene importante ale sfârșitului de secol al XIX-lea și începutul secolului XX (creații ale compozitorilor George Bizet și Maurice Ravel).
Lucrările muzicale propuse, enesciene și franceze, se îmbină din punct de vedere stilistic muzical, cât și literar prin impactul culturilor cu caracter exotic, în contextul curentului artistic dominant în peisajul muzical și literar francez specific timpului.
Programul muzical complet al recitalului vocal – instrumental ,,George Enescu și 1001 de Nopţi în Stil Francez’’:
George Enescu – Voix de la Steppe, op 18. nr 2 din Suita Pièces Impromptues (1913);
George Enescu – Schlaflos (1898), poèm de Carmen Sylva;
George Bizet – Ouvre ton coeur (1860), poèm de Louis Delâtre;
Gabriel Fauré – Les Roses d’Ispahan op.39 no.4 (1884), poèm de Leconte de Lisle;
George Enescu – Pavane, op. 10 nr. 3 din Suita Des Cloches Sonores (1903);
George Bizet – Adieux de l’hôtesse arabe (1866), poèm de Victor Hugo;
Gabriel Fauré – Mandoline, op. 58 no.1 (1891), poèm de Paul Verlaine;
George Enescu – Chant Indou (1898), poèm de Gèraldine Rolland;
George Enescu – Bourrée, op.10 nr. 4 din Suita Des Cloches Sonores (1903);
Maurice Ravel – Shéhérazade, M.41 (1903), Trois Poèmes de Tristan Klingsor, pentru voce și pian, (în transcripția autorului);
I. Asie;
II. La Flute Enchantée;
III. L’Indifferent.
Mezzosoprana Raluca Pasquettin Pescaru își începe studiile muzicale la București, iar cariera sa lirică debutează de la vârsta de 17 ani, în urma câștigării unor concursuri naționale de profil, odată cu spectacolul inaugural al Festivalului Internațional de Muzică Ayamonte”, ediția a XVII – a(Spania).
Bursieră a Conservatorului de Muzică „Giuseppe Verdi” din Milano, se perfecționează cu pedagogi italieni și maeștri internaționali precum Eugenia Anvelt, Wilma Borelli, Donald Maxwell, Karl Leister, Venceslava Hruba-Freiber, Viorica Cortez ș.a.m.d. Ulterior, a devenit câștigătoarea premiului ASSAMI și a unor invitații concertistice în cadrul Festivalului „Valsassina” Barzio, director artistic Marcello Abbado și în cadrul stagiunilor milaneze, alături de Orchestra Filarmonicii ,,Giuseppe Verdi’’ și Corul Teatrului alla Scala din Milano, sub conducerea maestrului dirijor Gianluigi Gelmetti.
De peste două decenii, cariera lirică și vocal – simfonică a mezzosopranei Raluca Pasquettin Pescaru s-a concretizat prin numeroase roluri lirice de primă mărime în titluri de operă, participări în festivaluri muzicale europene (în Italia, Spania, Finlanda), dar și pe alte continente (în Argentina, Honduras). Repertoriul său este unul foarte variat stilistic și cuprinde roluri principale (între care menționăm zeci de reprezentații cu Carmen din “Carmen” de G. Bizet, Adalgisa din “Norma” de V. Bellini, Charlotte din “Whether” de J. Massenet, Marie din “Wozzeck” A. Berg ș.a.m.d.) și secundare, specifice vocii lirice de mezzosoprană din opere și din lucrări vocal – simfonice consacrate ale scenei lirice și vocal-instrumentale simfonice și camerale, din toate perioadele stilistice muzicale, de la epoca renascentistă la epoca contemporană.
Pianista Andreea Bratu este licenţiată a Universităţii Naţionale de Muzică din Bucureşti, la clasa de pian a prof. univ. dr. Sandu Sandrin și clasa de muzică de cameră a prof. univ. dr. Şerban Dimitrie Soreanu și a specializării bienale postuniversitare în Muzică de Cameră la Conservatorul ,,Giuseppe Verdi” din Milano, Italia. Desăvârşirea studiilor pianistice se concretizează prin frecventarea unor Masterclass-uri europene, conduse de: Evgheni Moguilevsky, Paul Badura-Skoda, Roberto Szidon, Helmuth Deutsch etc.
În prezent, este lector universitar la Universitatea „Ovidius” din Constanța, Facultatea de Arte, domeniul Muzică. Cariera sa concertistică se concretizează prin participări frecvente ca şi solist/ solist cameral la Festivaluri în ţară (Festivalul Internaţional ,,George Enescu”, ediția a XXV-a – O Istorie din Iubire; Festivalul Internațional de Muzică Nouă „Meridian”, ediția a XVII-a Atlas, Festivalul Internaţional al Muzicii şi Dansului – Teatrul Național de Operă și Balet ,,Oleg Danovski’’ Constanţa, mai multe ediții ș.a.m.d.) şi în străinătate (,,Settimana Mozartiana di Terracina” Italia 2016, GK Festival – New York 2017 la Weill Recital – Carnegie Hall, Engelman Recital Hall – Baruch Performing Arts Center, USA, Vienna International Pianists la Ehrbar Saal, Viena Austria ș.a.m.d.)
Pianista Andreea Bratu este, deseori, profesor invitat pentru Masterclass de pian şi muzică de cameră în spațiul european (ex. Conservatorio Santa Cecilia, Roma, Milano ș.a.m.d.) și deține un Doctorat științific în Muzică obținut la U.N.M.B., în 2010. Este, de asemenea, autoare a unor publicații de specialitate apărute la Editura Muzicală Bucureşti, Editura Artes Iaşi. Membra a Alink-Argerich Foundation (Haga).
Accesul în sala Centrului Multifuncțional Educativ pentru Tineret „ Jean Constantin” se va face gratuit.