Telemunca şi provocările ei. Managerul Georgeta Sărăcin: „Am devenit mai puţin comozi (…) Nu mai există un program strict de 8 ore”
Publicat de , 15 decembrie 2020, 08:11
Societatea în care trăim este în continuă schimbare: şcoala, întâlnirile cu prietenii, spectacolele şi şedinţele de birou s-au mutat online. Mintea noastră se luptă cu cea mai importantă provocare, de la instalarea pandemiei Covid 19, ADAPTAREA. După aproape un an de criză sanitară, putem spune că unele afaceri s-au salvat, doar pentru că oamenii au vrut să se adapteze. Georgeta Sărăcin, managerul unei companii de consultanţă în asigurări, ne spune ce a însemnat această perioadă, pentru un lider de organizaţie.
Rep: Ce s-a schimbat în bine în compania pe care o conduceţi, de când lucraţi de acasă?
Georgeta Sărăcin: “Poate am devenit mai puţin comozi. Noi suntem consultanţi în asigurări, intermediari. Să oferi o consultanţă faţă în faţă este un pic diferit comparativ cu una online, este vorba de mimică, de expresia feţei, care te ajută într-o discuţie face-to-face.”
Rep: Cu ce provocări v-aţi confruntat de când faceţi telemuncă?
Georgeta Sărăcin: ”În primul rând cu rezolvarea securităţii informaţiilor, de tip GDPR, IDD şi, vedeţi, adaptarea la telemuncă a presupus nu doar punerea la dispoziţia salariaţilor a unor echipamente, ci de a asigura protecţia datelor, pe care le utilizează, pe care le transferă, le stochează. A fost principala noastră grijă.”
Rep: Dar la birou, cu ce întâmplări mai puţin obişnuite v-aţi confruntat de-a lungul timpului şi cum v-aţi adaptat situaţiei?
Georgeta Sărăcin: Cea mai mare provocare a fost să ne învăţăm clienţii să achite primele de asigurare online şi nu cu numerar. Foarte rar se întâmplă ca un client să ţină morţiş să achite numerar şi atunci este nevoie să existe cineva la birou. Nu am revenit toată echipa la birou. Am stabilit echipe, câte doi oameni pe săptămână, din două în două săptămâni.”
Rep: Deci, aţi hotărât să vă împărţiţi în echipe…?
Georgeta Sărăcin: “Da, am lucrat permanent în echipe de câte doi oameni, faţă de cei mulţi care suntem, o parte lucrăm acasă, doar doi oameni la birou.”
Rep: Cum împăcaţi casa cu munca de acasă?
Georgeta Sărăcin: ”Dacă nu ai copii, este foarte simplu de rezolvat. Dificultatea apare acolo unde există şi copii, care au program de teleşcoală, deci sunt nişte provocări.”
Rep: Şi cum reuşiţi să vă împărţiţi între serviciu şi familie, având în vedere că spaţiul fizic este comun?
Georgeta Sărăcin: ”Cu mult stres, cu multă îngăduinţă. Am colege cu copii de 4 ani. Ca să faci un copil de 4 ani să înţeleagă că tu eşti într-o teleîntâlnire şi că el trebuie să facă linişte, are şi el, la rândul lui, oră de telegrădiniţă, în care trebuie să fii prezent. De fapt, nu mai există un program strict de 8 ore, îţi eşalonezi lucrările în funcţie şi de programul copiilor.”
Rep: Consideraţi că munca de acasă este mai solicitantă decât cea de la birou?
Georgeta Sărăcin: ”Într-o oarecare măsură, da, pentru că, nu neapărat că este o comunicare mai greoaie cu salariaţii, dar una este să-l îndrumi, să-i dai o sarcină de efectuat… Când îi dai o sarcină şi i-o explici prin e-mail, invariabil trebuie să ai şi o discuţie telefonică, pentru lămuriri suplimentare.”
Rep: Ce vă lipseşte cel mai mult de când lucraţi de acasă?
Georgeta Sărăcin: “Am conştientizat că ne este foarte dor unii de alţii. Mie, personal, asta îmi lipseşte, comunicarea directă cu întreaga echipă. Discuţiile prin email, prin Zoom, parcă nu sunt tot ce mi-aş dori. Încă ne dorim acea apropiere fizică, să poţi să faci o glumă, căreia să i se răspundă cu un zâmbet.”
Rep: De la bun început, colegii dumneavoastră au îmbrăţişat ideea lucrului de acasă?
Georgeta Sărăcin: “Parte din ei aşteptau. Am avut colegi care puneau presiune pe noi, pe management, să începem să lucrăm în telemuncă, speriaţi fiind de o posibilă infectare. Alţii nu s-au bucurat foarte tare, unii şi-au dorit-o, unii nu şi-au dorit-o. Dar toată lumea a aplicat punctual. A nu se înţelege că la noi în firmă se face armată, nicidecum.”
Rep: Cum arată productivitatea muncii, a înregistrat profit compania, pe care o conduceţi, de când a fost impusă telemunca?
Georgeta Sărăcin: “Categoric. Realizările în telemuncă ţin mai ales de starea psihică, de cât de comod ne este lucrul în sistemul de telemuncă, cu volumul de muncă suplimentar aferent… asta este. Noi chiar am înregistrat profit, pentru că ne-am călit. Ştiţi cum se spune: <aşa s-a călit oţelul>, aşa ne-am călit şi noi, pentru că echipa noastră a vrut să se adapteze şi a înţeles cât de important este să avem un alt nivel de comunicare. Şi atunci am reuşit.”
Rep: Dacă aţi avea posibilitatea să alegeţi felul în care se va desfăşura munca dumneavoastră de acum înainte, ce aţi alege?
Georgeta Sărăcin: “Pentru mine, o variantă hibrid. Pentru că, lucrând în telemuncă, nu mai sunt legată de programul strict. Telemunca a adus şi lucruri bune. A dus timpul câştigat cu pregătirea de dimineaţă, să pleci la birou, drumul până la birou, pentru că necesită un timp, traficul e aglomerat.”
Rep: Au fost salariaţi, care au spus că e mai simplu acasă, pentru că nu mai trebuie să te îngrijeşti, nu mai trebuie să îţi aranjezi părul, să te îmbraci nu ştiu cum…
Georgeta Sărăcin: “Este şi ăsta un element, sigur. Pentru că dacă începi programul la ora 9, ai nevoie, cel puţin ca femeie, dar cred că şi ca bărbat, de minim jumătate de oră, să te îmbraci, să te fardezi… Acum, de pieptănat ne pieptănăm cu toţii, pe acasă nu ne mai fardăm. Da, este un timp câştigat.”
Rep: Obişnuiţi să organizaţi la birou Secret Santa, la ce v-aţi gândit anul acesta?
Georgeta Sărăcin: “Da, da, organizăm în fiecare an şi este o poveste căreia nu i-am găsit o rezolvare. Ne-am gândit inclusiv la o întâlnire, fiecare cu un pahar de şampanie în faţa laptop-ului, dar am zis că este cam urât. Sau să ne lăsăm pe rând cadourile pe biroul destinatarului, nu ştim încă, e o variantă.”
Rep: Despre o petrecere de Crăciun cred că nici nu poate fi vorba…
Georgeta Sărăcin: “Dumneavoastră ce credeţi? Exclus.”
Interviu realizat de Cristina Ghelasie / Foto – Arhiva personală