Mulţi români vor să se angajeze pe vase de croazieră
Publicat de Doina Sirbu, 27 iunie 2019, 12:38
Mirajul călătoriilor în locuri exotice şi al unei munci bine plătite îi atrage pe mulţi români să se angajeze pe vase de croazieră. Ei pot câștiga un salariu decent în timp ce văd lumea și descoperă locuri noi. Despre acest subiect a vorbit colega noastră Larisa Calistru, cu Mircea Tomescu, managerul unei firme de recrutare personal pe vase de croazieră și în străinătate din Constanța și cu Ema Covaci, recrutor.
Sunt atrași românii de munca pe un vas de croazieră?
Mircea Tomescu: Din punctul nostru de vedere da, românii și constănțenii sunt interesați, pentru că sunt joburi bine plătite, desigur, cu plusuri și minusuri.
Ema Covaci: Da, pentru că au posibilitatea să promoveze la locul de muncă, există bonusuri, de la an la an, sunt pachete de beneficii mai mari. Prin firma noastră pleacă anual peste 700 de persoane. Ne adresăm atât studenților, cât și celor mai în vârstă. Avem și contract de training pentru cei care nu au experiență și vor să vadă ce înseamnă viața pe vas, ce implică, ce responsabilități sunt, programul de lucru. Automat, încercăm să ne adresăm tuturor vârstelor.
În principiu, este o muncă pentru tineri?
Mircea Tomescu: Da, în principiu pentru tineri, pentru cei care vor să muncească. Acum, condițiile sunt foarte flexibile. Un minim de șase luni de experiență este mai mult decât suficient. Important e să fie dornici să muncească și să facă o carieră, să facă sacrificii (prin plecarea de acasă 4,6 sau 8 luni). Pot promova foarte ușor dacă sunt oameni serioși, dacă muncesc, dacă își văd de treaba lor și la sfârșitul sezonului pot veni cu ceva bănuți acasă.
Cam cât durează procesul de recrutare și ce acte sunt necesare?
Ema Covaci: Procesul de recrutare este destul de transparent și ușor, în ideea în care noi, din momentul în care primim un CV facem o preselecție, un preinterviu să spunem, ca să ne asigurăm că sunt îndeplinite toate criteriile cerute de angajator, de la nivel de limba engleză la experiență. Ulterior, dacă noi considerăm că este totul în regulă, trimitem CV-ul către angajator, care îl va contacta pe cel aflat în căutarea unui job. Restul actelor sunt doar de semnat și cam atât.
Cam cât durează de la depunerea actelor și până la plecare?
Mircea Tomescu: Între două zile și două săptămâni. Am avut și cazuri în care au plecat în aceeași zi (cazuri izolate). Dar în maxim o săptămână sunt plecați pe vase.
Ce jocuri există la ofertă și cum sunt ele plătite? Ce caută românii?
Ema Covaci: La bordul navelor, noi avem de la spălători de vase până la șef departament, hotel manager, executiv chef, avem chiar și pe parte de securitate, antrenori fitness, cameriste, bucătari. Cea mai mică ofertă salarială de la care se pornește ar fi de 1500 de euro net (pentru cea mai mică funcție). Cu pachet de beneficii complet, tot ce înseamnă masă, cazare și transport asigurate de angajator. Lejer, se poate depăși lunar suma de 3000 de euro.
Care este perioada contractului?
Mircea Tomescu: Contractele încep undeva în luna martie și țin până în decembrie-ianuarie. Între 8 și 12 săptămâni au două săptămâni de concediu plătit de angajator. Suntem asaltați zilnic de mail-uri cu cereri de muncă, telefoane. Sunt și oameni serioși, dar și persoane mai dificile, cărora le cumperi bilet de avion și apoi dispar, nu mai poți da de ei…
Care este beneficiul unei munci pe nave de croazieră?
Ema Covaci: În primul rând salariul, care este destul de mare, pachetul de beneficii, posibilitatea de promovare este destul de mare. Am avut tineri care au promovat de la spălători de vase la recepție, fete care de la cameriste au ajuns să se ocupe de partea administrativă pe vas.
Există și inconveniente?
Mircea Tomescu: Bineînțeles! În toate meseriile sunt plusuri și minusuri. Minusurile ar fi următoarele: nu ești acasă, pleci o perioadă destul de mare, trebuie să împarți viața cu colegii tăi, programul este destul de strict și se lucrează multe ore. La plusuri aș trece colectivitatea, interacțiunea cu alte naționalități, te plimbi prin lume, cunoști toată istoria locurilor, ai posibilitatea de a vizita orașele respective.
Am înțeles că voi nu recrutați doar pe vase, aveți și alte proiecte în derulare.
Ema Covaci: Da, noi avem oferte și pentru cei care doresc să lucreze pe uscat, în Germania, Olanda, pe șantier naval în Italia, în Marea Britanie avem oferte pentru tot ce înseamnă service auto, necalificați, iar pe construcții, industrie…Olanda și Germania.
realizator interviu – Larisa Calistru / redactor online – Doina Sîrbu / foto – Radio Constanța