Ascultă Radio România Constanța Live

INTERVIU | Nicoleta Bercaru, președinte al Asociației „Dascălii Schimbării”: Invit cadrele didactice, elevii și părinții, să accepte și să aplice schimbarea.Trăim alte vremuri, am intrat în altă eră a învățământului

INTERVIU | Nicoleta Bercaru, președinte al Asociației „Dascălii Schimbării”: Invit cadrele didactice, elevii și părinții, să accepte și să aplice schimbarea.Trăim alte vremuri, am intrat în altă eră a învățământului

Publicat de Doina Sirbu, 29 octombrie 2020, 10:41

„Eu sunt convinsă că noi nu ne mai întoarcem la normalitatea pe care am trăit-o până în martie 2020. Acesta a fost un punct de răscruce pentru omenire, iar pentru cadrele didactice a fost o mare schimbare. Dacă nu înțelegem că trebuie să aducem schimbarea, să o acceptăm, să o înțelegem și să o aplicăm, să o asimilăm și să devină parte din noi …atunci noi ne vom pierde ca profesie” a declarat într-un interviu pentru Radio Constanța Nicoleta Bercaru, președinte al asociației „Dascălii Schimbării”. Profesoara de Limba și Literatura Română la Școala cu clasele I-VIII nr. 40 „Aurel Vlaicu” a vorbit despre problemele pe care le întâmpină învățământul în contextul pandemiei de coronavirus și a propus soluții pentru vremurile pe care le trăim.

Duminică, 1 noiembrie, Asociația „Dascălii Schimbării” împlinește 2 ani de la înființare. În cei doi ani de activitate cadrele didactice implicate au prezentat soluții, au arătat că tiparele pot fi sparte și că educația din România poate avea un suflu nou.

Nicoleta Bercaru: Ideea înființării mi-a fost dată de asociațiile de părinți existente. Aveam niște discuții cu domniile lor, în ideea că ar putea face foarte multe lucruri. Dar lucrurile nu se mișcau și am zis să arătăm noi, profesorii, că se poate face ceva pentru școli și pentru copii. Și am înființat   Asociația „Dascălii Schimbării”. Ne-am adunat o mână de doamne profesoare și am puz bazele. De ce această denumire? Ne-am gândit că noi trebuie să aducem schimbarea în învățământul românesc.

În ce constă această schimbare?

Nicoleta Bercaru: La momentul acela (moment departe de pandemie) gândeam că trebuie să aducem online-ul în școli, să aducem tehnologia mai aproape de profesori și de copii, considerând că acesta este viitorul. Am încercat prin diverse cursuri să convingem și pe parcurs, iată că din luna martie îmi place să spun că „ne împinge covidelul pe scări” și ne întreabă de ce ne grăbim, obligându-ne pe toți să folosim tehnologia în școală și să facem școala online. În cei doi ani de activitate am avut 3 conferințe foarte valoroase cu invitați deosebiți. Două dintre ele s-au desfășurat live, una a fost în online deja. Toate cele 3 au avut ca subiect schimbarea și educația în online. Am avut strângeri de fonduri, un eveniment de care eu sunt mândră. În luna aprilie am reușit să strângem fonduri pentru achiziționarea a 100 de tablete și le-am împărțit copiilor din județul Constanța. Am făcut cursuri, am făcut webminarii oferite colegilor noștri. Strângerea de fonduri s-a făcut și prin cursurile pe care le-am efectuat noi pentru colegii noștri iar acum majoritatea activităților se desfășoară în mediul online. Chiar și evenimentul nostru de duminică, 1 noiembrie, când vom sărbători cești doi ani de la înființare, se va desfîșura pe platforma TEAMS tocmai pentru a bifa cu toții drumul acesta pe care îl parcurgem unii cu ceilalți.

Covido ergo zoom aș putea spue, ca să glumim puțin. Ați anticipat oarecum învățământul online pentru că a venit pandemia de COVID și câteva luni am avut doar învățământ online. Acum cursurile se desfășoară după un scenariu hibrid…

Nicoleta Bercaru: La momentul apariției covidului, eu eram într-o altă școală. Școală mare, o școală bună, cu deschidere din partea colegilor mei. Întâmplarea face ca tocmai din februarie, tocmai prin această asociație să încerc să-i aduc pe colegii mei pe această platformă TEAMS. Fără nicio legătură cu pandemia de coronavirus. Și de pe data de 16 martie noi făceam deja cursurile în online., Nu a fost deloc simplu. A fost dacă vreți o autoformare. Am învățat de la noi înșine sau unii de la alții. Am învățat împreună cu copiii și de la copii pentru că ei se adaptează foarte repede. Școala online nu este un lucru simplu pentru că România nu este pregătită pentru așa ceva. Este poate înspăimântător ce spun acum, dar în 8 luni nu s-a făcut nimic, au fost doar vorbe, nu s-a făcut nimic de la vârf către noi, către „talpa țării”, către oamenii de la catedră.

Ați intercționat și cu doamna Monica Anisie, ministru al Educației și Învățământului. Ați rugat-o să ne spună cum arată un scenariu hibrid…

Nicoleta Bercaru: Da, am avut onoarea de a intra în direct într-o emisiune chiar înainte de începerea anului școlar. Fiind profesor de Limba Română din învățământul preuniversitar, un om de la care cu toții avem așteptări, am rugat-o să ne demonstreze o oră hibrid al cărei model îl lansase în momentul acela fără să ne pregătescă. În lunile martie, aprilie, mai, iunie (deci în al doilea semestru) noi am învățat singuri online. A venit momentul anului școlar 2020-2021 în care mă anunți că fac ore hibrid. Habar nu aveam ce înseamnă acest lucru și ce urmează să se întâmple. Poate a făcut vreo demonstrație, dar eu cel puțin nu am văzut. Lucrurile nu sunt imposibile. Sunt grele, dar nu imposibile. Am achiziționat personal zilele trecute o cameră de luat vederi performantă, cu posibilitatea rotirii la 360 de grade, tocmai pentru a putea desfășura un act educațional de calitate. Am rugat copiii să îmi facă poze și înregistrări de acasă, să aflu exact cum se văd din partea cealaltă școala, tabla, clasa. Cum se aude profesorul. Și nu era deloc în regulă. Un laptop are o cameră web, dar nu este performantă. Nu cuprinde tot ceea ce trebuie să cuprindă. Și atunci un astfel de risc pozitiv este absolut necesar. Înțeleg că eistă școli care au primit dar sunt și școli care nu au primit tehnologie. Nu am să dau acum nume de școli, însă e interesant cum au fost selecționate. Cum s-a făcut diferența între școlile care au primit și cele care nu au primit camere. Am făcut un calcul  : 5000 de lei pe clasă  ne trebuie. Nu vorbesc acum de tablete, ci de tehnica necesară, vorbesc de un videoproiector bun, de un laptop bun și de o cameră web bună pentru ca în felul acesta să ne facem auziți, văzuți și tot ceea ce se întâmplă în clasă să fie perceput și de copiii de acasă. Pentru că vorbim de scenariul hibrid, copiii din clasă văd, aud iar cei de acasă nu văd și nu aud ce trebuie să audă.

Care credeți că este învățământul viitorului?

Nicoleta Bercaru: Probabil că am să supăr acum o parte dintre colegii mei. Unii dintre ei refuză efectiv să intre în online. Unii consideră că nu au fost formați pentru asta, alții consideră că nu sunt plătiți pentru asta. Eu sunt convinsă că noi nu ne mai întoarcem la normalitatea pe care am trăit-o până în martie 2020. Acesta a fost un punct de răscruce pentru omenire iar pentru noi, cadrele didactice, a fost o mare schimbare. Și atunci, dacă noi nu înțelegem că noi trebuie să aducem schimbarea, să o acceptăm, să o înțelegem și să o aplicăm, să o asimilăm și să devină parte din noi …atunci noi ne vom pierde ca profesie. Copiii pot foarte repede să intre pe google și să preia informația. Și îi pierdem pe ei. În momentul în care te duci la tehnologie și vorbești pe limba lor, reușești să îi ții captivați la ora ta. Altfel nu ai ce să cauți în învățământ. Nu cred că ne vom mai întoarce vreodată la normalitate, deși îmi doresc să văd toți copiii în clasă. Cred că ar trebui rărite cu adevărat clasele. Numărul de elevi dintr-o clasă ar trebui să fie mult mai mic și în felul acesta poate că se reușim să renunțăm la acest învățământ hibrid. Legea spune că pot fi maximum 25 de copii la clasele primare și maximum 30 de copii la clasele gimnaziale. Dar noi avem și 34 de copii în clase. Sunt mulți și 30 de copii acum în pandemie. Mai mult de 15 copii în clasă nu au ce să caute.

Orașul Constanța de 3 la mia de locuitori, vorbesc de infectările cu noul coronavirus. Vom avea școala în scenariul 3?

Nicoleta Bercaru: Cred că suntem pregătiți, mai ales că ultimul semestru l-am făcut în online și am căpătat experiența necesară. Acum nu trebuie decât să aducem niște îmbunătățiri. Interesant va fi cum vom face aceste ore online. Noi, profesorii vom veni la școală să predăm sau vom face școala de acasă? Așteptăm să vedem dar într-adevăr ne apropiem de acest 3 la mie și ne vom întoarce doar în online cu toții.

Există manuale pentru studiul individual?

Nicoleta Bercaru: Lipsa manualelor este o problemă reală. Cred că este al treilea an în care România începe școala fără manuale pe bănci. Și nu vorbim de orice clasă, ci de clasă terminală. Este inadmisibil ca la clasa a opta tu să nu ai manualul fizic pe bancă pentru Limba Română care este materie de examen. Nu vă spun căt de greu se desfășoară o oră de română cu manualul digital. Dacă nu ai tehnica necesară, dacă nu ai un videoproiector ca elevul să vadă manualul proiectat și pui copilul să se chinuie pe un dispozitiv ca telefonul…este foarte greu! Este inuman! Nu poți să ceri performanță în felul acesta. Eu invit cadrele didactice ,elevii și părinții să accepte și să aplice schimbarea, pentru că trăim alte vremuri, am intrat în altă eră.

Interviu realizat de Larisa Calistru / Foto – arhivă personală

Independentul Călin Georgescu, surpriza primului tur al alegerilor prezidențiale
Actualitate luni, 25 noiembrie 2024, 07:48

Independentul Călin Georgescu, surpriza primului tur al alegerilor prezidențiale

Candidatul independent Călin Georgescu a ajuns pe primul loc duminică, în primul tur al alegerilor prezidențiale, înaintea premierului...

Independentul Călin Georgescu, surpriza primului tur al alegerilor prezidențiale
Prezidenţiale 2024 | Independentul Călin Georgescu câștigă detașat primul tur de scrutin
Actualitate luni, 25 noiembrie 2024, 06:59

Prezidenţiale 2024 | Independentul Călin Georgescu câștigă detașat primul tur de scrutin

Candidatul independent Călin Georgescu a obţinut 22,84% din voturi la la primul tur de scrutin al alegerilor prezidenţiale, arată datele...

Prezidenţiale 2024 | Independentul Călin Georgescu câștigă detașat primul tur de scrutin
Prezidențiale 2024 | Rezultate parțiale după numărarea a peste 58% dintre voturile din țară
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 23:23

Prezidențiale 2024 | Rezultate parțiale după numărarea a peste 58% dintre voturile din țară

Rezultatele alegerilor prezidențiale 2024 sunt transmise în timp real de Autoritatea Electorală Permanentă, care prezintă numărătoarea...

Prezidențiale 2024 | Rezultate parțiale după numărarea a peste 58% dintre voturile din țară
Prezidențiale 2024 | Exit-poll la ieșirea de la urne, la ora 21.00
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 21:22

Prezidențiale 2024 | Exit-poll la ieșirea de la urne, la ora 21.00

Peste 18 milioane de alegători au fost aşteptaţi duminică la urne, pentru a alege unul dintre cei 13 candidaţi intraţi în cursa...

Prezidențiale 2024 | Exit-poll la ieșirea de la urne, la ora 21.00
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 20:47

HÂRȘOVA: Accident rutier mortal la ieșirea din localitate

Un accident rutier mortal a avut loc, în această seară, pe DN 2A, la ieșirea din Hârșova spre Vadu Oii. Potrivit purtătorului de cuvânt al...

HÂRȘOVA: Accident rutier mortal la ieșirea din localitate
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 20:33

Prezidențiale 2024 | Până la ora 20,00, au votat 51,19% dintre alegători

Cu o oră înainte de închiderea urnelor, au votat, duminică, la primul tur al alegerilor prezidenţiale, 9.219.336 de alegători, reprezentând...

Prezidențiale 2024 | Până la ora 20,00, au votat 51,19% dintre alegători
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 17:21

TULCEA, CONSTANȚA: Acțiuni de combatere a faptelor ilegale din domeniul piscicol în Deltă și pe Dunăre

Echipe de comisari din cadrul Comisariatului General, Comisariatului Rezervaţiei Biosferei Delta Dunării şi Comisariatului Judeţean Galaţi din...

TULCEA, CONSTANȚA: Acțiuni de combatere a faptelor ilegale din domeniul piscicol în Deltă și pe Dunăre
Actualitate duminică, 24 noiembrie 2024, 16:56

CONSTANȚA: Prezența la vot în județ, la ora 16.00, a fost de 35.60%

În județul Constanța, până la ora 16.00, au votat, la primul tur al prezidențialelor, 218.215 de cetățeni, reprezentând 35,60% din numărul...

CONSTANȚA: Prezența la vot în județ, la ora 16.00, a fost de 35.60%