Afacerile cu flori vor creşte în 2020 cu aproximativ 15% (analiză)
Publicat de Doina Sirbu, 13 februarie 2020, 14:26
Afacerile cu flori vor creşte în 2020 cu aproximativ 15%, până la 450 milioane de lei, potrivit estimărilor analiştilor KeysFin. Conform sursei citate, afacerile cu flori au crescut considerabil în ultimii cinci ani, cu 96% faţă de 2014 şi cu 6% faţă de 2017, la 330 milioane de lei în 2018.
„Florile nu sunt doar frumoase, ci pot fi şi profitabile. Business-urile din domeniul floral au căpătat avânt în ultimii ani şi nu putem să nu remarcăm faptul că peste 90% din antreprenorii din domeniu sunt români. Creativitatea acestora şi pasiunea pentru aranjamente florale cu siguranţă că şi-au spus cuvântul, însă, pentru ca piaţa locală să înflorească şi mai mult, este nevoie de o strategie clară şi de investiţii susţinute şi în ceea ce priveşte cultivarea florilor. Momentan, creşterea acestui sector a venit doar din consum, însă cu siguranţă că poate veni şi din producţie dacă vor exista iniţiative în acest sens”, a declarat Roxana Popescu, managing director al KeysFin.
În 2018, numărul companiilor care activează în domeniu a fost cu 36% mai mare decât în 2014, în urma analizei calitative rezultând peste 830 de companii în industria florilor.
Cu toate acestea, nu toate sunt afaceri înfloritoare, semnalează KeysFin, conform căreia din totalul celor peste 830 de companii analizate, 387 au înregistrat profit, 373 au avut pierderi, iar restul au avut un rezultat nul în 2018. Pe de altă parte, în acelaşi an, rezultatul net al business-urilor din domeniul floral (profit minus pierdere netă) a evoluat în ritm susţinut, reuşind să treacă de la o pierdere de 12,5 milioane de lei în 2014, la un profit de peste 20 de milioane de lei în 2018.
În topul celor mai mari companii locale din domeniul floral, după cifra de afaceri, se află: Comgaby Moln SRL (florăriile Magnolia: 31,6 milioane de lei), Flowers Market Holland SRL (26,1 milioane de lei) şi Flor de los Andes SRL (17,6 milioane de lei în 2018). Toate cele trei sunt deţinute de investitori români şi, mai mult decât atât, dintre cele peste 830 de companii analizate, doar 20, respectiv 2% – sub marja statistică de eroare de 3%, sunt controlate de investitori străini.
Comerţul internaţional de plante vii şi produse de floricultură al României (exporturi plus importuri) a înregistrat o creştere de 2,7% faţă de 2017 şi 5,8% faţă de 2014, la aproape 136 milioane de euro în 2018. Analiştii KeysFin atrag însă atenţia asupra majorării deficitului comercial (exporturi minus importuri), care a avansat cu 3,5% faţă de 2017 şi a fost cu 6,6% peste nivelul din 2014, la 130 de milioane de euro în 2018.
Valoric, România a importat de 50 ori mai multe flori decât a exportat, în 2018, iar principala sursă a importurilor florale din ţara noastră este Olanda. Ţara lalelelor este aşadar furnizorul oficial de flori al României, iar valoarea importurilor a fost de aproximativ 78 milioane de euro, reprezentând aproape 60% din totalul importurilor de plante vii şi produse de floricultură de pe plan local. În topul ţărilor din care România importă flori se mai regăsesc şi Ungaria, cu 12% din total importuri, şi Italia, cu 8% din acelaşi total.
Olanda este de altfel lider de necontestat în domeniu, cu peste 40% din exporturile de flori la nivel global în 2018, aproximativ 3,7 miliarde de dolari, potrivit datelor Statista.
Bucureştiul se află pe primul loc în topul judeţelor în funcţie de cifra de afaceri a business-urilor din domeniul floral care au sediul aici, însumând 113 milioane de lei, 34% din totalul la nivel naţional. Capitala este urmată în clasament de judeţul Bistriţa-Năsăud, cu 10% din total şi o cifră de afaceri de 32,5 milioane de lei, şi judeţul Ilfov, cu 9% din total şi o cifră de afaceri de 30 milioane de lei. Companiile înregistrate în cele trei judeţe cumulează peste 50% din totalul cifrei de afaceri locale a acestui sector.
În ceea ce priveşte forţa de muncă din domeniu, aceasta a rămas relativ constantă faţă de 2017. Astfel, în 2018 existau aproximativ 1.600 de angajaţi activi în industrie, la nivel naţional, cu 36% mai mulţi decât în 2014. Pe de altă parte, costul mediu per angajat a avut o creştere de aproape două ori mai rapidă decât productivitatea medie per angajat, respectiv de 80% în 2018 versus 44% în 2014.
KeysFina semnalează că piaţa de e-commerce din România creşte de la an la an, iar obişnuinţa românilor de a găsi totul la un click distanţă se regăseşte şi în cazul business-urilor florale. Potrivit datelor din domeniu, în 2019 existau aproximativ 150 de magazine online de flori, iar cele mai ocupate luni sunt februarie, martie şi decembrie. Sărbătorile locale, precum 1 martie sau Dragobetele, dar şi cele internaţionale, precum Valentine’s Day sau 8 martie, contribuie semnificativ la veniturile comercianţilor online de flori.
Analiza KeysFin are la bază datele financiare anuale, neajustate, agregate, raportate de companiile selectate în urma analizei interne calitative la Ministerul Finanţelor (la sfârşitul perioadei). Toate cifrele sunt exprimate în lei iar datele au fost extrase în prima parte a lui 2020. Estimările au la bază rata medie anuală, calculată pe o perioadă de cel puţin 5 ani.
KeysFin oferă informaţii despre firmele din România şi din străinătate prin intermediul unor instrumente dedicate. Cu un portofoliu de peste 500 de clienţi, KeysFin este unul dintre cei mai importanţi furnizori de soluţii de business information din România.
Redactor online – Doina Sîrbu / Sursă – AGERPRES / Foto – unsplash.com