TULCEA: Numărul camioanelor care tranzitează vama Isaccea a scăzut
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 13 august 2022, 11:52
Numărul camioanelor care tranzitează punctul de trecere a frontierei româno-ucrainene din oraşul Isaccea a scăzut, astfel încât şi perioadele de aşteptare s-au redus, dar şoferii ucraineni vor punerea în practică a unui sistem care să le permită estimarea timpului în care ajung la vamă.
În momentul de faţă, camioanele care se îndreaptă spre Ucraina staţionează în trei zone diferite din Isaccea, pe digul din pământ al oraşului, într-o fostă carieră de piatră care aparţine unei societăţi private şi pe drumul dintre oraş spre port, iar şoferii ucraineni sunt nemulţumiţi din cauza lipsei unui sistem de parcare similar cu cel din alte state.
‘Sunt colegi care au stat aici (în oraş – n.r.) chiar şi şapte zile. Eu am venit ieri, dar pentru că nu sunt foarte multe camioane, cred că o să trecem graniţa în 24 de ore. Cele mai mari probleme pentru noi aici sunt toaletele, faptul că nu ştim de unde să cumpărăm ce avem nevoie şi parcarea. În alte zone de frontieră sunt parcări în care se dau tichete cu numere şi ştii când urmează să ajungi la vamă. Aici însă sunt trei parcări şi nu ştim când va pleca cineva’, a afirmat unul dintre şoferii camioanelor staţionate în incinta fostei cariere de piatră, Vanea G.
Prefectul judeţului Tulcea, Alexandru Munteanu, a declarat pentru AGERPRES că trecerea camioanelor prin vamă se face în funcţie de ordinea sosirii.
‘Camioanele ajung în prima fază în zona portului. De aici, sunt dirijate spre zona Carierei, apoi spre dig, iar în cele din urmă pe bac, toată această deplasare făcându-se în ordinea sosirii în zonă. Sunt prioritizate camioanele umanitare. De această fluidizare se ocupă Poliţia oraşului Isaccea’, a precizat prefectul Munteanu.
El a remarcat faptul că numărul camioanelor din zonă a scăzut ‘semnificativ’.
‘Numărul de camioane s-a redus semnificativ, pe cale de consecinţă şi timpii de aşteptare. În vama Isaccea, se poate vedea o foarte bună cooperare cu organizaţiile neguvernamentale, precum şi o bună cooperare cu Consulatul din Odessa pentru rezolvarea situaţiilor excepţionale’, a mai spus prefectul judeţului Tulcea.
În context, reprezentanţii Primăriei Isaccea susţin că accesul în vamă spre Ucraina va fi limitat când vor începe lucrările de reamenajare a drumului spre port, dacă autorităţile naţionale nu vor aloca fonduri pentru amenajarea unei parcări destinate camioanelor care se îndreaptă spre ţara vecină.
‘Noi pregătim documentele pentru licitaţia de execuţie a lucrărilor de amenajare a drumului spre port. Dacă nu se alocă sumele pentru un alt drum spre vamă, accesul în zona de frontieră va fi oprit în timpul lucrărilor. Noi sperăm să deschidem licitaţia pe 1 septembrie şi aşteptăm la rectificarea bugetară măcar o parte din suma cerută acum câteva luni, respectiv 53 de milioane de lei’, a declarat primarul oraşului Isaccea, Anastase Moraru.
El a mai spus că amenajarea drumului spre portul de la Dunăre se realizează în cadrul unui proiect transfrontalier finanţat prin Programul de Bună Vecinătate România-Ucraina, sistat o perioadă de timp din cauza războiului, dar reluat recent.
‘În cadrul proiectului, se realizează Strategia de mobilitate pe zona transfrontalieră’, a precizat primarul Moraru.
Duminică după-amiază, pe malul ucrainean al Dunării puteau fi văzute două coloane înalte de fum. Acestea nu erau o consecinţă a conflictului militar din ţara vecină, ci a obiceiului, practicat şi în Delta Dunării, de a da foc vegetaţiei stuficole.
Pa malul românesc, în punctul de trecere a frontierei se aflau nu doar camioane, ci şi autoturisme.
‘Am stat o săptămână în România să ne odihnim. Acasă, nu putem dormi. Ne întoarcem în Nikolaev, pentru că acolo avem părinţii, animalele, bunurile. Ştim că este periculos, dar, vorba francezului, c’est la vie!’, a afirmat o femeie, Ivanka N, aflată alături de soţul ei în maşină.
Tasha, una dintre tinerele din Odessa care în ultima perioadă a stat în Bucureşti, se întoarce acasă, la părinţi.
‘Îmi este teamă de război, dar îmi este mult mai teamă pentru părinţi. În Bucureşti am stat foarte bine, am avut parte de foarte mult ajutor şi mulţumesc frumos’, a spus Tasha.
Unul dintre puţinii voluntari care au mai rămas în vama din Isaccea, Alexandru Ion, în vârstă de 18 ani, din satul Periprava, Delta Dunării, spune că s-a oferit ca translator încă din luna martie.
‘Mi-am zis de ce să-i las pe copiii aceştia, mai ales, dar şi pe mamele care suferă în război, iar eu să stau acasă, deşi ştiu limba, şi am decis să-i ajut cât pot şi cât e nevoie. Acum, fluxul a scăzut. Vin 100, poate chiar 200 de persoane pe zi. O să stau aici până în ultima zi’, a afirmat Alexandru Ion.
În urmă cu aproape două luni, autorităţile tulcene au semnalat incapacitatea vămii din Isaccea de a face faţă traficului intens din zonă, în contextul în care punctul de trecere româno-ucrainean a fost conceput, înainte de declanşarea războiului din Ucraina, pentru valori mici de trafic, iar punctul Orlovka-Isaccea se află pe traseul cel mai scurt dintre porturile Odessa şi Constanţa.
Sursa – Agerpres / Redactor – Daniel Țăndăreanu