TECHIRGHIOL: Femei însărcinate și bebeluși care au suferit operații pentru malformații cardiace, printre persoanele aflate în carantină la Sanatoriul Balnear
Publicat de Doina Sirbu, 27 martie 2020, 13:12
Vestea că sute de români reveniți din Italia sunt plasați în carantină în județul Constanța a provocat îngrijorare în rândurile unor constănțeni. Cei mai mulți dintre conaționalii repatriați, aproape 400, sunt cazați la Sanatoriul Balnear Techighiol.
Toți au ajuns aici obosiți, speriați și îngrijorați. Printre ei sunt femei însărcinate, bebeluși sau copii cu dizabilități. Cum decurge o zi în centrul de carantină, dar și cum angajații care la început îi priveau cu neîncredere au ajuns să le doneze diferite produse, aflați din interviul acordat de managerul Sanatoriului Balnear Techirghiol, Roxana Elena Almășan.
Câți români sunt în centrul de carantină de la Sanatoriul Balnear de la Techirghiol?
Roxana Elena Almășan: La momentul acesta, avem 375 de persoane înregistrate. Persoane peste 50 de ani sunt 125 din totalul de 375, între 40 și 50 avem 205 persoane și până în 30 de ani – 45 de persoane.
Sunt și copii?
Roxana Elena Almășan: Da, avem și situații speciale, sunt trei femei însărcinate în 5, 6 și 7 luni, avem doi copii sugari, cu diversificare de hrană, un copil de 3 ani și nouă luni, cu dizabilități, și încă unul de 9 ani. Unii dintre acești copii au suferit intervenții chirugicale pentru malformații cardiace.
Beneficiază de asistență medicală, sunt monitorizați?
Roxana Elena Almășan: Ținem în permanență legătura cu un medic infecționist și un epidemiolog. Totodată, medicii noștri s-au organizat în ture, fiecare medic a primit numerele de telefon ale unui anumit număr de persoane aflate în carantină și, zilnic, ei sunt chestionați asupra stării de sănătate. Toți cei aflați în carantină au primit termometre pentru a-și putea măsura temperatura. Cei de la DSP au venit și i-au testat, deocamdată așteptăm rezultatele, nu avem cazuri confirmate. Mai avem un psiholog care le poate oferi consiliere prin telefon, avem kinetoterapeut. Avem pază suplimentară la fiecare etaj, avem camere de luat vederi, avem paza asigurată de firma contractată, dar și de Jandarmerie.
Cum decurge o zi la centrul de carantină de la Sanatoriul Balnear de la Techirghiol?
Roxana Elena Almășan: Fiecare persoană a primit un set de instrucțiuni, un program. Oamenii nu au voie să iasă din camere, ei ies doar la anumite ore pe care le-am stabilit într-un program clar. De exemplu, la ora 08.00, li s-a transmis să deschidă ușa ca să ia micul dejun. Noi avem grijă, de la ora 07.00, începem pregătirile, adică se dezinfectează holul și apoi personalul nostru intră echipat adecvat și le lasă pachetele pe suportul special care se află în fața fiecărei uși. Am calculat foarte bine timpii, pentru ca personalul să nu intre în contact cu persoanele aflate în carantină. Văd că ei respectă regulile, nu deschid ușa fără motiv. Mâncarea se duce în recipiente de unică folosință, într-un săculeț. După ce mănâncă, ei pun resturile în acel săculeț și au o oră stabilită în care scot acest săculeț cu gunoi pe hol. Personalul nostru știe cum să intervină. Bineînțeles, întâi este dezinfectat holul, angajații sunt echipați corespunzător și colectează aceste deșeuri.
Cum au reacționat angajații după transformarea Sanatoriului Balnear în centru de carantină?
Roxana Elena Almășan: Bineînțeles că au fost semne de întrebare, au fost speriați, era, până la urmă, o situație nemaiîntâlnită, nemaicunoscută pentru ei, dar, credeți-mă, când i-am văzut venind și coborând din microbuze, totul s-a schimbat. Erau înfrigurați, mergeau aplecați, își trăgeau bagajele. Nu știu, îi vedeai după atitudine că erau descumpăniți, nu știau ce se întâmplă cu ei, vă dați seama, unii dintre ei stăteau prin aeroporturi de câteva zile, alții au stat în carantină și în Italia. Personalul, cel care a fost desemnat să îi primească, și-a modificat considerabil atitudinea față de ei. Acum, angajații vin și mă întreabă cu ce pot să îi ajute, dacă pot face donații, pentru că ei ne cer foarte multe lucruri și noi încercăm să le punem tot la dispoziție, pentru că ne gândim, dacă aș fi eu acolo în camera? Dacă aș vrea, la un moment dat, gravidă fiind, să mănânc o ciocolată sau un fruct?
Ce vă cer persoanele aflate în carantină, de ce ați avea nevoie?
Roxana Elena Almășan: În general, ne-au cerut fructe, sucuri, dulciuri, diferite produse. M-am simțit ca într-o familie când am văzut că angajații vor să doneze și vor să ajute. Merg la dispecerat, acolo unde se primesc telefoanele și se întocmesc liste, și întreabă: ce vor, de ce au nevoie, ce le trebuie, ce să facem, ce să le aducem? Contează foarte mult contactul vizual cu ei și faptul că nu te mai iei după ce citești sau nu mai asculți tot felul de afirmații, că ar fi nu știu cum, că ar fi nu știu cine. Nu sunt de pe altă planetă, sunt oameni ca și noi!
Ce mesaj le transmiteți celor care se tem de revenirea în țară a românilor din străinătate?
Roxana Elena Almășan: Trebuie să îi primim, trebuie să avem grijă de ei! Oricare dintre noi ar putea fi în locul lor și cred că merită toată atenția și sprijinul nostru, pentru că astfel ne putem proteja pe noi și pe familiile noastre. Consider că nu trebuie să fim panicați, trebuie să fim responsabili și să-i ajutăm.
Realizator – Cătălina Radu / Foto – pixabay.com