La Catedrala din Constanţa are loc Slujba de Sfinţire a Apelor
Publicat de , 5 ianuarie 2015, 10:23
Arhiepiscopul Tomisului, IPS Teodosie a început luni dimineață slujba de Sfințire Mare a Apei, la Catedrala arhiepiscopală Sfinții Apostoli Petru și Pavel din Constanța.
După săvârșirea Sfintei Liturghii, IPS a început oficierea primei slujbe de Sfințire Mari a Apei în budanele și cisternele amplasate pe scările de acces și pe platoul din fața Catedralei arhiepiscopale Sfinții Apostoli Petru și Pavel, ritual ecleziastic pentru obținerea Agheasmei Mari.
O slujbă și un ritual similar de sfințire va fi săvârșit și marți, de Praznicul Bobotezei, în cadrul procesiunii ce va fi condusă de Arhiepiscopul Teodosie, pe faleza Cazinoului din Constanța.
Apa sfințită, în ajunul Bobotezei, va fi îmbuteliată pe parcursul acestei zile, în 130.000 de recipiente din plastic, sigilate și etichetate special de voluntarii Arhiepiscopiei Tomisului, care vor fi depozitate la Cazino, într-un rastel sub forma Crucii Sf. Andrei. De asemenea, alte trei tone de agheasmă mare vor fi oferite credincioșilor din cisterne și butoaie, asigurate de Arhiepiscopie.
Potrivit tradiției creștine, inițial slujba Agheasmei Mari se săvârșea la Ierusalim, unde se păstra amintirea Botezului Mântuitorului, de unde s-a răspândit în Antiohia, Constantinopol și Asia Mică și, conform canoanelor, în Ajunul Bobotezei se ajunează total, se ține post negru, nu se mănâncă și nu se bea nimic. Postul din ziua de 5 ianuarie datează din perioada secolele IV-VI, când catehumenii se pregăteau prin post și rugăciune pentru primirea Sfântului Botez a doua zi.
Vorbind despre importanța Bobotezei, Sf. Simeon al Thesalonicului apreciază că, în această zi, nu se face doar reînnoirea Botezului Domnului, ci și a Harului primit de fiecare dintre noi la Botez.
Credincioșii beau Agheasma Mare timp de opt zile, de la Bobotează până pe 14 ianuarie inclusiv, când se încheie praznicul cu slujbele și cântările Bobotezei, dar și în zile de post, la îndemnul duhovnicului. În religia creștină se consideră că apa sfințită de preot, de Bobotează, poartă în ea puterea purificatoare și sfințitoare a Harului Dumnezeiesc.
Termenul „agheasmă” vine de la cuvântul grecesc „aghiasmos”, care își are originea în cuvântul „aghios” (sfânt). Sfințirea caselor credincioșilor se face prin stropirea cu agheasma mare în ajunul Bobotezei.