“Portul Constanța se bucură de o cerere în creștere de fluxuri de mărfuri”, spune Cosmin Cârstea, managerul unui operator portuar
Publicat de Doina Sirbu, 24 mai 2023, 07:25
Portul Constanța se află la intersecția unor fluxuri tradiționale de mărfuri și resimte nevoia stringentă a măririi capacității sale de operare. În acest context, orice investiție care vizează creșterea volumelor de mărfuri tranzitate aici este una salutară și poate consolida poziția strategică a portului Constanța în ecuația Mării Negre.
Laurențiu Despina a discutat despre investiția într-un nou terminal multimodal cu Cosmin Cârstea, managerul unui operator portuar care dezvoltă proiectul în Portul Constanța Sud.
Cosmin Cârstea: Ne-am propus, anul acesta, să demarăm activitățile unei platforme multimodale de 12 hectare, platformă care se va situa în terminalul maritim din Constanța. Această zonă logistică poate fi conectată cu fluxurile provenite prin transporturile maritime, fluviale, feroviare și rutiere din Portul Constanța, creând premisele unor activități specifice, activități de depozitare a mărfurilor, a unor activități logistice care să aibă ca obiectiv creșterea fluxurilor de mărfuri din Portul Constanța. Portul Constanța se bucură de o cerere în creștere de fluxuri de mărfuri, iar zona aceasta va deservi exact această nișă.
84% din valoarea totală eligibilă aprobată a proiectului, în cuantum de 50 de milioane de euro, este asigurată prin finanțare europeană, restul provenind din fonduri proprii și de la bugetul de stat. Compania mai are în derulare și alte proiecte de anvergură care vor valorifica un moment oportun în transportul european și vor pune mai bine în valoare capacitățile de operare ale Portului Constanța.
Cosmin Cârstea: Pe lângă această investiție, investiția pe care o avem în curs de finalizare, vă dau exemplul terminalului RO-RO, terminalului Project Cargo și extinderii platformei pentru activități specifice terminalului de containere, contribuie cu aproximativ jumătate de milion de tone pe an. Această investiție vine într-un moment foarte bun pentru România și Comunitatea Europeană, întrucât Portul Constanța este un port critic, pentru că aici se intersectează două fluxuri tradiționale de mărfuri – fluxul maritim care vine din China prin Oceanul Indian, trece în Marea Mediterană și prin Bosfor, în Marea Neagră. Acesta este un flux tradițional, dar și fluxuri de mărfuri care vin pe Drumul Mătăsii, pe coridorul de mijloc, cum denumim noi, care traversează China prin Kazahstan, ajunge în zona Caspică și din Georgia vine în Constanța. Este singurul port din Comunitatea Europeană în care cele două fluxuri se suprapun. Această zonă va susține toate fluxurile de mărfuri care trec prin Portul Constanța, în special prin terminalul nostru maritim, care au legătură cu containerele, cu mărfurile RO-RO și cu Project Cargo. Ținta noastră este ca la anul, în 2024, să avem această platformă în operare.
Redactor: Laurenţiu Despina/Editor online: Doina Sîrbu/Foto: arhivă