Cu cât vor crește tarifele, la vară, pe litoral
Publicat de Doina Sirbu, 24 martie 2022, 11:31
Depinde de cerere și ofertă, afirmă președintele Federaţiei Industriei Hoteliere din România, Călin Ile. Cum să le oferi turiștilor servicii turistice de calitate, cu salarii mici, personal insuficient și un stil de viață din ce în ce mai scump este provocarea operatorilor din domeniul ospitalității, pe lângă războiul de la graniță.
După doi ani de pandemie, românii își doresc să plece în vacanță, dar nu se înghesuie să facă rezervări și sunt mai atenți la cheltuieli, mai spune Călin Ile.
Rep: Cum arată afacerile din domeniul HoReCa, după 2 ani de pandemie?
Călin Ile, președinte F.I.H.R.: “Suntem destul de secătuiți, aș spune. Perioada a fost extrem de complicată pentru afacerile din turism și tocmai când credeam și noi că ne vom reveni a apărut acest conflict în zonă, războiul Rusia – Ucraina. Suntem îngrijorați de ceea ce se va întâmpla și, de aceea, rolul nostru ca organizație este să fim și mai uniți, și mai atenți, și mai activi, pentru a ajuta tot membrii să treacă și peste această perioadă”
Rep: Ce ar trebui să se schimbe în turismul românesc, de unde să înceapă transformarea?
Călin Ile: “Cred că ar trebui să înceapă de la noi, de la fiecare dintre noi, să realizăm că modul în care am funcționat 32 de ani nu a fost în regulă și ar trebui să schimbăm ceva. Să fim mai deschiși la ceea ce apare nou în industria noastră, să trecem de la paradigma că totul depinde de stat și să așteptăm de la stat să ne rezolve problemele și să trecem la un mod de acțiune mai creativ, mai activ și mai oportunist, în așa fel încât să îmbrățișăm oportunitățile, care trec pe lângă noi în fiecare zi și pe care, din păcate, în acest moment nu prea le-am valorificat.”
Rep: În schimbarea la față a turismului românesc, care ar fi primul pas?
Călin Ile: “Primul pas ar fi să ne gândim mai degrabă la turiștii noștri și la cei care ne trec pragul și asta ar trebui să ducă la o creștere a calității serviciilor noastre. Nu putem să privim afacerile în turism doar din punctul de vedere al rentabilității economice, suntem totuși într-un domeniu social, interacționăm cu turiștii, și orice analiză facem, trebuie să plecăm de la ei.”
Rep: Vorbeați despre creșterea calității serviciilor oferite turiștilor, cum facem să creștem calitatea serviciilor cu salarii mici, cu un stil de viață tot mai scump și cu incertitudinea locurilor de muncă?
Călin Ile: “Da, ați enumerat într-o frază toate problemele cu care se confruntă fiecare antreprenor. Pe de o parte, vrem să creștem nivelul salariilor, ca oamenii să câștige mai mult și să putem atrage oameni de calitate, talente, care să fie alături de noi. Pe de altă parte, vrem să prestăm servicii bune turiștilor noștri, astfel încât să vină la noi și să nu aleagă alte destinații din alte țări. Dar, în același timp, trebuie să păstrăm sustenabilitatea afacerilor noastre, e un triunghi destul de complicat, pe care o să-l treacă numai cei care vor fi profesioniști și orientați spre ceea ce înseamnă un turism de calitate.”
Rep: Este prima dată, după doi ani de restricții și îngrijorări, când oamenii își pot face din nou planuri de vacanță. Ce vor găsi la vară pe litoralul românesc?
Călin Ile: “Lumea își dorește să meargă în continuare în vacanță. S-a dovedit în acești doi ani că este o nevoie vitală pentru fiecare dintre noi și, odată cu ieșirea din pandemie, vedem această cerere în creștere. Ce le oferim noi? Eu cred că mulți dintre operatori au investit mult în această perioadă, cei care au fost mai solizi din punct de vedere financiar, cei care au avut acces la linii de credit. Sunt mulți care au profitat de această perioadă pentru a investi, pentru a-și crește dotările, facilitățile, din cadrul hotelurilor pe care le dețin. Din acest punct de vedere, cred că unitățile sunt destul de bine pregătite. Rămâne acea problemă legată de forța de muncă. Aici avem de lucru, este o criză de personal, sperăm să putem atrage și din ucrainenii refugiați în țară, astfel încât să compensăm această lipsă de personal. Și, cum am spus de câțiva ani încoace, trebuie să investim mai mult în educație. Din păcate, deși spuneam că nu vrem să ne bazăm cu totul pe stat, la acest capitol, al susținerii forței de muncă și a educației forței de muncă, încă statul român rămâne dator sectorului nostru.”
Rep: Cum priviți afluxul de refugiați din Ucraina și, mai cu seamă, femeile ucrainence, care au început deja să-și caute de lucru pe litoral? Vedeți acest lucru ca pe o oportunitate?
Călin Ile: “În primul rând, privesc cu compasiune, pentru că sunt om, înainte de orice și mi-e milă de ceea ce se întâmplă și sunt chiar revoltat de ceea ce se întâmplă acolo. Dacă este să răspund direct la întrebare, sigur că pentru noi este o oportunitate de a găsi și de a recruta anumite persoane cu experiență în domeniul turistic. Să nu uităm că Odessa este și el un oraș-port, cu activitate sezonieră turistică, oarecum similar cu Constanța. Noi am luat legătura cu Asociația Hotelieră din Ucraina. O directoare de hotel din Ucraina este refugiată și ea cu fetița ei, în vârstă de 6 ani, în București. Chiar am avut o discuție cu ea, să vedem câți dintre angajații ucraineni pot fi atrași să lucreze în România. Deci, din acest punct de vedere, cred că nu ar trebui să ratăm oportunitatea de a integra în industria noastră acești oameni. Ar trebui să investim totuși în educația lor, pentru a-i ajuta să învețe anumite fraze în limba română. Deci, nu mă tem că nu vom reuși să-i integrăm. Important ar fi ca instituțiile de control să fie foarte atente, pentru că această integrare să se facă în mod legal. Există un mare risc de angajare a acestor ucraineni la negru și asta ar distorsiona piața muncii, ar crea din nou acea concurență neloială. Și am vrea să evităm discuții din partea românilor, că ei (n.r. ucrainenii) sunt avantajați. Trebuie să fie o piață legală, corectă, onestă, pentru fiecare dintre noi.”
Rep: Din informațiile pe care le aveți, putem spune că românii se înghesuie în a-și rezerva vacanța pentru la vară sau par mai degrabă cumpătați?
Călin Ile: “Par cumpătați, în acest moment. Practic, toate cheltuielile românilor s-au ponderat, mai ales la bunuri de larg consum am văzut această precauție, dar, cred că după doi ani de pandemie, nevoia de vacanță este atât de stringentă, încât nu vor ezita. Probabil că vor face iarăși rezervări în ultimul moment și atunci vor apărea iar discuții că: “nu am găsit unde doream” sau că “prețul este prea mare.”
Rep: Vorbeați de prețuri, la ce să ne așteptăm?
Călin Ile: “Toate prețurile cresc, de la utilități, la marfă, la forță de muncă. E absolut firesc ca și în industria noastră prețurile să crească. Vedem tendința la nivel european, de 10% – 15%, probabil că în aceeași marjă ne vom situa și noi, dar cel mai bun răspuns la întrebare va fi nivelul raportului cerere și ofertă din perioada respectivă. Dacă cererea va exista din partea turiștilor, atunci, cu siguranță, că vom înregistra și noi acea creștere de care vă spuneam, de 10 – 15%.”
Rep: Credeți că se va ajunge până acolo încât doar cei cu venituri mari să-și permită să plece în vacanță?
Călin Ile: “Cu siguranță, nu, pentru că există această metodă de stimulare socială numită <vouchere de vacanță>, pentru că există ofertă din ce în ce mai mare de cazare și asta va face ca prețurile să se situeze într-o matcă suportabilă și pentru anumite categorii. Există diverse categorii de hoteluri, de la 2 la 5 stele, în care fiecare își va găsi un preț corect pentru ceea ce își permite ca buget și ca așteptări. Deci, cu siguranță, nu vom ajunge la faza ca vacanțele să fie doar pentru o categorie elitistă, vor fi vacanțe pentru toți, adaptate bugetului fiecăruia.”
Rep: Vă rog să lansați o invitație pentru românii, care vor dori să vină la vară pe litoral!
Călin Ile: “Le suntem datori acestor români, care au venit atâția ani alături de noi și ne-au ajutat să avem afaceri în turism și le cer să mai aibă încredere un an, doi, să vadă că ne așezăm și noi pe drumul potrivit și că dorim să le oferim servicii de calitate, la prețuri corecte. Putem face acest lucru dacă ei mai au încredere în noi și vin spre noi și sunt la fel de responsabili precum suntem noi. Discutăm omenește, atunci când sunt lucruri bune sau mai puțin bune și le rezolvăm împreună. Nu se poate să existe un turism de calitate fără turiști de calitate, dar nici fără operatori de calitate. Suntem împreună în acest peisaj și cred că putem face ca România turistică să revină la valoarea la care a fost odată împreună”.
Interviu realizat de Cristina Ghelasie / Foto – Facebook FIHR, Călin Ile, arhivă Radio Constanţa