CONSTANȚA: Încă un pas în proiectul de extindere a traseelor CT Bus în localitățile apropiate
Publicat de Adina Sîrbu, 25 august 2023, 07:23
Consiliul Local Municipal Constanța a aprobat, ieri, încă un proiect de hotărâre care vizează lungul și anevoiosul program de extindere a traseelor CT Bus Constanța în localitățile apropiate Năvodari, Ovidiu, Cumpăna și Valu lui Traian.
Primarul comunei Cumpăna spune că, în pofida eforturilor din ultima perioadă, transportul public de persoane încă este deficitar. Când va deveni realitate proiectul de extindere a traselor CT Bus, ce îmbunătățiri trebuie aduse și ce reclamă, în prezent, cumpănenii? Răspunsurile, în reportajul realizat de Bogdan Comșa.
Doamna primar Mariana Gâju, se discută de mulți ani despre extinderea traseelor CT Bus, fostul RATC, din municipiul Constanța către localitățile învecinate Ovidiu, Năvodari, Valului, Traian și Cumpăna. Care este perspectiva ca acest proiect să devină realitate?
Mariana Gâju:
Din cei peste 20.000 de locuitori ai comunei Cumpăra, peste 12.000 sunt navetiști. Nu toți sunt proprietari de autoturisme. Este nevoie ca acest CT Bus să nu străbată doar comuna pe șoseaua principală, ci să intre în interiorul localității. Cumpăna are 186 de străzi, 112 km de drumuri în interiorul localității. Avem 3 km de străbătut de la marginea comunei până la șoseaua principală, șoseaua Constanței. Locuitorii comunei Cumpăna vor să aibă de ales cu ce circulă, nu doar cu transportul care a fost licitat de către Consiliul Județean Constanța și unde oamenii încă sunt nemulțumiți pentru numărul mic de autobuze la orele de vârf, sunt încă nemulțumiți că nu circulă până la ora 24:00 când ei vin de la serviciu, mai ales de la unitățile de turism. Comuna Cumpăna bineînțeles că se va afilia cu celelalte localități pentru a achiziționa mijloace de transport societatea respectivă.
Când credeți că vor circula aceste autobuze pe traseele extinse?
Mariana Gâju:
A trebuit să așteptăm hotărâri ale instanței ca să aibă personalitate juridică. După care urmează celelalte demersuri de inventariere a mijloacelor de transport pe care le are CT Bus fizic, astăzi, ce nevoi mai au. Constanța este deja într-un proiect de achiziție de autobuze, microbuze, ca să poată să mărească parcul de mașini. Deci, eu l-aș vedea funcțional, din punctul meu de vedere, spre finele anului 2023, în situația cea mai fericită! Pentru că dumnealor, o spun foarte relaxat, abia dacă în 2024. Cetățeanul trebuie să câștige! Adică ce să câștige? Trai civilizat, deci un mijloc de transport civilizat, nu precum sacii de cartofi îngrămădiți și așteptând. Nu-i deajuns că la Cumpăna, în sensul de la giratoriu de la bifurcație, se stă câte o jumătate de oră să ieșim din localitate, să intrăm în localitate la orele de vârf. Mai trebuie să stăm și îngrămădiți precum sardelele?
Menținăm că societatea Metropolitan, care asigură transportul de călători pe ruta Constanța – Cumpăna, nu ne-a oferit încă un punct de vedere pe această temă.
Primarul orașului, Ovidiu George Scupra prea crede că introducerea noilor trasee interurbane va aduce beneficii majore și municipiului Constanța, pentru că traficul va fi mai puțin aglomerat,
George Scupra:
Înseamnă, în primul rând, deblocarea Constanței. Vă dați seama, toți plecăm cu mașini spre municipiu, spre Constanța, Ovidiu, Năvodari, Cumpăna. Dacă n-ar mai intra atâtea mașini personale în Constanța, iar navetiștii, elevii și studenții ar merge mai mult cu microbuzul sau cu autocarele acestea, atunci nu mai poluăm atât de mult și deblocăm Constanța.
Reamintim, la începutul lunii iunie, la Primăria Constanța a fost semnat Actul Constitutiv al Asociației de Dezvoltare Intercomunitară Transport Public Constanța, din care fac parte Primăriile Năvodari, Cumpăna, Ovidiu și Valu lui Traian.
Mai exact, autobuzele CT Bus vor ajunge până în aceste localități.
Primarul orașului Năvodari, Florin Chelaru, declara atunci:
Prin acest ADI transport putem, fiind acționari, să și gândim politica de prețuri. Autobuzele vor circula toată ziua. Ceea ce este foarte important de știut este că fiecare UAT plătește pentru ce cerințe are. Dacă noi dorim să avem un transport civilizat dimineață și seara, unde suntem deficitari, vom plăti mai mult pentru dimineață și seara. Vom plăti, să zic, mediu, undeva pentru zona de prânz. Dar toate lucrurile acestea, cu tot cu costuri le vom afla în viitorul apropiat, iar noi, ca administrație, vom căuta cea mai bună soluție.”