Despre sănătatea reproducerii, cu dr. Loti Popescu. Când trebuie să spunem “Nu”, diferența între abuz și violență sexuală

Publicat de Doina Sirbu, 24 februarie 2022, 13:56
România se află încă pe un loc fruntaș în Europa în ceea ce privește numărul nașterilor înregistrate la adolescente. Înainte de a-și începe viața sexuală, orice tânăr ar trebui să învețe să spună NU și să fie atent la gesturi nepotrivite.
Fenomenul „copiilor cu copii” poate avea consecințe atât asupra situației mamei, cât și asupra sănătății copiilor, care se nasc într-un mediu vulnerabil, spune coordonatorul județean al programului național de promovare a sănătății “Stil de viață sănătos”, dr. Loti Popescu:
“Conform statisticilor, în perioada 2011 – 2019, România se afla pe primul loc în Uniunea Europeană în ceea ce privește procentul nașterilor înregistrate la adolescente.”
Potrivit Institutului Național de Statistică, în 2020, Tulcea se afla pe locul doi în topul județelor din România cu cea mai mare mortalitate infantilă – 10 la mia de copii, după Satu Mare, cu peste 11 la mie.
Direcția de Sănătate Publică din Constanța derulează, în fiecare an, în luna februarie, o campanie de informare despre sănătatea reproducerii, care nu vizează doar adulții, ci și adolescenții.
În afară de această campanie, pe tot parcursul anului, toate instituțiile de învățământ, care sunt interesate, se pot adresa autorității publice de sănătate, pentru a derula împreună activități de educație pentru sănătate pentru grupuri țintă, cu vârste diferite.
Dr. Loti Popescu: “Dacă avem o campanie de educație pentru sănătate, care vizează sănătatea reproducerii…, să spunem, la grădiniță, vom vorbi doar despre lucruri legate strict de vârsta lor: să cunoaștem părțile corpului, să învățăm să ne spălăm. Pentru că, așa cum ne spălăm fața și dinții și mâinile, tot așa trebuie să ne spălăm părul și axilele și fundulețul. Și pentru acest lucru există tot felul de jocuri și cântecele.”
Când vorbim despre sănătatea reproducerii, este bine de știut că nu ne referim doar la aparatul reproducător și la femei care nasc copii.
“Sănătatea reproducerii nu vizează doar aspectele fizice ale sănătății, ci și aspecte mintale, emoționale, sociale etc. Pentru că cineva care decide să se implice într-o relație sexuală va avea multiple alte efecte și în alte dimensiuni ale sănătății”, spune coordonatorul județean al programului național de promovare a sănătății “Stil de viață sănătos”.
Un adolescent, care decide să înceapă viața sexuală, ar fi bine ca mai întâi să știe cine este. Câtă vreme nu știm despre noi, cu atât mai puțin putem gestiona o relație, afirmă dr. Loti Popescu.
“Un adolescent nu poate începe viața sexuală, dacă nu știe să aleagă, dacă nu știe să decidă și dacă nu este responsabil”.
În contextul în care introducerea orelor de Educație pentru sănătate în școli se amână, un studiu al Organizației Salvaţi Copiii România arată că mortalitatea maternă aproape s-a dublat în ultimii ani, iar potrivit cercetării, în 2018, au murit la naștere 18 mame, iar numărul acestora a ajuns la 32, în 2020.
În ceea ce privește orele de Educație sexuală, care ar trebui să figureze în programa școlară, un alt studiu, de data aceasta realizat de “Forumul adolescentilor pentru promovarea drepturilor sexuale și reproductive” din România, arată că peste 90% dintre copiii români chestionați ar vrea să existe ore de Educație sexuală în școală și nu părinții să fie cei de la care află aceste informații.
De ce se întâmplă asta, am întrebat coordonatorul județean al programului național de promovare a sănătății “Stil de viață sănătos”, dr. Loti Popescu:
“Mă gândesc că poate dintr-o pudoare, din jenă, din rușine, uneori poate chiar din jena părinților, care nu au știut ori s-au jenat să abordeze asemenea subiecte, care de altfel sunt foarte normale. Ne naștem cu un corp, trebuie să fim conștienți de corpul nostru, de cum arată el și care sunt funcțiile pe care le are, să fim conștienți de fiziologia lui. Părinții trebuie să le dea copiilor noțiuni legate de intimitate, ce înseamnă să fii intim cu cineva, care sunt barierele, până unde se fac anumite gesturi și care sunt interzise.”
Copiii ar trebui să învețe de la părinți și atunci când trebuie să spună „Nu”, explică coordonatorul județean al programului național de promovare a sănătății “Stil de viață sănătos”.
“Să înveți să spui <Nu> este de folos în toate zonele vieții tale”, spune dr. Loti Popescu, “dar este de folos și în sănătatea reproducerii pentru că a ști să spui Nu înseamnă a preveni forme de abuz care se pot naște. A nu avea un contact sexual atunci când tu nu dorești, când nu ești pregătit sau când persoana care te forțează vrea să te abuzeze. <Nu> se poate spune și la atingeri. Copiii trebuie învățați încă din familie și, apoi, la grădiniță și la școală să nu se lase atinși, mângâiați de persoane pe care nu le cunosc sau pe care le cunosc dar care nu doresc să le mângâie, în zonele intime mai ales.”
Pentru că suntem pe un tărâm al sănătății reproducerii, este bine să vorbim despre abuz și violență, spune dr. Loti Popescu: ”Atunci când vorbim despre abuz, vorbim despre persoană cunoscută, abuzul vine numai din partea unor persoane cunoscute, violența vine din partea persoanelor necunoscute. Și abuzul și violența sunt de mai multe tipuri, pot fi verbale, fizice, emoționale, sexuale, dar dacă eu spun abuz sexual, atunci mă gândesc că acest act nedorit a fost făcut de cineva pe care copilul îl cunoaște. Din acest motiv, atenția trebuie atrasă în primul rând copiilor, să fie vigilenți, mai ales la gesturile pe care le fac persoanele cunoscute din preajmă. Asta nu înseamnă, desigur, să trăim sub un clopot de sticlă, ci să fim atenți.”
Nu în ultimul rând, sănătatea reproducerii presupune o discuție despre stima de sine, despre încrederea în propria persoană și despre încrederea în ceilalți, spune dr. Loti Popescu.
“Stima de sine nu crește peste noapte, ea se construiește de la cele mai fragede vârste, încă din familie. Și dacă este cineva responsabil, pentru stima de sine a fiecăruia dintre noi, aceștia sunt părinții. Copilul va înțelege cine este el, ce datorii are, ce granițe trebuie să aibă, care sunt limitele lui și care sunt limitele altora În raport cu el și, încet – încet, își poate construi relații sexuale sănătoase. Pentru că relațiile sexuale sănătoase sunt urmarea unor relații interpersonale sănătoase”.
Redactor – Cristina Ghelasie / Foto – pexels.com