Ministrul Șova despre modificările la legea transportului public: Dorim să eliminăm problema supraaglomerării și să înlăturăm monopolul
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 12 octombrie 2018, 11:00
Aflat vineri la Constanța unde participă la o conferință internațională pe teme maritime, ministrul Transporturilor Lucian Șova a reiterat cele spune ieri referitor la menirea ordinului ministerial care a declanșat o reacție puternică de nemulțumire în rândul conducerilor firmelor de transport persoane din întreaga țară.
Șova a reluat faptul că principalul obiectiv al actului normativ este eliminarea monopolului anumitor companii și optimizarea raportului ofertă – calitate – preț cu necesitățile consumatorilor.
„Nu suntem într-o competiție cu nimeni, nu sunt unii împotriva altora, nu este vorba de un război. Acest proiect nu vizează excluderea nimănui de la o anume piață. Reliefez că până acum această piață a fost închisă, iar criteriile de alocare și de acces la piață erau guvernate de o reglementare absolut neconcurențială, foarte criticată de cei de la Consiliul Concurenței, aceea de vechime pe traseu. De exemplu, dacă o firmă deține autorizările corespunzătoare, poate face transport de la București la Madrid oricând. Niciodată în ultimii 15 ani – și în viziunea unora nici de acum încolo, nu ar trebui să se întâmple ca o firmă, alta decât cea care face de mult timp transport de exemplu de la București la Urziceni, nicio altă firmă n-ar trebui să poată face acest lucru“, a transmis Lucian Șova.
Deținătorul portofoliului ministerial de la Transporturi a mai ținut să sublinieze convingerea sa că „până la urmă cererea cu oferta trebuie să se potrivească. Nu este normal ca statul să impună anumite condiții de calitate. Condițiile de calitate a serviciului trebuie să fie generate de exigența pieței astfel încât un cetățean care dorește să meargă cu un autobuz să poată alege clasa de confort, prețul și alte detalii ce țin de servicii conexe, cum ar fi rezervări de bilete online, servicii de bagaje, calitatea autogării“.
Ministrul Șova a atras totodată atenția asupra condițiilor precare la care navetiștii sunt expuși zi de zi în autogările de pretutindeni din România.
„Ieri au fost făcute filmări în autogări așa-zis oprite. Aș vrea să se uite toată lumea cum arată acele autogări. Condițiile de transport sunt de la foarte bune la foarte rele. Eu nu vreau să demonizez pe nimeni, nici nu vreau să ridic statuie cuiva. Există totuși multe situații de supraaglomerare a mijloacelor de transport. Nu cred că va putea nimeni să mă combată atunci când spun că situația este generată de dorința de optimizare a profitului din partea operatorului. Pentru că nimeni astăzi nu împiedică un transportator, care dacă vede că are cerere pentru 50 de bilete, ar putea pune autobuz de 50 de locuri, iar mâine dacă are cerere doar de 15 bilete să pună un autobuz de 20 de locuri sau de 17 locuri. Exclusivitatea, lipsa altei oferte pe care un cetățean să o poată folosi generează astfel de reflexe. Datoria statului este să optimizeze aceste procese și să lase atât consumatorul, cât și firma să se dezvolte liber, să aleagă între calitatea pe care dorește s-o ofere și desigur calitatea de care are nevoie un consumator“, a punctat ministrul Transporturilor.
Inclusiv în județul Constanța există rute intrajudețene de transport persoane unde o singură firmă deține monopolul, iar pasagerii reclamă aproape în permanență condițiile în care sunt nevoiți să facă naveta: autobuze care circulă la intervale prea lungi de timp sau care nu mai opresc în toate stațiile din cauza supraaglomerării, mijloace de transport subcapacitate pentru fluxul de pasageri de la anumit ore, programul de transport prea scurt către anumite destinații, etc.
Lucian Șova a mai considerat important de punctat faptul că regulamentul privind liberalizarea pieței de transport nu face referire strict la transportul rutier, ci și la cel feroviar. Ministrul promite că, de vara viitoare, românii care călătoresc cu trenul vor avea mai multe opțiuni din care să aleagă în funcție de nevoile lor de calitate, confort, preț, etc.
„Acest regulament nu se referă doar la transporturile regulate de pasageri de tip rutier, ci se referă și la transporturile pe calea ferată, unde deja am avut discuții și cu componenta sindicală și cu cea managerială, unde deja pregătim legislație și vom implementa legislație tot în acest sens de liberalizare. Începând de la 1 iulie 2019, vor găsi consumatorii români o ofertă mai largă de transport și pe calea ferată și din partea altor operatori decât cei care sunt astăzi, fie că e vorba de compania națională de căi ferate sau de cei câțiva operatori privați“, a declarat Lucian Șova, cu mențiunea că infrastructura feroviară va fi supusă unor modificări în vederea modernizării.
Greva de joi a transportatorilor de persoane s-a încheiat cu o concesie din partea acestora, după ce comisia de resort din Camera Deputaților le-a promis că nemulțumirile lor vor fi dezbătute în plen pe data de 16 octombrie.