A fost lansat „Monitorul prețurilor produselor alimentare”
Publicat de Doina Sirbu, 15 octombrie 2019, 14:14
Consiliul Concurenței lansează ’’Monitorul prețurilor produselor alimentare’’, platforma online care permite consumatorilor să afle prețurile practicate de către principalii comercianți cu amănuntul de produse alimentare.
„Începând de astăzi avem platforma Monitorul prețurilor în formulă completă. Dacă până acum putea fi accesat doar Monitorul prețurilor carburanților, de astăzi, consumatorii pot verifica atât prețurile alimentelor, dar și ale carburanților, fără a mai fi nevoiți să se deplaseze la locațiile fizice ale magazinelor, respectiv ale benzinăriilor. Practic, au la îndemână un instrument pe care îl pot folosi pentru a-și planifica cumpărăturile și alimentarea, fără a avea surprize atunci când ajung la magazin sau la benzinărie. Vor ști care dintre comercianți are cea mai bună ofertă, precum și suma de bani pe care o vor cheltui, deoarece au calculat-o în prealabil”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Monitorul prețurilor produselor alimentare reprezintă varianta actualizată a proiectului pilot, lansat în 2016, accesibil doar în regiunea București-Ilfov, care afișa preţurile pentru 128 de produse (64 de categorii generice de produse, pentru fiecare dintre acestea erau disponibile două prețuri de produs individual: cel mai ieftin și cel mai bine vândut).
În forma actuală, Monitorul prețurilor produselor alimentare poate fi accesat la nivelul întregii țări de pe mobil, tabletă sau PC și afișează informații despre aproximativ 30.000 de produse comercializate în peste 1.700 de magazine. Aplicația pentru mobil poate fi descărcată din Google Play sau App Store, iar platforma web poate fi accesată la adresa www.monitorulpreturilor.info.
Prin intermediul platformei, consumatorii pot identifica atât magazinele disponibile în zona în care se află, magazinele în care sunt disponibile produsele pe care doresc să le achiziționeze, precum și prețurile practicate de acestea. Astfel, consumatorii fac o alegere motivată între ofertele mai multor magazine, fapt ce contribuie la amplificarea concurenței pe piața de retail alimentar. Până în acest moment, lanțurile de magazine care participă la proiect sunt Carrefour, Kaufland, Penny, Selgros, Mega Image, Lidl, Cora și Auchan.
Aplicația Monitorul prețurilor este dezvoltată de compania Maguay, iar căutările și consultarea aplicației pot fi efectuate doar pe teritoriul țării.
Consiliul Concurenței gestionează platforma, dar datele/informațiile sunt încărcate în aplicație, la nivel național, de către companiile partenere.
Proiectul are o valoare totală de 1.422.346,00 lei fără TVA (305.880 euro) și este finanțat integral de la bugetul de stat. Autoritatea de concurență a iniţiat proiectul Monitorul prețurilor în 2016, având ca partener instituţional Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor – ANPC.
Reamintim că în luna iulie a acestui an Consiliul Concurenței a lansat Monitorul prețurilor carburanților, una dintre componentele Monitorului Prețurilor, care permite consumatorilor să afle prețurile practicate de către principalele rețele de distribuție a carburanților auto. Cele mai recente rezultate arată că platforma a înregistrat în jur de 1,8 milioane de căutări, la trei luni și jumătate de la lansare, ceea ce arată utilitatea platformei în rândul consumatorilor.
CUM FUNCȚIONEAZĂ
- Se accesează pagina monitorulpreturilor.info sau se deschide aplicația mobilă și se selectează pictograma Produse alimentare;
- Aplicația va solicita permisiunea pentru a localiza zona în care se află persoana care accesează platforma;
- Se utilizează una dintre cele două modalități de căutare a produselor: fie se introduc cuvinte cheie, de exemplu, „iaurt”, fie se selectează produsul dorit din categoria listată în partea stângă ecranului, de exemplu, categoria „Lactate”;
- Pentru adăugarea produsului în coș se selectează butonul , iar pentru renunțarea la produs se selectează butonul ;
- Aplicația oferă posibilitatea de vizualizare a rezultatelor doar în momentul în care sunt adăugate minimum 5 produse în coș;
- Aplicația va afișa mai multe filtre de căutare:
– distanța în jurul locației curente (locul în care se află persoana care a accesat platforma)
– în jurul locației selectate
– într-o localitate
- Aplicația va afișa, conform criteriilor selectate:
– Rezultatele, în ordinea crescătoare a prețurilor, pentru magazinele din aria de selecție ce conțin toate produsele adăugate, iar magazinele ce nu au în stoc unele din produse sunt plasate în josul paginii, în ordinea descrescătoare a numărului de produse selectate care se regăsesc în oferta proprie;
– În cazul magazinelor ce nu au în stoc produsele selectate în coș, se afișează produsul care lipsește și se dă posibilitatea utilizatorului să aleagă și să adauge un alt produs echivalent din acea Categorie, aflat în stocul magazinului respectiv, pentru o nouă comparare;
- Aplicația mai oferă:
– posibilitatea de vizualizare a detaliilor (preț, valoare coș, detalii magazin, ultima actualizare) despre produsele disponibile în locația selectată, prin apăsarea butonului
– posibilitatea de vizualizare, în Google Maps, a locației exacte a magazinului, dar și distanța până la acesta, prin selectarea butonului
Aplicaţia oferă posibilitatea de a contacta Autoritatea de Concurenţă atât pentru Sesizări/reclamaţii, cât şi pentru recomandări.
Redactor online – Doina Sîrbu /