CONSTANŢA: Parteneriat al Universităţii ”Ovidius” cu comunităţile româneşti din diaspora pentru învăţarea istoriei şi limbii naţionale
Publicat de Doina Sirbu, 10 noiembrie 2020, 10:22
Reprezentanţii Facultăţii de Istorie şi Ştiinţe Politice (FISP) a Universităţii „Ovidius” au semnat un protocol de colaborare cu şcolile româneşti comunitare din cinci localităţi din Marea Britanie şi Spania, de susţinere a unor cursuri de istorie, limbă şi cultură pentru menţinerea identităţii naţionale a tinerelor generaţii, informează marţi un comunicat de presă al instituţiei de învăţământ superior.
Potrivit sursei citate, beneficiarii cursurilor online de cultură, istorie limbă naţională, ce debutează pe data de 14 noiembrie, vor fi copiii ce frecventează cursurile şcolilor româneşti „Nicolae Iorga” din oraşele britanice Liverpool, Wirral, Manchester, Birmingham, precum şi cei din Castellón (Spania).
„Cursurile au scopul principal de a promova istoria naţională în rândul comunităţilor românilor de pretutindeni şi încurajarea eforturilor lor de a păstra legătura cu limba şi cultura română şi sunt, în acelaşi timp, o oportunitate, pentru studenţii facultăţii, de a-şi exersa abilităţile de predare, învăţare şi comunicare”, se arată în comunicatul de presă al universităţii.
Lecţiile de istorie naţională şi locală vor fi susţinute de către studenţii şi cadrele didactice ale FISP, pe bază de voluntariat, ce vor prezenta teme pe înţelesul participanţilor, elevi cu vârste cuprinse între 8 şi 14 ani, iar întâlnirile se vor desfăşura online, o dată la două săptămâni.
Lecţia inaugurală „Câţiva paşi prin Constanţa britanică”, va fi susţinută pe 14 noiembrie, de Ziua Dobrogei, de către profesorul Florin Anghel, şi va aborda o prezentare interactivă a principalelor obiective istorice şi culturale legate de prezenţa britanică la Constanţa la mijlocul secolului al XIX-lea, înaintea intrării Dobrogei în cadrul statului român.
Cea de-a doua întâlnire, cu tema „Gânditorul de la Hamangia şi lumea lui”, va fi prezentată de Adrian Irimia, student în anul III la programul de studii Istorie, pornind de la statueta descoperită la Cernavodă, unică în lume şi inclusă în patrimoniul UNESCO.
Proiectul este coordonat de asistentul universitar Georgiana Ţăranu şi se va desfăşura pe tot parcursul anului universitar.
Şcolile româneşti „Nicolae Iorga” sunt iniţiative private ale comunităţilor româneşti de peste graniţe, funcţionează sub formă de întâlniri de weekend şi grupează în jur de 15-20 de elevi, fiecare. Prima şcoală a apărut în Liverpool, celelalte fiind fondate pe modelul acesteia, preluând şi numele, Nicolae Iorga, din dorinţa prezentării unei voci unitare şi a unui impact puternic.
Sursă – AGERPRES / Foto – arhivă