Sindicatul Liber al Navigatorilor solicită Guvernului recunoaşterea acestora drept ‘lucrători cheie’ în sectorul transporturilor maritime
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 12 aprilie 2020, 16:29
Sindicatul Liber al Navigatorilor (SLN), organizaţie reprezentativă la nivel naţional şi internaţional, solicită Guvernului desemnarea marinarilor ca ‘lucrători cheie’, conform Circularei IMO 4204 şi a Ghidului Comisiei Europene pentru măsurile de gestionare a frontierelor statelor membre, informează un comunicat de presă.
Potrivit sursei citate, în contextul crizei COVID-19, măsurile excepţionale luate de ţările lumii au dus la imposibilitatea efectuării schimburilor de echipaje la navele implicate în transportul maritim care asigură fluxul de materiale medicale vitale, produse agricole necesare şi alte bunuri şi servicii peste graniţe şi în acest context soluţia rezidă în acordarea unui statut special navigatorilor din marina comercială, după modelul adoptat de Marea Britanie.
Liderul SLN, Adrian Mihălcioiu, susţine într-un comunicat de presă, remis AGERPRES, că pe data de 30 martie Marea Britanie a desemnat navigatorii ca ‘lucrători cheie’, după ce sindicatul navigatorilor din această ţară, Federaţia Internaţională a Transportatorilor (ITF), Camera de Navigaţie din Marea Britanie şi Camera Internaţională de Navigaţie au cerut acest lucru, iar multe alte ţări au lansat demersuri similare.
‘Navigatorii care se repatriază şi părăsesc navele sunt sănătoşi din toate punctele de vedere, testaţi profesional şi nu necesită perioade de carantinare instituţionalizată. La fel, cei care pleacă pe nave trebuie să fie sănătoşi, să fie testaţi şi să aibă rezultat negativ pentru COVID-19 la plecarea din ţară şi la urcarea pe nave. Numai aşa se poate asigura menţinerea navelor în operaţiuni economice vitale şi în menţinerea lanţului de aprovizionare la nivel global. Navigatorii sosesc de pe navele lor, din medii izolate, departe de pandemie şi sunt dotaţi de armatori cu echipamente de prevenţie pe timpul deplasării către casă, aceştia riscând însă să se infecteze cu noul coronavirus dacă sunt carantinaţi instituţional în România, laolaltă cu orice persoane care vin din ţări cu epidemii de coronavirus’, afirmă Mihălcioiu.
Reprezentantul marinarilor a mai menţionat că demersurilor SLN şi ITF s-au alăturat Camera de Comerţ a României, Autoritatea Navală Română, agenţii de plasare a forţei de muncă pe nave, acestea solicitând ca şi ţara noastră să desemneze navigatorii ‘lucrători cheie’, aceştia urmând să fie exceptaţi de la aplicarea unor prevederi din ordonanţele militare emise pentru combaterea COVID-19.
În acest sens, SLN a transmis un memoriu premierului Ludovic Orban, ministrului Transporturilor, Lucian Bode, ministrului de Interne, Marcel Vela, ministrului Sănătăţii, Nelu Tătaru, şi ministrului de Externe, Bogdan Aurescu, prin care solicită recunoaşterea navigatorilor ca ‘lucrători cheie’ în sectorul transporturilor maritime.
‘Unul dintre obiectivele comune ale tuturor în aceste momente de criză este să se asigure disponibilitatea serviciilor de transport maritim către comerţul lumii, în beneficiul umanităţii. În acest context trebuie să ne amintim şi de sutele de mii de navigatori de pe nave. Ei sunt, fără să vrea, în prima linie a acestei calamităţi globale. Profesionalismul lor ne asigură că bunurile de care avem nevoie toţi sunt livrate în siguranţă şi cu un impact minim asupra mediului. Aceşti navigatori stau departe de casă şi familie. Sănătatea şi bunăstarea lor sunt la fel de importante ca ale oricui altcuiva. Prin transportul maritim se asigură aproximativ 90% din comerţul mondial, de aceea este vital ca guvernele să faciliteze continuarea operaţiunilor de transport maritim şi a porturilor aflate sub jurisdicţia lor, pentru a permite transportul mărfurilor cu navele şi astfel, lanţurile de aprovizionare să nu fie perturbate şi să permită economiei globale şi societăţii în ansamblu să fun
cţioneze pe tot parcursul pandemiei’, se arată în memoriul SLN.
Sursa – Agerpres / Redactor online – Daniel Țăndăreanu / Foto – Arhivă