La Constanța a început Festivalului Internaţional al Muzicii şi Dansului! Interviu cu Daniela Vlădescu, managerul Teatrului Național de Operă și Balet „Oleg Danovski“
Publicat de , 28 octombrie 2019, 13:02
La Teatrul Naţional de Operă şi Balet „Oleg Danovski”, din Constanţa, a debutat, aseară, cea de-a 45-a ediţie a Festivalului Internaţional al Muzicii şi Dansului. Evenimentul de tradiţie, ce se va desfășura până pe 24 noiembrie, cuprinde 13 reprezentaţii artistice, la care vor participa artişti de valoare atât din ţară, cât şi din străinătate.
Ne-a oferit detalii despre debutul acestui eveniment soprana Daniela Vlădescu, managerul Teatrului de Operă și Balet Oleg Danovski, într-un interviu realizat de Liliana Moldoveanu.
A început festivalul, aseară a fost o lucrare ce avea nevoie de o mare desfășurare de forță pe scenă – „Carmina Burana“. Așadar, un debut în forță pentru evenimentul dumnevoastră, ediția 45…De ce să participăm la eveniment?
Pentru că avem spectacole foarte frumoase! Aseară, de exmplu, la „Carmina Burana“, sala a părut neîncăpătoare, pentru că au fost foarte mulți spectatori care au plecat foarte mulțumiți, a fost un concert excepțional la care au contribuit toate forțele instituției, orchestra, corul, soliști ai instituției, am avut invitați în distribuție – pe maestrul Radu Ciorei, care a fost la pupitru, pe Daniel Pop, de la Opera Națională din București. Li s-au alăturat Laura Eftimie și Doru Iftene și a fost un succes. M-am uitat pe scenă, au cântat minunat, corul a fost extraordinar, orchestra – extraordinară…Sunt atât de puțini, încât nu știu cum țin piept la un asemenea repertoriu dificil, de anvergură, onorabil, un repertoriu care ne face și nouă onoare și face și bucurie publicului. Dovada că există înțelegere și există cerință pentru ceea ce facem noi este numărul de spectatori care a participat la deschiderea festivalului.
Ați reușit să duceți mai departe această tradiție a teatrului de la Constanța, dar cu dificultăți, de fiecare dată. Îmi amintesc că ați făcut un apel către spectatori să vină să plătească bilet, la o sumă modică, spuneați că vă sunt necesare voci, că aveți nevoie de oameni noi în schema dumneavoastră, la teatru… De altfel, lucrurile încă sunt blocate, sunt probleme uneori cu salariile, cum arată acest raport dintre dificultăți și dorința de a aduce valoare pe scenă?
Din punctul de vedere al salariilor, de când suntem în subordinea Ministerului Culturii nu am avut niciodată probleme cu salariații. Și-au luat întotdeauna banii la zi. Problemele au început în momentul în care s-au făcut reduceri drastice de personal în cele trei teatre care funcționează împreună, în această nouă organizare, Teatrul Național de Operă și Balet Oleg Danovski – adică Opera Constanța, Filarmonica Marea Neagră și Baletul Fantasio. Înainte de unificare erau 530 de salariați, iar acum avem, cu totul, 137. Asta înseamnă că suntem cel puțin jumătate din cât ar trebui să fim ca să funcționăm fără avarii. Ne-am obișnuit cu toate greutățile, să nu fim înțeleși. La Ministerul Culturii, miniștrii vin și pleacă, unii nici nu au timp să afle de noi sau să-și dea seama care este situația, unică în România, a unui teatru, alții sunt total neinteresați, iar cei care sunt interesați și doresc să ne ajute, în foarte scurt timp sunt schimbați. Situația este dramatică, pentru că e foarte greu ca în fiecare an să te duci de 2 – 3 ori la 2 – 3 personalități din cadrul ministerului, să încerci să fii ascultat, să fii înțeles, iar apoi să vezi că totul s-a terminat. Este singurul teatru care trece prin așa ceva și singurul teatru care la început de an nu poate să-și facă o strategie. Ce strategie poți să faci de funcționare când nu ai bani să termini anul?! Cum ne cer aceste strategii, dacă știu că o instituție nu poate să-și ducă la capăt activitatea până la sfârșitul anului?!
În condițiile acestea ați început și ediția 45 a festivalului…
Am început-o în forță, pentru că această „Carmina Burana“ este o lucrare reprezentativă…Este un festival plin de evenimente pe toate gusturile!
Află programul COMPLET al Festivalului!
Interviu realizat de Liliana Moldoveanu / Foto – Teatrul Național de Balet Oleg Danovski