Telemedicina – o a doua opinie medicală pentru pacienții români
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 12 iunie 2020, 14:23
În vremea pandemiei de coronavirus, spitalele din stăinătate au identificat o metodă de comunicare cu pacienții români, astfel încât aceștia să nu se simtă abandonați: video-call-ul.
Medici din Elveția, Franța, Grecia, Turcia și Austria oferă prin telemedicină o a doua opinie medicală. Cazurile oncologice grave au ajuns însă la tratament, prin curse charter organizate special, spune Eva Pavel, consilier pentru spitale din străinătate.
Vă rog să ne spuneți dacă pacienții care au dorit să apeleze la o a doua opinie medicală au fost afectați de pandemia de coronavirus?
Eva Pavel : În această perioadă a trebuit să identific o serie de servicii și să obțin mai multe beneficii pentru pacienții români, pentru că nu au avut posibilitatea să plece în străinătate. Însă am identificvat mai multe spitale din străinătate care au fost de acord să ofere opinii medicale pacienților din România prin intermediul Video Call-ului. Practic, pacientul a avut acces video la medicul care i-a primit dosarul și i-a răspuns pacientului la toate întrebările pe care el le avea și a putut să înțeleagă dacă este o situație urgentă, dacă poate să aștepte să treacă această perioadă și să meargă în spitalul respectiv, dacă există soluții, dacă există o altă aparatură care să rezolve situația medicală pe care o are.
Ce s-a întâmplat cu cazurile grave,pacienții oncologici care aveau tratamente programate în străinătate sau intervenții chirurgicale?
Eva Pavel : Spitalele respective au găsit soluții și pentru acești pacienți. Au fost situații diferite. Unii pacienți au pus în legătură medicul curant din România cu medicul din străinătate. Cei doi medici au discutat despre starea pacientului și au fost situații în care pacienții ar fi trebuit să meargă la tratamentul pe care ei îl începuseră acolo și atunci au apelat la serviciul de ambulanță al spitalului din străinătate, care s-a ocupat de toate aprobările, astfel încât cazurile urgente chiar au putut să meargă la unele spitale din străinătate. Au fost operații foarte complicate care au avut nevoie de o anumită aparatură. În schimb, pacienții care au avut tratamente ce se puteau amâna sau care se puteau face în țară au ales să le facă în România.O altă posibilitate pentru pacienții români în vremea pandemiei de COVID-19 au fost charterele pe care spitalele le-au organizat, au existat chiar și bilete de avion pe care am putut să le obținem gratuit pentru pacienți la aceste chartere, ca să poată merge să își rezolve problemele medicale.
În ce țări au plecat pacienții români?
Eva Pavel :Cei mai mulți, în proporție de 98%, au plecat în Turcia. Au mai mers și în Austria. Iar opiniile prin intermediul serviciului Video Call le-am obținut din Elveția, Franța, Grecia, Turcia și Austria.Mă bucură faptul că spitalele imediat au identificat și au acceptat această metodă de comunicare cu pacienții, astfel încât să nu se simtă abandonați.
Ce pași trebuie să urmeze pacienții care doresc de acum încolo o a doua opinie medicală pentru un diagnostic pus în țară?
Eva Pavel : Noi continuăm cu consultațiile oferite prin serviciul Video Call și nu știm încă pentru ce perioadă. Pacienții ne pot trimite dosarele medicale iar noi le vom transmite către țările pe care pacientul le alege și stabilim o dată și o oră la care sunt disponibili medicul și pacientul, pentru ca pacientul să primească răspuns la întrebările sale. Pacienții ne pot identifica foarte ușor, pe siteul www.spitalestrainatate.ro sau pe paginile de facebook și de instagram Eva Pavel. Românii pot apela cu încredere la serviciul gratuit de „second opinion”. A doua opinie este importantă în diagnosticare, este important ca omul să știe și ce alte scheme de tratament sunt aplicate în străinătate. Trebuie doar să se documenteze puțin și să ne transmită dosarul, astfel încât noi să putem da informația corectă către spitalele din străinătate iar pacientul să primească o a doua opinie cât mai clară.
Realizator – Larisa Calistru