PORTUL CONSTANȚA nu poate gestiona un volum dublu de cereale – susține analistul Cezar Gheorghe
Publicat de Adina Sîrbu, 21 iulie 2023, 06:45
Portul Constanța resimte tot mai mult presiunea pe care o pun transportatorii de cereale. Ruperea acordului pentru transportul grânelor la Marea Neagră a pus în evidență limitele de operare ale portului și, în condițiile în care volumul de cereale din Ucraina va genera o dublarea cantității maxime pe care Portul Constanța a gestionat-o în anii trecuți, există riscul unui blocaj – spune Cezar Gheorghe, analist pe piața cerealelor:
Portul Constanța a fost foarte aglomerat în ultimele luni, rada maritimă a Portului Constanța a fost extrem de aglomerată. Mai mult decât atât, la Sulina este o coadă infernală de barje și de nave care doresc să intre. Afară este extrem de cald, nivelul Dunării a început să scadă și adâncimea apei pune probleme destul de serioase în acest moment.
În perioada următoare, la granițele României, am putea vedea o dublare a fluxului auto, feroviar și de barje cu marfă din Ucraina, spune analistul, care este de părere că Portul Constanța nu poate face față din punct de vedere operațional:
Vom vedea o dublare de flux auto, flux feroviar și flux de barje. Vom avea un impact foarte mare din punct de vedere financiar pe logistic și estimăm costurile de logistică că vor creste cu un minim de 30% față de cei 70% care erau înainte de invazia rusă. Mai multz, din punct de vedere operațional, Constanța va fi supusă unei presiuni extreme și, cu sinceritate, vă spun, nu are cum să facă față sub absolut nicio formă, pentru simplul motiv că operațional Constanța poate gestiona 25 – 26 de milioane de tone de mărfuri pe an. Vorbesc de cereale și oleginoase, iar acum, dacă luăm intenția Ucrainei de tranzit a 27 de milioane de tone prin România, plus cele 20 – 22 de milioane ale noastre, care ar trebui să meargă spre export, ajungem la o cifră de 50 de milioane (…) În acest moment nu există o soluție. Soluțiile trebuiau luate cu luni de zile înainte, în sensul de a reglementa oarecum afluxurile acestea de marfă, de a crea un sistem informatic la nivelul Portului Constanța care să genereze efectiv planurile operaționale ale terminalelor. Nu s-au creat nici măcar niște parcări imense în afara Portului Constanța, de unde un dispecer putea dirija foarte simplu, pe baza acestui sistem informatic, autocamioanele către locurile de descărcare. Nu, ele stau claie peste grămadă pe Autostrada A2, punând în pericol și siguranța rutieră.
Oficialii Uniunii Europene au cerut o întrunire a Consiliului de Securitate al Naţiunilor Unite, pentru a decide noi măsuri la adresa Rusiei, care a ieşit din acordul pentru exportul cerealelor ucrainene prin Marea Neagră.
Oportunitatea de care România ar trebui să profite este aceea că poate solicita rapid fonduri comunitare suplimentare pentru anumite investiţii.
Interviul integral îl puteți asculta aici:
Interviu realizat de Laurențiu Despina/ Redactor online: Adina Sîrbu/ Foto: arhivă