INTERVIU | Anaid Tavitian: „Jocul cu păpușile ocupă un loc important în dezvoltarea și în devenirea copilului”
Publicat de Doina Sirbu, 14 iunie 2020, 10:19
Ziua Mondială a Păpuşilor a fost creată la data de 14 iunie 1986, la iniţiativa americancei Mildred Seeley, pasionată colecţionară şi autoarea multor cărţi dedicate păpuşilor.
De atunci, în a doua sâmbătă a lunii iunie ne bucurăm anual de această sărbătoare. Putem spune că avem un…”weekend al păpușii”. Despre jucăria neprețuită a copilăriei noastre am vorbit astăzi, la Interviul dimineții, cu teatrologul constănțean Anaid Tavitian.
De ce avem nevoie de o zi mondială a păpușilor?
Anaid Tavitian: Păpușilor le sunt dedicate mai multe zile. Avem o zi a păpușii, dar avem și o zi mondială a teatrului de păpuși (21 martie), avem și o zi dedicată teatrului pentru copii, în care este partener păpușa. Este important pentru că, din experiența mea de spectator al teatrului de păpuși, dar și de teatrolog legat cu toate fibrele, pot spune că jocul cu păpușile ocupă un loc important în dezvoltarea și în devenirea copilului. Pentru copii, joaca aceasta cu păpușile este un lucru important și foarte serios. Pentru că ei obișnuiesc, după cum bine știm, să le atribuie păpușilor lor un nume, o personalitate, nevoi și trăiri. Toate acestea sunt remarcabile, din punctul meu de vedere, în dezvoltarea copilului, pentru că prin jocul cu păpușile copilul își folosește și își dezvoltă imaginația, învață să deprindă reguli sociale, dă dovadă de bunătate și de implicare. Cred că definim copilul cel mai bine drept „homo ludens” (omul care se joacă) Jocul înseamnă mișcare, gândire, simțire, explorare, învățare și înseamnă o imensă bucurie.
Avem foarte mulți colecționari de păpuși…
Anaid Tavitian: Așa este! Cred că puțini dintre cei care ne ascultă astăzi știu că păpușa este și un obiect de colecție. Eu chiar am văzut asemenea păpuși la un târg național de antichități și vreau să vă spun că sunt păpuși al căror preț poate ajunge la câteva sute de mii de euro. Este vorba despre acele celebre păpuși de porțelan. Ca o curiozitate pot să vă spun că printre colecționarii celebri s-au numărat prințesa Diana și actrița Demi Moore.
Pentru mine, teatrul de păpuși este asociat cu râsetele de copii…
Anaid Tavitian: Relația actorului –păpușar cu publicul său este una specială, fabuloasă. Iar păpușa este un partener de neegalat. Teatrul de păpuși mai este numit și teatru de animație. Și mie îmi place întotdeauna să spun că „a anima” vine de la cuvântul „animans”, care înseamnă suflet. Deci, în teatrul de păpuși există foarte mult suflet, atât din partea celor care animă păpușile cât și din partea celor cărora le este adresată artă care are o vechime de de peste 3000 de ani. Este o artă complexă, în care vedetă este ea, păpușa. Prin intermediul ei actorul-păpușar transmite stări și mai ales mișcări care depășesc uneori limitele trupului uman. Și acum, urmărind un spectacol al teatrului de păpuși, pot să vă spun că am convingerea puternică a faptului că un misterios ritual magic însuflețește păpușa, pentru a aduce frumusețe și bucurie micilor spectatori. Actorii-păpușari sunt magicieni ai căror puteri fac din păpușă un partener fermecător pentru ei, dar mai ales un idol fără egal pentru micii spectatori. Și tot așa, ca un lucru mai puțin cunoscut, vreau să vă spun că uneori trăirea și relația dintre actorul-păpușar și copilul spectator depășește orice graniță. Copilul se transpune atât de tare în această relație fascinantă, încât trăiește cu adevărat tot ce se întâmplă acolo, se bucură în primul rând. Dacă simte că personajul animat este în pericol îi atenționează pe actori și trăiește odată cu actorul -păpușar. Și noi ne dorim să trăim cât mai curând această bucurie între actori și micii noștri spectatori.
Realizator – Larisa Calistru / Foto – arhivă personală