AUTO BLITZ | Cum ne dăm seama că un termostat este stricat
Publicat de , 30 aprilie 2019, 21:25
Sistemul de răcire al mașinii este un element important care asigură buna funcționare în orice condiții. Astfel, se preia căldura pe care motorul o produce în momentul funcționării de la frecarea pistoanelor și de la aprindere. Un element important în acest ansamblu de răcire este termostatul.
Atunci când motorul atinge temperatura optimă, termostatul se deschide și antigelul cald este înlocuit cu cel rece din radiator. Însă un termostat se mai poate și strica. Dacă termostatul rămâne blocat pe poziția închisă, antigelul nu poate circula deloc și în scurt timp motorul va depăși temperatura maximă de funcționare, antigelul va fierbe și motorul se va cala.
Cum identificăm un termostat stricat? În primul rând, atunci când plecăm de pe loc și circulăm câteva minute, fără ca acul de la temperatură să se fi ridicat. Dacă radiatorul este cald, deși motorul nu a atins temperatura optimă, înseamnă că termostatul e stricat deoarece antigelul cald care trebuia să rămână în motor circulă liber prin circuit.
O alta metodă este la drum întins, atunci când circulăm cu viteză, în cazul în care temperatura motorului scade, deși ar fi trebuit să ramana mereu în plaja optimă de funcționare.
Un termostat banal costă circa 30 de lei, dar poate ajunge și la 500 de lei, după cum există la anumite modele franceze într-o carcasă complexă cu multe intrări și ieșiri de furtune.
Redactor – Daniel Haralambie