FOTO: Pasiune inedită – machete ale mijloacelor de transport public care au circulat în Constanța
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 25 august 2019, 14:34 / actualizat: 26 august 2019, 14:27
[message_box title=”MESSAGE TITLE” color=”red”]ADD_CONTENT_HERE[/message_box]
Una dintre mai puțin întâlnite pasiuni este cea pentru machete. Dacă adăugăm și faptul că machetele sunt reprezentări miniaturale ale unor mijloace de transport în comun, putem vorbi despre un lucru inedit.
Este cazul lui Cristian Grozea, un tânăr din Iași, deținător al unor machete care reprezintă autobuze, troleibuze și tramvaie care au circulat pe străzile Constanței. L-am întâlnit și noi la malul mării.
Adrian Băncilă în dialog cu Cristian Grozea:
De unde a pornit această pasiune pentru machetele cu autobuze, tramvaie și troleibuze?
Cristian Grozea: Pasiunea a pornit de când eram mic, în mare parte, în Constanța am descoperit mai mult această pasiune, cu câteva amintiri despre tramvaiul din Constanța și, în mare parte, troleibuzul, dar pasiunea s-a întărit mai mult acum zece ani, când am început să fac poze și filmări la vehicule de transport și de atunci am descoperit mai multe despre ele: anul de fabricație, de unde provin ș.a.m.d.
De atunci am început să fac diverse arhive cu transportul în comun din Constanța și din alte regiuni ale țării.
Cristian Grozea: În fotografii avem trei machete din trei generații diferite: un troleibuz, un autobuz și un tramvai care au circulat în Constanța acum câțiva ani. Avem un troleibuz Rocar 212, fabricat în 1999. A circulat în Constanța până în anul 2010.
Avem un tramvai V3A care a fost fabricat în anul 1987 și a fost scos din circulație în anul 2008. Acest tramvai a fost și ultimul casat din tot lotul de tramvaie V3A.
Mai avem un autobuz MAZ 103 adus în Constanța în anul 2002. A circulat în Constanța până în anul 2018. Este un autobuz foarte drag mie.
Ce presupune munca la o astfel de machetă?
Cristian Grozea: Munca la o astfel de machetă presupune multă răbdare, ambiție și foarte, foarte mult timp de lucru. O machete la scara 1:24 ar putea dura și o lună, în funcție de timpul celui care o realizează. Nu este un timp exact.
(Machetele au fost realizate de Nicu Bîrsan și Adrian Crengăniș, n.r.).
Pentru cine vrea să comande o astfel de machetă, de ce sumă de bani ar avea nevoie?
Cristian Grozea: Depinde de modelul de machete. Poate fi una mult mai lungă, de exemplu, un troleibuz articulat, un autobuz articulat. O sumă ar fi de 250 – 300 de lei. Dacă este de 250 de lei, este unul mai scurt. Depinde și la ce scară sunt făcute.
Redactor – Adrian Băncilă / Foto – Cristian Grozea