România începe măsurătorile de adâncime pe braţul Chilia al Dunării. Pentru canalul Bîstroe încă se așteaptă acordul Ucrainei
Publicat de Adina Sîrbu, 16 martie 2023, 07:33
România începe joi măsurătorile de adâncime pe braţul Chilia al Dunării și, în scurt timp, probabil în câteva zile, pe canalul Bîstroe, aflat pe teritoriul Ucrainei – au precizat, pentru Radio România Actualități, surse oficiale.
Ministerul Transporturilor face verificările, pentru a clarifica dacă s-au făcut lucrări de dragaj sau de întreținere și în ce măsură ar putea exista un risc asupra biodiversității din Delta Dunării.
Procedura va dura 10 zile, iar în zonă va fi permis accesul a trei nave pentru măsurători de la Administrația Fluvială a Dunării de Jos.
Pentru măsurătorile de adâncime pe canalul Bîstroe partea ucraineană nu și-a dat încă acordul în scris, deși acest lucru a fost stabilit la rundele de negocieri care au fost mediate inclusiv de Comisia Europeană.
Acordul scris este absolut necesar, întrucât canalul se află complet pe teritoriul Ucrainei, țară aflată în război, și este nevoie de garanții de securitate și asistență pentru specialiștii români care vor face măsurătorile.
Navele așteaptă ancorate la Periprava, în județul Tulcea, să primească undă verde și să înceapă acțiunea convenită la negocieri.
Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, cu o declarație făcută la TVR: Data de 15 martie a fost confirmată în prima întâlnire bilaterală cu partea ucraineană. Şi la întălnirea trilaterală, Comisia Europeană a menţinut ca şi punct-ţintă această dată. Sunt de înţeles dacă sunt eventuale întârzieri de o zi, două. Discutăm de măsurători în toate direcţiile, care vor cartografia şi malurile, şi adâncimea, pe toată lungimea canalelor Chilia şi Bâstroe.
În alte 30 zile vor fi prelucrate datele și apoi vom afla rezultatele, conform surselor din Ministerul Transporturilor, citate de TVR.
Recent, ministrul Mediului, Tanczos Barna, spunea că numai după aceste măsurători și după analiza debitelor se va putea stabili dacă lucrările de dragare afectează sau nu Delta Dunării.
Deocamdată, Ucraina a suspendat toate lucrările.
Pe de altă parte, Comisia Europeană împreună cu autoritățile din România susțin că principala cale de transport pe Dunăre rămâne Sulina, care ar trebui modernizată.
Surse: RRA, TVR/ Redactor online: Adina Sîrbu