INTERVIU | Elena Enache, directorul Grădiniței cu Program Prelungit Nr. 6 din Constanța: „Este deosebit de important ca un copil să se bucure de educație cât se poate de timpuriu“
Publicat de , 12 octombrie 2019, 12:24
Prin anii ’80, mulți copii creșteau „cu cheia de gât“, deoarece părinții acestora nu aveau altă soluție. Nici astăzi problema nu a dispărut – deci cu cine ne lăsăm copiii atunci când mergem la serviciu, când nu-i putem supraveghea? Soluția este să apelăm la o bonă sau să alegem varianta unei creșe/a unei grădinițe. Directorul Grădiniței cu Program Prelungit Nr.6 din Constanța, profesor în învățământul preșcolar, Elena Enache, îi îndeamnă pe părinți să apeleze la serviciile creșelor și ale grădinițelor.
Este deosebit de important ca un copil să se bucure de educație cât se poate de timpuriu. Acesta este și motivul pentru care în 2019 a fost aprobat noul curriculum, care vorbește de educație timpurie începând de la naștere și până la 6 ani și chiar până 7 ani în cazul copiilor cu cerințe speciale.Orice integrare în învățământ la o vârstă fragedă reprezintă un plus, un avantaj. Le recomand părinților să se îndrepte către instituțiile de învățământ. Aici vorbim și de creșă în mod special. Creșa este un plus, copiii care au frecventat această instituție au niște avantaje în momentul în care se integrează în grădiniță.Adaptarea este mult mai ușoară, ei au deprinderi formate, sunt mai stabili din punct de vedere emoțional după ce depășesc un prag de câteva săptămâni de la schimbarea locului. Da, este foarte important să aducem copiii către instituțiile de învățământ cât de devreme se poate.
Sunteți managerul/directorul Grădiniței cu Program Prelungit Nr. 6 din Constanța. Ce ne puteți spune despre performanțele acestei instituții?
Este o întrebare care mă obligă să vorbesc din perspectiva unui profesionist care, în momentul în care a pătruns în această instituție, a fost interesat de trecutul grădiniței, de performanțele ei. Și onoarea care revine generațiilor actuale este raportată permanent la trecutul grădiniței. Din cercetările pe care le-am făcut, a fost considerată prima grădiniță construită special să devină instituție de învățământ preșcolar la un loc cu creșa. Până în acel moment au existat grădinițe care erau în case naționalizate și în alte locații. Pe de altă parte, de la înființarea ei a fost atât de frumos mangeriată, încât a devenit centru de practică pedagogică, acolo au crescut oameni importanți ai învățământului preșcolar și universitar. O pot aminti pe doamna inspector pentru educație timpurie Irinela Nicolae, care a executat practica acolo, mai pot vorbi despre doamna Rodica Enache, prodecan al Facultății de Științe ale Educației și cu siguranță multe alte cadre didactice metodiste de renume au făcut acolo primii pași în profesie. Drept pentru care astăzi datoria noastră ar fi să ridicăm din nou ștacheta, să oferim un act educațional de mare calitate și încet-încet să atragem către noi lucruri minunate, să fim sprijin pentru învățământ.
Puteți enumera câteva obiective pe care le-ați avut în vedere atunci când v-ați proiectat strategia managerială?
A fost deosebit de important să avem în vedere resursa umană și formarea resursei umane, pentru că trăim într-o societate în schimbare, teoriile psihologice, pedagogice sunt într-o continuă adaptare și aceasta reprezintă pentru noi o provocare. Trebuie să răspundem din punct de vedere profesional unor cerințe ale societății actuale. Un alt punct important și care are legătură directă cu resursa umană – e vorba de beneficiarii noștri direcți și indirecți – asigurarea unei securități fizice și psihice, vorbim despre sporirea unei calități a serviciilor care nu se poate realiza dacă nu menții o colaborare cu partenerii comunitari, cu autoritățile locale. De asemenea, ne-am dorit să fim un sprijin și pentru familiile preșcolarilor. Știm cu toții că familia este celula societății, drept urmare e important pentru noi să luăm în calcul și dimensiunea educației pentru societate, pentru că de aici pot fi implementate multe proiecte de succes.
În mod concret, care ar fi acțiunile care au condus la atingerea acestor ținte strategice?
Dacă începem cu formarea și dezvoltarea cadrelor didactice, putem să ne lăudăm cu foarte multe cursuri de formare profesională. Cadrele noastre didactice în fiecare an participă la aceste cursuri de dezvoltare, dar mai mult decât atât, ne-am dorit să organizăm în instituția noastră astfel de stagii de pregătire, ca să ne putem dezvolta, să atragem spre noi te ce este nou și de actualitate. A fost mai mult decât necesar să ne pregătim sau să avem în vedere tot ce înseamnă metodologie modernă, metode și strategii de actualitate, care să răspundă nevoilor copiilor mici, generațiilor de astăzi. Pe de altă parte, putem să ne lăudăm că în permanență doamnele educatoare și-au actualizat studiile. Avem cadre didactice care au absolvit facultăți, mastere în domeniul educațional, deci încercăm să formăm o echipă de înaltă calitate.
Care sunt provocările unui manager de grădiniță?
Cred că principala provocare a unui director este el însuși.Trebuie mai întâi de orice să ai pretenții de la tine ca profesionist, ca apoi să poți să le ceri celorlalți. Schimbările și adaptările continue ridică ștacheta managerului și îi impun să mențină un ritm alert în tot ce înseamnă pregătirea lui, dezvoltarea lui, contactul cu societatea.
Este grădinița obligatorie?
Până în momentul acesta nu. Există un proiect de lege care va reglementa obligativitatea grupei mari cel târziu începând cu 2020.Sperăm ca pe viitor să putem asigura obligativitatea cuprinderii copiilor de la 3 ani. Dar am înțeles că acest lucru va fi realizabil până în 2030.
Care sunt cele mai importante aspecte ale muncii cu un copil mic?
În primul rând este necesară vocația. Sunt acele trăsături de personalitate care te definesc, te recomandă pentru profesia aceasta. Mai cred că trebuie să fii sincer cu copilul, trebuie să îi demonstrezi că poți să-l tratezi și să-l respecți nu ca pe un copil mic, ci ca pe o persoană, ca pe o entitate aflată la o anumită vârstă. Cadrul didactic trebuie să manifeste o empatie cu copilul, pentru a reuși să-i transmită acestuia informația, să se simtă în siguranță, iar apoi să îi poată câștiga încrederea.
Merg joaca și învățatul mână în mână?
În momentul în care copilul vine către noi, el vine hotărât să se joace. Și își va continua jocul și în grădiniță, drept pentru care noi ne bazăm pe această activitate fundamentală numită joc, pe care o structurăm, o diversificăm, astfel încât copilul să învețe foarte multe crezând că se joacă. Pe de altă parte, învățarea în grădiniță se învață prin imitare (a adultului, a copilului, printr-o experimentare directă).
În final vreau să ne vorbiți despre investițiile pe care le-ați realizat la Grădinița cu Program Prelungit Nr. 6 din Constanța…
Este un plus al instituției noastre acest aspect, faptul că în ultimii ani am reușit să atragem investiții importante, a fost o prioritate pentru noi, tocmai pentru că dezvoltarea bazei materiale vine să completeze și să susțină întregul act educațional. De asemenea, poate să susțină o ofertă de servicii de îngrijire de mare calitate. Pentru noi a fost deosebit de important să le oferim copiilor o instituție în care sănătatea, igiena să fie prioritare, deoarece un copil sănătos va fi întotdeauna un copil apt să învețe și se va dezvolta în mod armonios.Am avut în vedere și siguranța lor. Investițiile au necesitat eforturi din partea echipei noastre manageriale. Aceasta este cheia succesului, o colaborare fructuoasă cu autoritățile locale. Este important să mergi să soliciți ca să poți să primești. Și să duci argumente solide în sprijinul solicitării făcute. Este vorba despre o colaborare și despre un interes de ambele părți. Interesul instituției – să se dezvolte interesul societății, să aibă un învățământ de clitate prin sprijinul pe care îl acordă.
Redactor: Larisa Calistru / Foto: Larisa Calistru