Ascultă Radio România Constanța Live

În perioada pandemiei de coronavirus au crescut vânzările online

În perioada pandemiei de coronavirus au crescut vânzările online

Publicat de Doina Sirbu, 10 aprilie 2020, 10:57

În vremea pandemiei de coronavirus au scăzut vânzările în magazinele clasice și supermarketuri și au crescut semnificativ cele online.

Despre comerțul online din zilele noastre ne-a vorbit Florinel Ioan Chiș, director executiv al Asociației Române a Magazinelor Online din România.

Cum se descurcau magazinele online înainte de această perioadă a pandemiei și care este situația acum ?

Florinel Ioan Chiș: Comerțul online în România a observat o creștere semnificativă de la an la an, începând cu 2016. A fost o serie de măsuri care a încurajat consumul, iar lumea s-a orientat spre comerțul online pentru că existră o gamă variată de produse la prețuri bune, care pot fi comparate în mod transparent. După ce a început această perioadă a pandemiei, evident a existat o incertitudine legată de ce se va întâmpla. Cererea și comportamentul de consum s-au schimbat. Astfel, categorii precum dezinfectanți, produse sanitare, măști de protecție au avut o cerere mult mai mare decât toate stocurile disponibile. Comercianții au fost nevoiți să se adapteze la această situație. De asemenea, au fost categorii care au luat-o pe un trend descendent. Antreprenorii s-au orientat spre a satisface cât mai bine cererea pe categoriile unde consumatorii arătau mult mai mult interes. S-a mai schimbat, de asemenea, comportamentul în ceea ce privește faptul că oamenii ajung să lucreze de acasă, iar pentru elevi este necesară învățarea la distanță, ceea ce a generat cerere de echipamente cum ar fi laptopuri, tablete, monitoare, imprimante. S-a căutat și partea de mobilier de bază: scaune, birouri. Având în vedere că suntem acasă foarte mulți care până acum aveam altfel de activități ne uităm și la partea de entertainment. Au crescut la vânzare categorii precum televizoare, console, jocuri și accesorii. Dacă ne uităm la alt capitol, observăm că frizeriile sunt închise, lucru care a generat cerere și creștere pe produsele de îngrijire personală. O categorie care până acum era limitată și cu o creștere plafonată a explodat. Dar fashion-ul, auto, partea de cosmetice, echipamentele sportive sunt pe trend descrescător.

Cam câte magazine online avem în România ?

Florinel Ioan Chiș: În acest moment există 19.000 de magazine online în România. Sunt peste 4 milioane de români care fac cumpărături online. Comercianții s-au adaptat la situația prezentă și au comunicat în mod transparent partea de livrare, dacă ne uităm la partea de produse alimentare fresh și no-fresh vedem că arată comercianții soldurile disponibile. Dar în multe cazuri acestea se întind pe o perioadă de peste 7-10 zile față de data comenzii. Există limitări în funcție de logistica disponibilă pe aceste categorii. Dar comercianții online comunică în mod transparent.

Unele persoane afirmă că nu cumpără produse de pe internet de teamă să nu fie păcălite. Este justificată temerea lor?

Florinel Ioan Chiș: Consider că această temere nu este justificată, mai ales că poți să plătești cu cardul în online și există autorități care pot să intervină. Recomandarea mea este să comandăm online de la comercianți cunoscuți.

Se apropie sărbătorile pascale. Ne-a cuprins pe toți febra cumpărăturilor. Care sunt cele mai dorite produse pentru achiziționare? Va fi o supraaglomerare a cererilor ?

Florinel Ioan Chiș: Va exista un vârf de cerere. În același timp și comercianții se organizează spre a îndeplini mai bine acest lucru. Sunt companii care livrează produse și se ocupă doar de partea de curierat și angajau 700-800 de oameni (anunț de acum o săptămână). Încearcă să se adapteze la aceste condiții și evident va fi îndeplinită nevoia consumatorilor în funcție de resursele disponibile, în principiu mă refer la resursa umană disponibilă.

Acest comerț online care are atâta succes pe vremea pandemiei se va dezvolta în continuare la fel de bine și după aceasă perioadă?

Florinel Ioan Chiș: Cred că există lucruri care or să rămână, dacă ne uităm la procentul de plăți cu cardul dinainte, și anume sub 30% și acum, când procentul este de peste 60%. E un comportament de consum care arată că aceasta este o modalitate comodă, era doar nevoie de a crește și a valida că e de încredere și e mult mai ușor să folosești plata cu cardul decât numerarul. De asemenea, plata de comandă online, cei sceptici care au plasat comanda au văzut că lucrurile se mișcă și e o experiență pozitivă. Lucrurile vor rămâne. Per total, sunt categorii care cresc și categorii semnificative care scad, iar acest proces are un impact asupra cifrei totale. Vom vedea cum evoluează lucrurile în funcție de cât va dura perioada stării de urgență, ce se va întâmpla la toamnă iar oamenii ajung în unele cazuri să evalueze bine achizițiile, mai ales pentru bunurile de folosință îndelungată.

În final, vă rog să le dați câteva sfaturi ascultătorilor Radio Constanța care sunt cumpărători online.

Florinel Ioan Chiș : Să aleagă produsele de care au nevoie, să compare pentru a găsi oferta care îndeplinește condițiile lor, să se asigure că există comunicare transparentă în ceea ce privește partea de livrare și să plătească cu cardul.

Realizator – Larisa Calistru / Foto – arhivă personală

 

AUDIO: Ce presupune înființarea unei pepiniere pomicole
Actualitate joi, 24 aprilie 2025, 10:47

AUDIO: Ce presupune înființarea unei pepiniere pomicole

În ultimii ani, pomii fructiferi pentru plantare au fost foarte solicitați în România, cerințele pieței fiind mult mai mari decât stocul...

AUDIO: Ce presupune înființarea unei pepiniere pomicole
Călin Georgescu, la Parchetul General
Actualitate joi, 24 aprilie 2025, 10:15

Călin Georgescu, la Parchetul General

Călin Georgescu, fost candidat la alegerile prezidențiale, s-a prezentat, joi, la sediul Parchetului General în dosarul în care este acuzat,...

Călin Georgescu, la Parchetul General
CLUJ: Amenințare cu bombă pentru o aeronavă de la Barcelona
Actualitate joi, 24 aprilie 2025, 10:07

CLUJ: Amenințare cu bombă pentru o aeronavă de la Barcelona

O amenințare cu bombă printr-un apel telefonic a fost înregistrată, în noaptea de miercuri spre joi, la centrala Aeroportului Internațional...

CLUJ: Amenințare cu bombă pentru o aeronavă de la Barcelona
Cartea electronică de identitate – disponibilă de joi în București
Actualitate joi, 24 aprilie 2025, 09:16

Cartea electronică de identitate – disponibilă de joi în București

Cetățenii români cu vârsta de peste 14 ani care au domiciliul în București vor putea solicita, începând de joi, eliberarea unei cărți...

Cartea electronică de identitate – disponibilă de joi în București
Actualitate joi, 24 aprilie 2025, 08:42

AUDIO: Suveranul Pontif a fost un exemplu de credință, umanitate și dăruire, un martor vigilent al frământărilor omului contemporan, un ziditor al speranţei

Suveranul Pontif a fost un exemplu de credință, umanitate și dăruire, un martor vigilent al frământărilor omului contemporan, un ziditor al...

AUDIO: Suveranul Pontif a fost un exemplu de credință, umanitate și dăruire, un martor vigilent al frământărilor omului contemporan, un ziditor al speranţei
Actualitate joi, 24 aprilie 2025, 07:27

Județele CONSTANȚA și TULCEA sub cod galben de ceață

Administrația Națională de Meteorologie (ANM) a emis joi dimineață, un cod galben de ceață ce vizează zona continentală a județului...

Județele CONSTANȚA și TULCEA sub cod galben de ceață
Actualitate miercuri, 23 aprilie 2025, 21:08

TULCEA: Poliția a reținut suspectul în cazul uciderii celor doi câni

Referitor la incidentul din data de 20 aprilie 2025, în comuna Luncavița, privind uciderea unor animale de companie și violarea de domiciliu,...

TULCEA: Poliția a reținut suspectul în cazul uciderii celor doi câni
Actualitate miercuri, 23 aprilie 2025, 20:32

FMI a revizuit în scădere, la 1,6%, estimările privind evoluția economiei românești în acest an

Fondul Monetar Internațional (FMI) a înrăutățit estimările privind creșterea economiei românești în acest an, de la 3,3% cât prognoza în...

FMI a revizuit în scădere, la 1,6%, estimările privind evoluția economiei românești în acest an