Ziua Mondială a Educației și a Profesorului | „Avem cea mai frumoasă meserie din lume: educăm minți și suflete tinere“
Publicat de , 5 octombrie 2022, 08:49
În fiecare an, pe data de 5 octombrie, în întreaga lume se sărbătorește Ziua Mondială a Educației și a Profesorului. Despre realitățile și provocările sistemului educațional din România, la zi aniversară, vorbim astăzi cu Bianca Ibadula, profesor de limba și literatura română și director al Colegiului Național „Mihai Eminescu” din Constanța.
Încotro se îndreaptă educația astăzi?
Bianca Ibadula: Vă mulțumesc frumos pentru invitație! Învățământul românesc are la bază relația tridimensională profesor-elev-părinte. Suntem, așadar, într-o relație de interdependență, educația românească începe de acasă, de la educația pe care părinții ar trebui să o dea copiilorlor în anii în care aceștia au cel mai mult nevoie de influența benefică a adulților. Iar cea mai eficientă educație este cea care se formează prin imitație: învățăm să vorbim și să ne comportăm imitând limbajul și comportamentul părinților. Copilul devine astfel oglinda familiei sale. Deci când ne plângem de copii sau când îi lăudăm ar trebui să privim, de fapt, spre părinții lor. Consider că învățământul românesc se îndreaptă către o direcție bună. Profesorii sunt bucuroși de această relație pe care o au elevii și cu părinții, își fac meseria. Încercăm să le oferim partenerilor noștri educaționali toată știința, toată priceperea noastră în a-i aduca și învăța pe copii și ne bucurăm când sunt rezultate bune, frumoase, când ei iau note mari la examene, când sunt admiși la facultăți, în general când își găsesc drumul în viață: un drum bun, un drum frumos de care suntem mândri și noi și părinții lor.
Ce ar trebui să se întâmple pentru a avea un sistem de învățământ convenabil pentru elevi și cadrele didactice? Cum ar trebui să fie legile educației?
Bianca Ibadula: Schimbările în sistemul de educație pot fi benefice. Ele, iată, sunt și reglementate. Ideal ar fi ca aceste schimbări să se producă la început de ciclu și să aibă o continuitate, pentru ca toți actorii educaționali implicați să știe care sunt etapele: începi clasa a V-a știind cum anume se va desfășura examenul de admitere la liceu, începi clasa a IX-a și știi precis cum vei susține examenul de Bacalaureat. Cred că această constanță în decizii ar fi un factor pozitiv în practica legilor educației.
Proiectul “România Educată” demarat de președintele Iohannis are un target realizabil?
Bianca Ibadula: Desigur, are un target realizabil și prezența dooamnei ministru a Educației poate să grăbească această implementare a legilor educației și poate să rezolve eventualele probleme care oricum există, cele care sunt în sistemul de educație.
Că tot ați adus-o în discuție pe (noua) doamnă ministru a Educației, este de la Constanța, o cunoașteți? Ce ne puteți spune despre această numire în funcție?
Bianca Ibadula: Nu o cunosc pe doamna ministru, mi-ar plăcea să o cunosc. Avem încredere, așa cum am avut încredere în fiecare numire, că poate să mențină ceea ce este bun în sistemul de educație și să aducă acele schimbări de care este nevoie.
Care ar fi provocările majore ale sistemului educațional și implicit ale profesorilor în această perioadă de după pandemie (pandemie care nu s-a terminat încă)?
Bianca Ibadula: Cred că menținerea acelor modalități de digitalizare a procesului instructiv-educativ. Am fost forțați să ne formăm ca profesori de informatică. Foarte mulți dintre noi au reușit lucrul acesta, adică am mai învățat o meserie, și am observat cât de utilă este digitalizarea în școală. Copiilor le place foarte mult, sunt atrași de tehnologie. Dintotdeauna generația tânără și-a dorit metode noi, inovatoare, eventual cu legătură cu internetul, cu calculatorul. Aceste lucruri noi pe care le-am învățat, implementat, ar trebui să fie păstrate. De asemenea, este o provocare rezolvarea acelor probleme care au apărut în perioada pandemiei și în perioada imediat următoare când școala s-a desfășurat în online: situația elevilor care s-au refugiat în lumea virtuală și s-au îndepărtat de familie și de prieteni. Este o adevărată înstrăinare care s-a produs cu acești copii și ne confruntăm cu destul de multe situații în care ei simt nevoia de ajutor pentru a se întoarce în colectivitate. Deci ne confruntăm cu necesitatea de a primi informații de la psihologul școlar despre acești copii. Avem în școală mulți elevi care au nevoie de sprijinul psihologului școlar. În Colegiul Național “Mihai Eminescu” sunt 1.000 de copii și avem un singur psiholog școlar. Cred că sporirea numărului acestor cadre didactice care ne pot ajuta în relaționarea cu copiii și cu părinții lor ar fi benefică. Și ar fi necesară chiar aducerea în școală a unor angajați CJRAE pentru a ne ajuta tot în aceste probleme, pentru a fi noi până la urmă perfectibili și la dispoziția copiilor. O altă problemă este reprezentată de facturile foarte mari, că tot vorbeam despre digitalizare, despre folosirea internetului. Facturile sunt foarte mari la utilități, este o problemă reală cu care se confruntă școala românească. Noi, din fericire, avem centrală fotovoltaică și atunci reușim oarecum să diminuăm facturile la curentul electric, însă rămân celelalte care ocupă o foarte mare parte din bugetul destinat școlii: este vorba despre căldură și de apă. Ar mai fi și alte probleme, dar fiind ziua noastră, a profesorilor, a educației, aș prefera să le spun doar pe acestea care sunt și cele mai grave.
Cum sărbătoriți la Colegiul Național “Mihai Eminescu” această zi?
Bianca Ibadula: Sărbătorim tot împreună cu elevi și profesori, de data aceasta în cadrul proiectului “Erasmus R.E.S.I.LIEN.T”, avem 26 de invitați, elevi și profesori din Italia, Turcia și Portugalia care participă la etapa de mobilitate. Ei sunt invitați la noi în liceu, încă de luni au venit. Elevii noștri și colegii mei vor face activități împreună cu aceștia, atât în școală cât și la București.
La final, vă rog să adresați un gând de Ziua Mondială a Educației.
Bianca Ibadula: Consider că avem cea mai frumoasă meserie din lume: educăm minți și suflete tinere. Partenerii noștri educaționali sunt copiii, astfel că generația tânără, pe care o putem ajuta să crească frumos și să ne bucure în continuare este oarecum în fața noastră, sub privirile noastre. Am putea să conștientizăm importanța și frumusețea meseriei pe care o avem și să găsim în continuare puterea de a face față provocărilor și de a găsi soluții pentru dificultățile pe care inerent le întâmpinăm. Le urez “La mulți ani!” colegilor mei, tuturor profesorilor, dar și elevilor și părinților lor, partenerilor noștri educaționali.
Interviu realizat de Larisa Calistru / Foto: Radio Constanţa