Nava răsturnată în Portul Midia va fi ridicată mâine, dacă vremea o va permite
Publicat de , 3 februarie 2020, 15:15
Operaţiunile de verticalizare a navei răsturnate în Portul Midia vor fi reluate cel mai probabil mâine, dacă vremea va permite acest lucru. Sâmbătă, încercarea de ridicare a navei a eşuat, după ce puntea epavei şi unul dintre cablurile macaralei au cedat.
Pe lângă greutatea mai mare a navei decât cea estimată, dată de supraîncărcarea cu animale, pe filmările de la operaţiune s-a văzut că, în apropierea epavei, alte două nave au trecut cu viteză, fapt care ar fi putut influenţa operaţiunea de ranfluare, după cum a declarat Alin Vintilă, responsabil comunicare GSP.
„Este o operațiune în premieră mondială, se iau toate măsurile ce se impun, numai că sâmbătă au fost și elemente neprevăzute. ieri, uitându-ne pe imagini, am observat ceea ce sâmbătă de dimineață, cu ochiul liber, sub ochii noștri, nu ne-am dat seama – în Port, în timp ce noi ridicam nava, s-a executat o manevră. Acum e greu de spus cât și cum a influențat, dar era o navă mare, era în șantier, nu cred că era urgent să fie manevrată atunci…Aseară, într-o emisiune televizată, domnul Băsescu a spus că nu trebuiau executate manevre pe perioada ranfluării“, a declarat Alin Vintilă.
Astăzi, compania care execută ranfluarea a continuat operaţiunile de întărire suplimentară a bordajului navei şi se estimează că mâine se va relua operaţiunea de ridicare. „La acest moment se sudează elemente suplimenatre de întărire a epavei. În urma ridicării de sâmbătă s-au câștigat în jur de 15 grade, fapt ce ajută la montarea unui ponton de lucru de pe macaraua GSP Granit, dar mai ales e un plus pentru următoarea ridicare. Dacă nu se înrăutățește vremea, se estimează ca ridicarea va începe mâine în jurul orei 10. Pe lângă elementele de întărire se adaugă și o forță de rotire suplimentară cu vinciurile macaralei GSP Neptun care vor acționa în zona pupa a epavei. Noul sistem de ridicare al macaralei GSP Neptun este calibrat pentru 1600 de tone. Evident, nu se inteționează ridicarea epavei ci doar creearea unui moment de răsucire. Existența punților a fost confirmată de la prima inspecție a scafandrilor. Problema a fost că nicio autoritate nu avea planurile acestor punți, prin urmare s-a făcut o estimare maximală și s-a dispus sudarea acelor grinzi. Azi la întâlnirea de lucru a fost prezent și arhitectul care a confirmat că modificările cu punțile suplimentare au fost făcute de armator după ce nava a părăsit șantierul din România și aceste modificări au fost făcute fară aprobarea societății de clasificare. În plus, azi am aflat și o posibilă explicație pentru eșuarea navei. După incident, arhitectul naval a facut o simulare cu o greutate de 100 de tone pe puntea exterioară numărul 8. E vorba de acele nutrețuri. Calculul de stabilitate a relevat că nava era la limită cu stabilitatea și orice factor extern putea provoca răsturnarea“, au transmis reprezentanții GSP.
După ridicarea navei, o altă problemă va fi evacuarea miilor de cadavre intrate în putrefacţie:
„Dacă totul decurge bine, mâine ne apucăm să o ridicăm și cred că, în câteva ore, din momentul în care se începe, va fi pusă pe chilă dreaptă, după care urmează scoaterea apei care a pătruns la bord în momentul răsturnării. După scoaterea apei și intrarea navei în plutire, ea va fi remorcată, adusă la cheu și de acolo începe operațiunea de ecarisare, adică descărcarea în condiții de siguranță a încărcăturii de la bord, depozitarea ei în containere speciale și incinerarea“, a mai spus Alin Vintilă.