INTERVIUL DIMINEȚII | A început „Dakar-ul“ Dobrogei! 550 de kilometri de probe speciale, cu participarea sportivilor din 7 țări
Publicat de , 26 iulie 2019, 09:27
Dobrogea este gazda unor evenimente automobilistice pe trasee off-road: Campionatul Naţional de Rally Raid (etapa a V-a) și Campionatul East European Tout Terrain Series (etapa a IV-a). Competiția se desfășoară la malul Mării Negre, sub denumirea de 4V Rally Raid Dobrogea.
La acest adevărat Dakar al Dobrogei, participă 50 de echipe din 6 țări, pe trasee off-road de 600 de kilometri. Ne-a oferit detalii Nelu Șomodean, organizator al 4V Rally Raid Dobrogea, în direct, într-un interviu realizat de Larisa Calistru.
Avem în Dobrogea niște concursuri interesante. Despre ce este vorba?
Avem a doua etapă de Campionat Național de Rally Raid și tot a doua etapă de Campionat Est European, care se numește 4V Rally Raid Dobrogea și se va desfășura în județele Constanța și Tulcea, în total 550 de kilometri de probe speciale, cu participarea sportivilor din 7 țări.
Despre ce țări este vorba, în afară de România?
Avem Ucraina, Cehoslovacia, Anglia, Bulgaria, Italia cu 6 echipaje, Austria cu un echipaj.
Ce este, de fapt, acest Rally Raid? O cursă de lungă distanță?
Ca lumea să înțeleagă ne ducem către cursa Paris – Dakar. Este același gen de concurs, doar că la noi se desfășoară pe terenurile pe care le deține România, iar celelalte au loc în deșert.
Înțelegem că sunt curse foarte solicitante și pentru piloți dar și pentru mașini, dacă terenul este de diferite tipuri, nu?
Da. Terenul este mai dificil, doar că la noi navigația este mai bună, ai mai multe repere. Ca să facă o echipă, totul depinde de șofer, navigator și mașina. Dacă mașina e bună, este ok, dar dacă nu e bun navigatorul nu este bine! Dacă e bun șoferul și nu e bun navigatorul iar nu e bine! Trebuie să se îmbine totul!
Ce avem pe traseu? Avem dune de nisip și drumuri forestiere?
Da. Nu eu sunt cel care a făcut traseul pentru că pe organizare sunt cei care fac traseul, cei care se ocupă de hârtii, cei care se ocupă de sportivi. Eu nu am fost pe traseu, dar, am înțeles că sunt câteva porțiuni de nisip, care vor fi mâine în proba specială, nu astăzi. Astză avem o trimitere aproape către județul Buzău, în zona aia se va ajunge, deci un altfel de traseu. Mâine va fi cu nisip mai mult.
Există curse pentru începători și pentru piloți profesioniști, licențiați? Pe ce categorii se desfășoară competiția?
Avem clasele auto pe capacități, diesel, benzină, până în 2500 cmc, peste 2500cmc , avem SSV-urile, avem motocicletele, avem clasele Adventure. La clasele Adventure avem din Constanța înscriși cu mașini de stradă, care-s prima dată la un concurs, ei navighează pe un GPS. Avem Moto Adventure, primul an și prima lor competiție, tot din Constanța. Astea sunt clasele de începători. Toți trebuie să fie licențiați, vizite medicale făcute, să fie licențiați la un club care este afiliat unei federații, ori F.R.M. ori F.R.A.C. Astea sunt condițiile ca să participe.
Un adevărat Dakar al Dobrogei! Ce calități îți trebuie ca să participi la o astfel de competiție?
Să-ncepem. Odată că îți trebuie mașină, pe urmă trebuie să-ți găsești un navigator, pe urmă să găsești oamenii cu bani, sau dacă ai tu bani mai mulți îți trebuie bani, navigator, șofer și mașină. În rest să-ți placă să conduci!
Și să ai mult curaj, că nu toată lumea…
Bineînțeles! Curajul face parte din sportul ăsta.
Se înghesuie lumea la astfel de competiții?
În ultimii 3 ani a luat amploare sportul ăsta, mai ales de când s-au introdus clasele Adventure și Promo, unde poți să vii cu o Dacie Duster. Avem 10 Dacii Duster la start. Nu ai nevoie decât de cască, centuri de siguranță, mașina cum este scoasă din fabrică, nu trebuie să-i faci absolut nimic. Doar că ei merg pe regularitate, restricții de viteză. O viteză medie de 40 km/h, ca exemplu, și viteza maximă 70km/h.
Realizator interviu – Larisa Calistru / Redactor online – Liviu Predescu / Foto – Radio Constanța