Pe 9 mai se sărbătoreşte Ziua Transportatorilor. Interviu cu Vasile Şefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România
Publicat de Doina Sirbu, 9 mai 2023, 15:59
În fiecare an, pe 9 mai este prăznuit Sfântul Mucenic Hristofor care este protectorul călătorilor. Prin urmare, transportatorii celebrează această zi ca o sărbătoare a profesiei şi a muncii tuturor celor care activează în transporturile rutiere.
Despre Ziua Transportatorilor, dar şi cu ce probleme se confruntă aceştia, a vorbit Vasile Şefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România.
Este o ocazie cu care transmitem La Mulţi Ani, tuturor celor care lucrează în transporturi, dar este şi un prilej cu care am dori, de asemenea, să aducem în fața publicului și punctele slabe cu care această ramură economică se confruntă. Domnule Ștefănescu, am dori să ne spuneți care ar fi, în opinia dvs. principala problemă sau principalele probleme cu care se confruntă în această perioadă transportatorii din România.
Vasile Şefănescu: Problemele sunt mai multe, dar haideți să vorbim de două, trei, care sunt cele mai stringente. Cea mai stringentă problemă cred că este asigurarea obligatorie RCA și nu numai pentru noi, pentru șoferii profesioniști sau angajații noștri, cât și pentru fiecare posesor auto plătitor de această poliță obligatorie. A doua ar fi transportul interjudețean și județean, care tot așa, avem o mare problemă și cu el. Cu discuțiile pe care le-am avut la Ministerul Transporturilor a plecat un material agreat de către toate patronatele din Transport și la Parlament s-a modificat după voia unora, unor interesați, de fapt, din Parlament.
Haideți să le luăm pe rând! Subiectul polițelor RCA.
Vasile Şefănescu: Păi, subiectul polițelor RCA este aşa! Noi nu prea înțelegem cum după falimentul City și acum falimentul Euroins la un an și ceva după falimentul City, prețul polițelor RCA s-a scumpit cu până la 200% și n-am înțeles niciodată de ce și nu ne-a explicat nimeni de ce. Pentru că atâta timp cât a intrat în faliment după aceea, restul de piață trebuia să absoarbă. Deci, nu înțelegem de ce s-a mărit, s-a dublat prețul poliței RCA și am ajuns acum la al doilea faliment, tot în detrimentul nostru, până la urmă, tot cu aceste tarife aberante ale unei polițe obligatorii.
Ştim că au fost plafonate recent, a fost plafonat tariful printr-o hotărâre de Guvern la nivelul din februarie.
Vasile Şefănescu: Au fost plafonate la nivelul din februarie, dar vă dați seama că în februarie erau niște prețuri mari. După un an şi jumătate după falimentul City, în care prețurile au ajuns peste 200%, la noi, la transportatori, prețurile erau foarte mari, cum mă și repet, ca și la orice posesor auto, nu înțelegem de ce ANAF-ul nu a luat şi nu controlează aceste multinaționale de asigurări. Pentru că dacă stăm și ne gândim, ultimii 10 ani, 20 de ani cred că nu știu dacă a avut una dintre ele un control de fond până la urmă. Nu înțelegem de ce astăzi prețul poliței, toată lumea invocă faptul că service-urile, că cetățenii fac accidente, dar dacă stăm și ne uităm și ne uităm cu adevărat, vedem că la reasigurarea la o poliță RCA, asiguratorii plătesc 60-70% și asta nu o spunem noi, o spune ASP-ul. Deci, reasigurarea se plătește 60-70% din încasări, da, iar cheltuielile asiguratorilor ajung cele mai mari din Europa, adică până la 60%. Nu înțelegem până la urmă! Oare nu vede nimeni, nimic, că pe banii noștri, pe această poliţă obligatorie plătim luxul, luxul asiguratorilor, fluxul acestor multinaționale și opulența lor? Nu se vede? Oare de ce? Chiar nimeni nu vede acest lucru?
Ce soluție ați vedea dvs., din punct de vedere al președintelui Confederației Operatorilor și Transportatorilor din România? Ați avut discuții cu autorităţile?
Vasile Şefănescu: Soluția ar fi una foarte simplă. În Legea 132/2017, articolul 49 prevede că o instituție financiar bancară românească trebuia să emite polițe RCA încă din 2018. Se pare că cineva nu a dorit acest lucru și toți suntem amenințați de 2 ani de zile că CEC-ul va emite polițe RCA. Acum 3 săptămâni am avut o discuție cu prim-ministrul și ne-a promis că până la sfârșitul lunii mai, CEC-ul va emite polițe RCA. Așteptăm și noi să vedem dacă într-adevăr acest lucru se va întâmpla, pentru că, în opinia noastră, din 2018 până astăzi avea tot timpul necesar o instituție financiar bancară românească să poată emite poliţe RCA, pentru că prin emiterea unor polițe RCA, să zicem de CEC, unde are infrastructura creată la nivel național, unde nu trebuie să plătească cu sute de mii de euro clădiri închiriate și lux şi opulenţa, unde cei din Consiliul de Administrație nu sunt plătiți cu 30.000 euro lunar, deci, toate aceste costuri, până la urmă, vor scădea din cuantumul poliței. Noi nu vrem să plătim mai puțin decât e normal să plătim. Adică să avem o mașină asigurată, să avem această asigurare obligatorie. Dar nu trebuie prin asta să plătim luxul şi opulenţa, mă repet încă o dată, a acestor asiguratori. Și atunci, dacă această instituție financiar bancară românească, care are infrastructura creată deja la nivel național, costurile vor fi mai mici, toate astea se vor vedea, de fapt, în cuantumul poliţei pe care noi o vom plăti în viitor. Dacă, într-adevăr, CEC va putea emite sau va emite polițe RCA așa cum ne-a promis și prim-ministrul.
Redactor: Magda Vâjaică/Editor online: Doina Sîrbu/Foto: unsplash.com