Ambulanța are nevoie de salvare! În Dobrogea, unele autosanitare au peste un milion de kilometri la bord: „La un asemenea număr de kilometri, vă dați seama că se poate întâmpla orice“
Publicat de , 23 noiembrie 2022, 08:54
„Parcul nostru este puțin cam învechit. Avem ambulanțe cu un milion de kilometri, avem și ambulanțe puțin mai noi, dar, per total, ambulanțele încep să cadă și rămân oamenii, cel puțin la Constanța, riscăm să ajungem să venim la serviciu şi să nu avem pe ce să lucrăm. Ambulanţele sunt din 2007 și 2008. În 2019 au fost ultimele ambulanțe achiziționate – două ambulanțe de tip C, ambulanțe de tip B, care au fost împărțite în tot județul.“
„Și la nivelul Serviciul de Ambulanță Tulcea avem câteva autosanitare, cred că în jur de 4-5, care au depășit binișor un milion de kilometri, unele – 2 sau 3, se apropie chiar de un milion şi jumătatede kilometri. Ce să vă spun? Noi am avut cât de cât grijă de ele și arată totuși a autosanitare. Numai că, vă dați seama că, la numărul ăsta de kilometri, se poate întâmpla orice. Adică te poate lăsa oricând, exact când îţi e lumea mai dragă, chiar dacă noi am avut grijă de ele să fie în perfectă stare de funcționare. Și marea majoritate a autosanitarelor pe care le avem au toate peste 700.000 de kilometri. Cele mai noi sunt cele care au venit în 2019 – 2020, deci 2 – 3 ani de zile și care și acelea se apropie de 300.000 de kilometri, pentru că, v-am spus, solicitările sunt multe, rulajul este foarte mare, distanțele sunt mari și foarte mari între localități. Și atunci noi trebuie să facem în așa fel încât să asigurăm peste tot asistența medicală de urgență.“
„Noi facem în așa fel încât să fie asigurată pe fiecare tură, dar vă dați seama că, dacă a căzut una dintre mașini și trebuie să te duci pe la service, automat echipajele respective trec pe alte autosanitare și atunci, categoric, se creează o aglomerație și, la un asemenea număr de kilometri, vă dați seama că se poate întâmpla orice. Mi-aduc aminte de o situație în care ne-am dus la un accident și norocul nostru a fost că era vară și geamul era deschis la autosanitară, pentru că, practic, s-a închis singură și s-au blocat toate ușile. Deci, dacă n-ar fi fost geamul de la șofer deschis ca să poată să deschidă de acolo, stăteam și ne uitam și, vă dați seama, era şi accident de circulație, nici nu puteam să scoatem targa din mașină și să ne facem treaba.“
„Noi avem de asigurat și asistența medicală de urgență în Delta Dunării, cu 2 șalupe medicalizate pe care le mai avem acum în dotare, lucrăm să o punem funcțiune și pe cea de-a treia. Oricum, și ele sunt destul de vechi. În mod normal, din câte-mi aduc eu aminte, fabricantul a spus: «Domnule, la 1.000 de ore de funcționare îi face reparație capitală la motorul respectiv și la 2.000 de ore de funcționare schimbați motorul. Șalupele noastre au în jos de 7 – 8 – 9000 de kilometri și nu s-a schimbat nici motorul… Bine, s-au mai făcut reparații, dar, în rest, suntem cu aceleași motoare cu care au venit ele. Şalupele sunt venite undeva prin 2005 – 2006, cam așa ceva. Doar două nu sunt suficiente, noi am făcut demersuri necesare la Ministerul Sănătății, pentru a putea achiziționa și alte ambulanțe navale, pentru că, vă dați seama, este o situație destul de complicată acum, și cu războiul din Ucraina… Sunt foarte multe nave care sunt în rada portului Sulina, care stau și așteaptă acolo intrarea pe canal și oricând se poate întâmpla un accident. Vă dați seama că au fost situații în care au fost peste 100 de nave în radă. Punând așa, făcând o medie, cam la 20-25 de marinari pe fiecare navă, rezultă undeva la aproape 2.000 – 2.000 și ceva de oameni, deci un mic oraș plutitor. Acolo colaborăm cu Agenția Română de Salvare a Vieții Omenești pe Mare, adică dumnealor ne pun la dispoziție transportul pe mare și noi contribuim cu personalul până aducem în port pacientul.“
„Noi am făcut așa, estimativ, un necesar. Am spus că undeva la vreo 20 de ambulanțe ne-ar fi strict necesare, ca să putem înlocui pe cele care şi-au făcut norma de casare de mult timp, dar care nu mai pot fi folosite și nu mai are rost să bagi bani în ele să le repari. Şalupe, dacă reușim, cu sprijinul Ministerului Sănătății, să achiziționăm măcar 2 șalupe, zic eu că mai ieşim la lumină puțin.“