În perioada pandemiei de coronavirus au crescut vânzările online
Publicat de Doina Sirbu, 10 aprilie 2020, 10:57
În vremea pandemiei de coronavirus au scăzut vânzările în magazinele clasice și supermarketuri și au crescut semnificativ cele online.
Despre comerțul online din zilele noastre ne-a vorbit Florinel Ioan Chiș, director executiv al Asociației Române a Magazinelor Online din România.
Cum se descurcau magazinele online înainte de această perioadă a pandemiei și care este situația acum ?
Florinel Ioan Chiș: Comerțul online în România a observat o creștere semnificativă de la an la an, începând cu 2016. A fost o serie de măsuri care a încurajat consumul, iar lumea s-a orientat spre comerțul online pentru că existră o gamă variată de produse la prețuri bune, care pot fi comparate în mod transparent. După ce a început această perioadă a pandemiei, evident a existat o incertitudine legată de ce se va întâmpla. Cererea și comportamentul de consum s-au schimbat. Astfel, categorii precum dezinfectanți, produse sanitare, măști de protecție au avut o cerere mult mai mare decât toate stocurile disponibile. Comercianții au fost nevoiți să se adapteze la această situație. De asemenea, au fost categorii care au luat-o pe un trend descendent. Antreprenorii s-au orientat spre a satisface cât mai bine cererea pe categoriile unde consumatorii arătau mult mai mult interes. S-a mai schimbat, de asemenea, comportamentul în ceea ce privește faptul că oamenii ajung să lucreze de acasă, iar pentru elevi este necesară învățarea la distanță, ceea ce a generat cerere de echipamente cum ar fi laptopuri, tablete, monitoare, imprimante. S-a căutat și partea de mobilier de bază: scaune, birouri. Având în vedere că suntem acasă foarte mulți care până acum aveam altfel de activități ne uităm și la partea de entertainment. Au crescut la vânzare categorii precum televizoare, console, jocuri și accesorii. Dacă ne uităm la alt capitol, observăm că frizeriile sunt închise, lucru care a generat cerere și creștere pe produsele de îngrijire personală. O categorie care până acum era limitată și cu o creștere plafonată a explodat. Dar fashion-ul, auto, partea de cosmetice, echipamentele sportive sunt pe trend descrescător.
Cam câte magazine online avem în România ?
Florinel Ioan Chiș: În acest moment există 19.000 de magazine online în România. Sunt peste 4 milioane de români care fac cumpărături online. Comercianții s-au adaptat la situația prezentă și au comunicat în mod transparent partea de livrare, dacă ne uităm la partea de produse alimentare fresh și no-fresh vedem că arată comercianții soldurile disponibile. Dar în multe cazuri acestea se întind pe o perioadă de peste 7-10 zile față de data comenzii. Există limitări în funcție de logistica disponibilă pe aceste categorii. Dar comercianții online comunică în mod transparent.
Unele persoane afirmă că nu cumpără produse de pe internet de teamă să nu fie păcălite. Este justificată temerea lor?
Florinel Ioan Chiș: Consider că această temere nu este justificată, mai ales că poți să plătești cu cardul în online și există autorități care pot să intervină. Recomandarea mea este să comandăm online de la comercianți cunoscuți.
Se apropie sărbătorile pascale. Ne-a cuprins pe toți febra cumpărăturilor. Care sunt cele mai dorite produse pentru achiziționare? Va fi o supraaglomerare a cererilor ?
Florinel Ioan Chiș: Va exista un vârf de cerere. În același timp și comercianții se organizează spre a îndeplini mai bine acest lucru. Sunt companii care livrează produse și se ocupă doar de partea de curierat și angajau 700-800 de oameni (anunț de acum o săptămână). Încearcă să se adapteze la aceste condiții și evident va fi îndeplinită nevoia consumatorilor în funcție de resursele disponibile, în principiu mă refer la resursa umană disponibilă.
Acest comerț online care are atâta succes pe vremea pandemiei se va dezvolta în continuare la fel de bine și după aceasă perioadă?
Florinel Ioan Chiș: Cred că există lucruri care or să rămână, dacă ne uităm la procentul de plăți cu cardul dinainte, și anume sub 30% și acum, când procentul este de peste 60%. E un comportament de consum care arată că aceasta este o modalitate comodă, era doar nevoie de a crește și a valida că e de încredere și e mult mai ușor să folosești plata cu cardul decât numerarul. De asemenea, plata de comandă online, cei sceptici care au plasat comanda au văzut că lucrurile se mișcă și e o experiență pozitivă. Lucrurile vor rămâne. Per total, sunt categorii care cresc și categorii semnificative care scad, iar acest proces are un impact asupra cifrei totale. Vom vedea cum evoluează lucrurile în funcție de cât va dura perioada stării de urgență, ce se va întâmpla la toamnă iar oamenii ajung în unele cazuri să evalueze bine achizițiile, mai ales pentru bunurile de folosință îndelungată.
În final, vă rog să le dați câteva sfaturi ascultătorilor Radio Constanța care sunt cumpărători online.
Florinel Ioan Chiș : Să aleagă produsele de care au nevoie, să compare pentru a găsi oferta care îndeplinește condițiile lor, să se asigure că există comunicare transparentă în ceea ce privește partea de livrare și să plătească cu cardul.
Realizator – Larisa Calistru / Foto – arhivă personală