Fiți prudenți la alegerea unui pachet de servicii oferit de o agenție de turism! Interviu cu Horia Constantinescu, șeful CJPC Constanța
Publicat de , 1 august 2019, 15:15
Este sezonul vacanțelor, ofertele promit cele mai bune destinaţii, la cele mai bune preţuri, dar se întâmplă ca serviciile promise să difere de cele cumpărate, caz în care apar reclamații la Protecţia Consumatorului. Despre drepturile pe care le are turistul ne-a vorbit șeful Comisariatului Județean pentru Protecția Consumatorilor Constanța, Horia Constantinescu, într-un interviu realizat de Codrin Raita.
Ce drepturi are turistul și cât de important este contractul între agenţie şi client?
Din păcate, și trebuie s-o spun, discuția trebuie făcută pe marginea Legii Turismului. La acest moment, responsabilitatea cade în sarcina organizatorului final, cu toate că noi credem că este oportun și că ar trebui să fie în felul următor – cel care oferă ca prim pas, acela să își și asume că a verificat locația, că s-a asigurat că este conform ofertei și să ajungă să pună pe piață numai lucruri bune pentru consumator. La acest moment, din păcate, această bișniță a devenit o intermediere de servicii comerciale, care nu poate asigura consumatorului final, de realitatea celor oferite. Sfătuiesc consumatorii să verifice veridicitatea celor oferite, prin diligențe proprii. Prin motoarele de căutare online, întrebând cunoscuți, observând în mediul online părerile altora, care au fost acolo și abia dup-aceea să facă alegerea. De cele mai multe ori e prea târziu când ajung pe litoral sau la orice altă destinație să constate că lucrurile nu sunt ceea ce și-au dorit și din păcate noi suntem nevoiți să dispunem relocarea acestora la o locație similară, sau superioară, așa cum spune legea.
Ce reclamații au fost primate la OPC Constanța privind neregulile la ultimele verificări?
Trebuie împărțite lucrurile. Nu de cele mai multe ori, toate cele sesizate la noi îmbracă forma realității. Imaginam noi, la un moment dat, că unii dintre consumatori ar trebui să poată fi sancționați pentru sesizarea organelor de control și lucrurile să nu fie reale, dar, da, am primit lucruri legate de cazări. Facem verificări operative, dar și în cadrul Comendamentului Litoral. Noi încercăm să ne asigurăm că lucrurile sunt bune, înainte ca acestea să ne fie sesizate ca reclamații.
Dar în cazul vacanțelor petrecute în afara granițelor puteți interveni, ca instituție?
Din păcate, nu, pentru consumatori! Legea Turismului, la acest moment, ne trimite să verificăm operatorul economic și iată că în aceste situații noi nu putem decât să sesizăm pe colegii de la Centrul European de Protecție a Consumatorului. Este maximum ce putem noi face. Din păcate, credem că lucrurile ar trebui să se întoarcă la normalitate, iar ofertantul să fie responsabil, nu cel care, efectiv, te cazează.
Realizator interviu – Codrin Raita / Redactor online – Liviu Predescu