Ghiulbera Bechir: Grădinița prezintă mediul în care copiii sunt cel mai bine pregătiți pentru școală
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 31 decembrie 2019, 11:13
Cu cine ne lăsăm copiii atunci când mergem la serviciu, când nu-i putem supraveghea? Soluția este să apelăm la o bonă sau să alegem varianta unei creșe, a unei grădinițe? Care sunt provocările unui director de grădiniță? Care sunt cele mai importante aspecte ale muncii cu un copil mic? Înscrierea la grădiniță mai este o problemă, ca în anii trecuți?
Sunt întrebări pe care le auzim frecvent și la care a încercat să răspundă Ghiulbera Bechir, directorul grădiniței „Zubeyde Hanim” din structura „Tom Degețel” Constanța, profesor în învățământul preșcolar.
Sunteţi directorul grădinitei, ce ne puteți spune despre performanțele acestei instituții?
Despre performanțele grădiniței poate că nu neapărat noi, în calitate de cadre didactice ar trebui să vorbim, pentru că aici cel mai bine se exprimă copiii prin rezultatele pe care le obțin, prin cunoștințele pe care le dobândesc, dar și familiile acestora atunci când se simte satisfacția ca urmare a progresului celor mici, totuși în calitate de director al acestei instituții de învățământ preșcolar, precizez că pe lângă deprinderi dobândite de către copii(care se constată foarte ușor) doresc să vă enumăr măcar câteva din concursurile la care copiii grădiniței noastre au participat.
SĂNĂTATEA, BUNUL NOSTRU CEL MAI DE PREȚ –Parteneriat cu Cabinetul de asistență medicală, Cabinetul stomatolgic din cadrul Școlii Gimnaziale B.P.Hasdeu
PRIETENI MARI ȘI MICI –Parteneriat cu Școala Gimnazială B.P.Hasdeu, Constanța
CARTEA-I PRIETENA MEA –Cu Biblioteca I.N.Roman,Constanța
MICI ȘI DARNICI – Centrul Școlar Pentru Educație Incluzivă ”Delfinul”,Constanța
• Festival Județean de cântec și joc dobrogean ”Mugurași de Dobrogea”
• Festival Județean de dans pentru copii ”Dialog Intercultural la Dunăre”Hârșova
• Festival Județean de dans pentru copii ”Dansez pentru mare” – Constanța
• Concurs de majorete “Dansăm pentru sănătate” – CJRAE Constanța
• Concurs Județean ”Primăvara în ochi de copil” –
• Concurs ”Micii Sanitari” faza locală Constanța
• Concurs “Magia bunului simț” – Grădinița ”Guliver” Constanța
• Concurs Interjudetean ”Culorile curcubeului.Magia naturii” – Drobeta Turnu-Severin
• Concurs educațional interjudetean ”Natura –vers și culoare” Zimnicea
• Concurs Regional ”Sărbători la gura sobei” – București
• Concurs Judetean”De la micii preșcolari, la marii antreprenori” – Baia Mare
• Concurs educațional Județean ”Ajută-mă să devin inteligent emoțional” Brașov
• Concurs Interjudetean ”Viețuitoarele naturii” Hunedoara
• Concurs intercultural ”Diferiți dar împreună” Mangalia
• Concurs interdisciplinar ”Știi tot” Constanța
Vedeți că sunt niște performanțe care ne bucură și privind la bucuria și zambetul de pe fețele copiilor parcă retrăim propria copilărie.
Care sunt provocările unui director de grădiniță?
Exista o mulțime de provocări pe care le are managerul unei grădinițe. În primul rând, ca director te interesează climatul de siguranță și condițiile de învățare pe care trebuie să le aibă micuții preșcolari.
Apoi este foarte clar faptul că în calitate de manager iți dorești să ai un parteneriat solid cu familiile copiilor, cu agenții economici care să ajute instituția și evident cu autoritățile locale despre care putem spune ca ne-au susținut în proiectele noastre.
De asemenea vreau ca în instituția pe care o conduc să fie o atmosferă armonioasă și bineînțeles foarte importantă pentru mine este relația pe care o am cu ISJ CONSTANȚA, cu inspectorul de specialitate și în general cu forurile superioare care ne coordonează activitatea.
De asemenea este cunoscut faptul ca directorul unei gradinite trebuie sa fie foarte bine pus la punct cu legislatia in vigoare pentru a-si asigura o functionare optima a institutiei.
Este grădinița obligatorie?
Grupa mare din învățământul preșcolar devine obligatorie până în anul 2020, grupa mijlocie până în anul 2023, iar grupa mică până în anul 2030′, se arată în proiect.
Bulgaria, Cehia, Grecia, Cipru, Letonia, Malta, Olanda, Austria, Marea Britanie, Elveția, Macedonia, Serbia, Turcia prevăd obligativitatea ca cei mici să urmeze grădinița, începând cu vârsta de 5 ani.
Până și grupa mică de la grădiniță va deveni obligatorie pentru toți copiii până în 2030, conform unui proiect de lege reexaminat de Parlament și promulgat de președintele Iohannis. Grupa mare va deveni obligatorie până în 2020, iar cea mijlocie – până în 2023.
Astfel, grupa mare de la grădiniță va deveni obligatorie până în 2020, iar grupa mijlocie până cel mai târziu în 2023. Totodată, grupa mică de la grădiniță va deveni obligatorie pentru toți copiii până în 2030.
#M79 ART. 16 (1) Învăţământul general obligatoriu cuprinde învăţământul primar, învăţământul gimnazial şi primii 2 ani ai învăţământului secundar superior. Învăţământul secundar superior şi grupa mare din învăţământul preşcolar devin obligatorii până cel mai târziu în anul 2020, grupa mijlocie până cel mai târziu în anul 2023, iar grupa mică până în anul 2030.
Pentru dezvoltarea educațională eficientă a unui copil, evident că ar trbui să fie frecventată grădinița , fiindcă nu trebuie să uităm că primele cunoștințe sistematizate în ceea ce privește comunicarea sau înțelegerea realităților înconjurătoare se dobândesc la grădiniță.
Totodată, copiii aici socializează , există o integrare în colectivitate, se obișnuiesc cu disciplina unui program,deci frecventarea grădiniței prezintă avantaje foarte mari.
Este imperios necesar să nu se sară peste această etapă deoarece grădinița prezintă mediul în care copiii sunt cel mai bine pregătiți pentru scoală.
Daca ar fi să vorbesc din propria experiență, pentru că înainte de a alege să fiu educatoare am fost învățătoare, trebuie să vă spun că în clasa pregătitoare copiii care au parcurs anterior grădinița se remarcau cu ușurință prin cunoștințele dobândite.
Îi îndemn pe părinți să aibă încredere în grădiniță, penrtu că aici copiii însușesc multe lucruri.
Care sunt cele mai importante aspecte ale muncii cu un copil mic?
Această capacitate pe care trebuie s-o aibă cadrul didactic de a înțelege cum trebuie să muncească pentru a ajuta eficient un preșcolar are în vedere mai multe aspecte. În primul rând educatorul să manifeste empatie, adică să se pună în pielea copilului trebuie să dovedească multă afecțiune, pentru că mai ales la această vârstă copiii au nevoie de astfel de atitudini, apoi cadrul didactic din învățământul preșcolar trebuie să se înarmeze cu foarte foarte multă răbdare , mai ales când transmite anumite cunoștințe și nu în ultimă instanță să fie un foarte bun ascultător al fiecărui copil în parte.
Iată doar câteva din provocarile muncii cu un prescolar.
Joaca și învățatul merg mână în mână?
Bineînțeles că la această vârstă copiii au nevoie să asimileze cunoștințe într-o manieră recreativă, și în acest context jocul este baza.
Atunci când se învață prin joc, copilul reține mai ușor ceea ce trebuie să dobândească, devine la rândul său creativ și observ la activitatea de la grupă că între educator și copil se formează realmente o relație de prietenie.
Sigur că trebuie să fie jocuri creative, activități pe domenii experiențiale, jocuri și activități alese.
Învățatul la grădiniță se face prin joacă, copilul nu este presat/ nu simte presiunea că noi îi transmitem cunoștințe , le dobândește prin intermediul diverselor jocuri, el știe că se joacă.
Prezentați-ne planul activităților extrașcolare. Ați avut serbări școlare de final de an? Să vorbim și despre studierea limbii turce.
În spiritul tradițiilor sau sărbătorilor, în speță a Crăciunului, fiecare grupă a organizat o serbare în care copiii au interpretat colinde la Structura Tom Degețel și cântece de iarnă la GPN ZUBEYDE HANIM.
Sebări dedicate venirii anotimpului iarna, Moșului, Noului An,
am dezvoltat copiilor dragostea pentru artă, tradiție și obiceiuri românești. În ceea ce privește studierea limbii turce, ea este importantă pentru grădinița Zubeyde Hanim, avem un profesor de specialitate venit din Republica Turcia, care îi invață pe copii primele noțiuni de limba turcă.
Aveți o colaborare cu o grădiniță din Republica Turcia?
Da. Am colaborat 2 ani cu Grădinița Hayme AnA din Bilecik bozuyuk Turcia, încercăm să încropim o colaborare cu o Grădiniță particulară din Ankara, Asiyan Koleji.
De unde vine numele grădiniței?
Denumirea grădiniței vine de la numele mamei fondatorului și primului președinte al Turciei modern, Mustafa Kemal Ataturk. S-a dorit ca în acest fel, fiind o grădiniță în care se studiază și limba turcă, numele său să aibă legatură cu istoria și civilizația Republicii Turcia.
Grădinița cu Program Normal Zubeyde Hanim poartă numele mamei conducătorului din Republica Turcia, Kemal Ataturk.
Înscrierea la gradiniță mai este anevoioasă? Sunt suficiente locuri în general? Dar la grădinița dumneavoastră?
La grădinița noastră înscrierea nu s-a dovedit a fi anevoiasă, pentru că au existat și sperăm că vor exista ți în anii următori copii care doresc să ne calce pragul.
În perioada noiembrie-decembrie suntem programați pentru depunerea și aprobarea propunerilor planului de școlarizare la Inpectoratul Școlar Județean Constanța. De exemplu, Grădinița cu program normal Zubeyde Hanim cu Structura Tom Degețel și-a propus un nr de 227 de preșcolari în proiectul planului de școlarizare, împărțit pe grupe 3 grupe mici, 3 grupe mijlocii și 4 grupe mari.
Suntem 14 cadre didactice, 14 norme și 0.6 norma prof. cu ordin de ministru nr. 4691/ 2.08.2019 educator în învățământul preșcolar.
Ce planuri aveți pentru anul 2020?
Dupa cum v-am spus – Moștenitorii – festival cu o diversitate culturală, dansuri din toate etniile, Jocurile Copilăriei(participă toti copiii).
Tuturor ascultătorilor noștri le transmit Sărbători fericite, cu bucurie, și să li se împlinească toate gândurile în 2020.
Relizator – Larisa Calistru