Bugetarii pot afla cât de bine sunt plătiți, comparativ cu alți angajați din sistem. Federaţia Solidaritatea Sanitară a lansat Comparatorul Salariilor de Bază
Publicat de , 11 aprilie 2023, 08:54
Salariații din sectorul bugetar beneficiază de un nou instrument, prin care pot afla cât de bine sunt plătiți, comparativ cu alți angajați din sistem, care lucrează în domenii diferite. Federaţia Solidaritatea Sanitară a lansat Comparatorul Salariilor de Bază, un instrument online, care poate fi utilizat gratuit de orice angajat, dar și de guvernanții interesați de reașezarea etică a salariilor din sistemul bugetar, așa cum o cere și Comisia Europeană în Planul Național de Reziliență și Redresare.
Creatorii noului instrument se tem, însă, ca nu cumva Comparatorul de Salarii să aibă aceeași soartă cu un alt instrument, creat tot de ei, în urmă cu doi ani, și anume, instrumentul de evaluare a nivelului de epuizare profesională a angajaților. Acesta a fost pus gratuit la dispoziția instituțiilor, numai că acestea preferă să privească în altă parte și să spună că, de fapt, această problemă nu există. O discuție despre epuizare profesională și salarii echitabile, cu managerul Federației Solidaritatea Sanitară, Viorel Rotilă.
Aș vrea să ne spuneți, în primul rând, ce este comparatorul de salarii?
În momentul în care un angajat utilizează aplicația, dintr-odată poate să descopere fie că stă foarte bine în materie de salariu de bază, fie că există alte funcții, în sectorul lui de activitate sau în alte sectoare care, deși au nivel de studii mai mici sau atribuții mai puține, au salarii mai mari. Dintr-odată, ies iveală inechităţi. Cu alte cuvinte, comparatorul salariilor de bază este un instrument de evaluare a echității stabilirii salariilor de bază.
Țintele sunt atât angajații, cât și Guvernul. Angajatorii nu au, deocamdată, din păcate, angajatorii din domeniul bugetar, nu au la dispoziție foarte multe instrumente pentru a corecta, reașeza salariile de bază ale angajaților şi atunci întreaga discuție se poartă la nivel de guvernanți, respectiv în ceea ce privește legea salarizării. Adică ne interesează ca atât angajații să înțeleagă care le este situația, cei care nu sunt mulțumiți de echitatea stabilirii salariului de bază ar trebui să înțeleagă că e nevoie de acțiune, să își dea seama: «Uite, am studii superioare, dar există în alte sectoare sa salarii cu studii medii, care au același salariu de bază cu mine.»“
Suntem la nivelul conștientizării, dacă ne referim la angajați, dar tot de conștientizare vorbim și în materie de guvernanți. Principala țintă sunt, de fapt, guvernanții și principala miză o constituie încercarea de reașezare epică a salariilor de bază. Cu mențiunea că, după cum știm deja de câțiva ani, Guvernul tot plătește o serie de experți ai Băncii Mondiale pentru a rezolva această problemă, noi construind cu resursele unei organizații sindicale o aplicație care permite dintr-odată diagnoza strict pe acest domeniu – al echității stabilirii salariilor de bani.
Fiind abia lansată, nu ne-a contactat. Nu este primul proiect, noi tot încercăm să arătăm Guvernului că lucrurile pot fi făcute. Un proiect de mare succes, care ar merita a fi utilizat în continuare, este BATEREP. Tot noi l-am creat. Burnout Assessment Tool, acel instrument care permite evaluarea nivelului de epuizare profesională a tuturor angajaților din sectorul național, pe care instituțiile deocamdată refuză să-l utilizeze. Preferă, mai curând, să considere că nu există această problemă.
De doi ani există Burnout Assessment Tool, a fost utilizat de circa 30% din unitățile sanitare. Instituțiile nu au fost interesate de el. Este cea mai tristă veste pe care am avut-o noi. Domnule, dacă noi construim instrumente gratuite, care vin să sprijine aplicarea unor prevederi legale, și dumneavoastră nu doriți să le utilizați…
Nu poate fi creat un astfel de comparator. Fac o precizare prealabilă – noi afișăm și veniturile nete aferente salariului de bază. Adică salariul de bază este publicat în două modalități – salariul de bază brut și salariul de bază net. Nu putem crea un comparator al tuturor veniturilor, deoarece riscăm să comparăm incomparabile, ca să spun așa. Riscăm să comparăm angajații care efectuează ture de noapte sau lucrează în timpul zilelor libere legale și atunci nu mai știm ce comparăm. De asemenea, riscăm să comparăm angajați care lucrează în condiții de muncă normale cu angajați care lucrează în condiții de muncă, să spunem, la limită maximă, deosebit de periculoase sau periculoase şi aşa mai departe, trecând prin toate categoriile. Pentru că, ce depășește salariile de bază, și prin salarii de bază înțelegând salariul de bază aferente gradație zero, plus gradația specifică vechimii, plus creșterea specifică vechimii, ce depășește acest nivel ține de condiții specifice. Ori n-avem cum să comparăm între ele condiții de muncă ce au diferențe semnificative.
În mod sigur! Dacă, spre exemplu, și vă dau doar două variabile, dacă acești angajați lucrează sâmbăta și duminica sau în ture, noaptea, în timp ce ceilalți nu lucrează, avem un factor de creștere. Sau, a doua categorie de variabilă – dacă acești angajați care au, cum spuneam, salariu de bază mai mic, lucrează în condiții de muncă deosebit de periculoase, în timp ce ceilalți angajați lucrează în condiții de muncă normale, automat că apar astfel de diferențe. Noi n-avem pretenția că putem depăși ceea ce nu poate fi depășit, pentru că variabilitate devine înfiorător de mare.
Dacă mă întrebați dacă acest tip de intervenție generică asupra tuturor angajaților este eficient, nu vă pot da un răspuns. Mai întâi, v-aș ridica o problemă de fond – pe zonă privată, ceea ce se numesc salarii, în mod oficial, acoperă totalitatea veniturilor încasate de angajați. Adică ar trebui să ne întrebăm în ce măsură reușim să eliminăm zona gri de salarizare a angajaților, diferite forme de camuflare a diferitelor tipuri de plăți, care vizează, de fapt, ocolirea obligațiilor fiscale, ca să putem discuta de o eficiență a intervenției în acest domeniu.