Proprietarii de apartamente vor putea fi amendați cu până la 10.000 de lei în anumite cazuri
Publicat de Daniel Țăndăreanu, 27 septembrie 2018, 12:00
Mâine intră în vigoare noua lege a asociațiilor de proprietari. Pentru administratorii de bloc, actul aduce câteva schimbări: posibilitatea de a lucra și ca persoană fizică autorizată (PFA), cu contract de prestări servicii, necesitatea de a obține un certificat special, restricții la administrarea banilor asociației, interzicerea votului în numele proprietarilor din bloc, posibilitatea de a fi obligați de locatari să-și facă asigurări profesionale ș.a.
Începând cu 28 septembrie 2018, cadrul legislativ al asociațiilor de proprietari se va modifica, prin intrarea în vigoare a Legii nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor. Noua lege nu va avea norme de aplicare, ele nefiind amintite ca necesar de adoptat în cuprinsul noii legi.
1. Cel mai important, pentru a rămâne în funcție, actualii administratori de bloc vor fi nevoiți să-și procure câte un certificat de calificare profesională, până cel mai târziu pe 28 septembrie 2019.
2. Posibilitatea de a lucra și în baza unui contract de prestări servicii, nu doar cu contract de muncă va fi, cu siguranță, primită cu bucurie de unii administratori și asociații de bloc. Așadar, se va putea face administrare de bloc și în baza unui PFA.
3. Unii administratori vor putea fi obligați să-și facă polițe de asigurare, cu riscul aplicării unei amenzi, în caz contrar. Spunem unii pentru că decizia de a-l obliga pe administrator în acest sens va putea fi luată sau nu de membrii asociației. Acolo unde i se va impune acest lucru, administratorului nu-i va mai rămâne decât să-și procure o astfel de poliță.
4. Înființându-se obligația asociației de a avea un cont unic bancar, prin care să circule toți banii acesteia, administratorii trebuie să aibă în vedere că nu vor mai putea face plăți către furnizori sau pentru diverse lucrări decât prin acest cont bancar al asociației.
5. Administratorul nu va mai putea vota în numele unui proprietar la adunarea generală, nemaiputând primi mandat în acest sens. Interdicția e prevăzută expres în noua lege, unde scrie că mandatul se va putea da, dar altui proprietar.
6. Când va primi o plată în numele asociației, administratorul va avea la dispoziție cel mult o zi să transfere suma în contul curent al asociației. Excepțional, se va putea păstra o sumă de maximum 1.000 de lei pe lună pentru efectuarea de plăți pentru cheltuieli neprevăzute.
7. Administratorii trebuie să știe și că noua lege prevede expres că e obligatoriu ca aceștia să notifice în scris restanțierii la plata cheltuielilor asociației.
Fapte pentru care proprietarii de apartamente vor putea fi amendați de către polițiștii locali, reprezentanți din primărie sau inspectori de stat în construcții, după caz:
– dacă nu permit accesul în locuință președintelui asociației/unui membru al comitetului executiv/administratorului și unei persoane calificate pentru reparațiile ce trebuie făcute proprietății comune (și pentru care e absolut necesar accesul în locuință), proprietarii respectivi vor risca o amendă între 500 și 3.000 de lei;
– cei care pun în pericol integritatea structurii clădirii sau a altor apartamente ori buna funcționare a instalațiilor vor risca amenzi între 500 și 3.000 de lei;
– proprietarii care nu se ocupă de lucrările de întreținere/reparații/înlocuire ce țin de proprietatea sa individuală, dacă prin asta se pot produce prejudicii celorlalți proprietari vor risca tot o amendă între 5.000 și 10.000 de lei.
Sursa – avocatnet.ro