DOBROGEA: Rușii lipoveni sărbătoresc astăzi Crăciunul
Publicat de , 7 ianuarie 2020, 08:14
Creştinii ortodocşi de rit vechi sărbătoresc astăzi Crăciunul. În Dobrogea, este sărbătoare în comunitățile de ruși lipoveni și ucraineni. Trecerea în noul an va fi sărbătorită în noaptea de 13 spre 14 ianuarie.
Județul Tulcea trăiesc aproximativ 16 000 de ruși lipoveni, potrivit informațiilor publicate pe site-ul Consiliului Județean. Comunități numeroase de ruși lipoveni se află în Sarichioi, Jurilovca, Slava Rusă, Carcaliu.
Credinţa ruşilor lipoveni din Romania este creştin-ortodoxă de rit vechi. Slujbele religioase se ţin în limba slavonă, iar calendarul folosit este cel iulian. În dimineața de Crăciun rușii lipoveni merg la Biserică îmbrăcați în portul tradițional. După liturghie, ei obișnuiesc să colinde, vestind Nașterea Domnului. În repertoriu se află un singur colind, preluat din cântarea bisericească („Hristos se naşte” – „Hristos rajdaetsja”). Odată cu Crăciunul, pentru creştinii ortodocşi de rit vechi încep cele două săptămâni ale sărbătorilor de iarnă, Sviatki, care se vor încheia la data de 19 ianuarie, când Biserica Ortodoxă Rusă sărbătoreşte Botezul Domnului sau Boboteaza.
Calendar iulian (cunoscut şi sub numele de „stilul vechi”) intrat în vigoare la 1 ianuarie 45 î.Hr. s-a remarcat prin simplitatea sa. Datorită faptului că anul iulian era mai mare decât anul tropic, iar formula pentru a calcula anii bisecţi a făcut ca aceşti ani să se repete prea des, în cele din urmă în calendar sărbătorile religioase importante, cum ar fi Paştele nu se mai sincroniza cu data fixă pentru evenimentul astronomic, echinocţiul de primăvară, şi a ajuns să fie sărbătorit înaintea acestui eveniment, potrivit thoughtco.com/gregorian-calendar. Astfel, în timp punerea în concordanţă a anului calendaristic cu cel tropic a devenit deosebit de necesară.
Noul calendar numit gregorian, în memoria papei Grigore al XIII-lea, şi ulterior „stilul nou” a început prin omiterea a zece zile din calendar astfel că ziua următoare (zilei de joi) datei de 4 octombrie 1582 (care este 5 octombrie 1582, în calendarul vechi) a fost cunoscută ca (zi de vineri) 15 octombrie 1582. Documentul semnat de Papa Grigorie al XIII-lea este o scrisoare datată din 9 februarie 1581, înaintea adoptării calendarului gregorian, potrivit www.papalartifacts.com. Aceasta prevedea mai multe reguli noi printre care şi schimbarea modului de calcul al anilor bisecţi şi stabilirea datei de Paşte.
Calendarul iulian a fost folosit de întreaga creştinătate, timp de 15 secole. Şi tot de calendarul iulian s-au servit şi Sfinţii Părinţi la Sinodul I Ecumenic de la Niceea (325), la calcularea datei Paştilor.
În 1923, la Consfătuirea interortodoxă de la Constantinopol, majoritatea Bisericilor Ortodoxe a hotărât să renunţe la calendarul iulian şi să adopte un nou calendar, însă data Paştilor se calcula încă potrivit calendarului iulian, în care echinocţiul de primăvara are loc cu 13 zile mai târziu. Calendarul îndreptat, întrebuinţat de către ortodocşi în urma acestei întâlniri, s-a numit neo-iulian sau constantinopolitan. La reuniune nu au participat toate Bisericile Ortodoxe autocefale sau naţionale. De aceea, îndreptarea calendarului adoptată cu acel prilej a rămas să fie introdusă de fiecare Biserică Ortodoxă la data pe care o va dori, pentru a se evita astfel tensiunile care ar fi putut să apară în urma unei impuneri stricte în această privinţă. Îndreptarea calendarului din 1924 a fost totuşi adoptată de către cele mai multe Biserici Ortodoxe, au rămas însă câteva dintre acestea cu calendarul iulian neîndreptat. Între Bisericile Ortodoxe care nu au făcut această schimbare se numără: Patriarhia Ierusalimului, Biserica Rusă şi Biserica Sârbă, precum şi Mănăstirile din Sf. Munte Athos, cu excepţia Vatopedului, acestea se numesc „pe stil vechi”, pentru că prăznuiesc Paştile şi toate sărbătorile după vechiul calendar, adică după „stilul vechi”, conform site-ului www.crestinortodox.ro.
Biserica Ortodoxă Română a trecut la noul calendar pe 1 octombrie 1924.
Crăciunul pe stil vechi este sărbătorit în ţara noastră atât în comunităţile de ruşi lipoveni, cât și în cele de ucraineni şi sârbi.
Sursa – Agerpres, Rador / Foto – Arhivă RRA