Mii de marinari români, aflaţi în voiaje internaţionale, sunt îngrijoraţi pentru că nu ştiu cum vor ajunge acasă
Publicat de , 8 mai 2020, 11:51
Mii de marinari români, aflaţi în voiaje internaţionale, sunt îngrijoraţi pentru că nu ştiu cum vor ajunge acasă, în condiţiile în care toate zborurile comerciale au fost anulate de pandemia de COVID 19. 1.500 dintre ei au ajuns la finalul contractelor şi trebuie repatriaţi imediat.
Sindicatul Liber al Navigatorilor lansează un apel pentru organizarea curselor charter dedicate repatrierii personalului navigant, având în vedere că, nici după încheierea stării de urgenţă, situaţia nu va fi mai bună pentru marinari.
Valentin Trif are 32 de ani şi pe ultimii 11 i-a petrecut mai mult pe mare. Este unul dintre cei 24 de români, membri ai echipajului unui vas de croazieră, aflat în marş în apele teritoriale ale statului american Florida. Încearcă de mai bine de 2 luni să ajungă acasă, unde îl aşteaptă soţia.
„Industria de croazieră s-a oprit pe data de 14 martie, iar de atunci ne aflăm pe apă. Sunt undeva la 60 şi ceva de zile. Pe data de 25 martie ne-au fost amendate contractele de muncă. Am stat şi în izolare şi în carantină şi în distanţare socială. Din 25 martie, când ne-am exprimat dorinţa de a fi repatriaţi, ni s-au dat 7 date de debarcare, dar niciuna nu s–au concretizat, mereu s-au amânat”, ne-a declarat Valentin Trif, manager restaurant pasagere.
Companiei de crewing, care l-a angajat, i s-au pus în vedere obligaţii, pe care nu şi le-a putut asuma, explică Valentin Trif, aşa că echipajul a rămas la bord:
„Ni s-a spus mereu că Centrul American de Control şi de Prevenţie a Bolilor nu ne lasă să debarcăm. Ulterior, am aflat că compania de croazieră trebuie să fie de acord cu regulile lor de repatriere a personalului navigant, ceea ce înseamnă că fiecare membru al echipajului, care debarcă, trebuie să aibă transport privat până la aeroport, avion privat către ţara de origine şi, din ţara de origine către domiciliu, din nou, transport privat. Dacă nu se respectă aceste cerinţe, cei trei oameni care trebuie să semneze de la companie pot plăti cu închisoarea.”
În ciuda celor două zboruri charter organizate către Franţa, pentru repatrierea navigatorilor români, în urma demersurilor făcute de Sindicatul Liber al Navigatorilor, situaţia nu s-a îmbunătăţit.
Răzvan Turbureanu este căpitan pe o navă care transportă cărbune. De două săptămâni a plecat din Columbia cu destinaţia Marea Britanie, unde ar trebui să se facă şi schimbul de echipaj, însă nu îşi face speranţe prea mari.
„Am aproape 4 luni la bord şi vreau să ajung acasă, unde mă aşteaptă soţia, care este însărcinată şi un copil. Dar, din cauza situaţiei actuale, nu vedem nicio mişcare în privinţa schimburilor de echipaj. Compania ne-a anunţat că întâmpină foarte mari dificultăţi. Suntem jumătate din echipaj cu contracte expirate sau aproape de expirare. Sperăm că autorităţile ne vor lua în seamă cât de curând”, ne-a declarat Răzvan Turbureanu, ofiţer maritim.
În majoritatea porturilor, pandemia de coronavirus a impus restricţii drastice, marinarii nu mai sunt lăsaţi să coboare de la bord, decât pentru urgenţe medicale.
„În primul rând, nu mai avem nicio încredere în ce se va întâmpla pe viitor, pentru că e de neimaginat ce se întâmplă, e ca un film care nu se mai termină. Noi, cei de la bord şi cei din companie, înţelegem situaţia, suntem undeva peste 600 de români şi nu ştim exact când vom ajunge acasă“, ne-a spus Valentin Trif, manager restaurant pasagere.
Chiar dacă Ordonanţa Militară nr. 9 le recunoaşte marinarilor români statutul de „lucrători cheie” în industria transportului, nimeni nu poate spune cum vor ajunge acasă.
Redactor: Cristina Ghelasie / Foto: unsplash.com