Vă mai amintiți? Linia 44. De la troleibuz la autobuz
Publicat de Adrian Băncilă, 31 august 2018, 09:00 / actualizat: 31 august 2018, 11:43
Prima linie de troleibuz din Constanța a apărut în anul 1959. Avea o lungime de 10,4 km și era deservită de mijloace de transport românești tip TV2E, potrivit www.ratc.ro.
La 1 ianuarie 1980, IJTL (Întreprinderea Județeană de Transport Local, actuala RATC) avea 640 de autobuze, 123 de troleibuze, 48 de taximetre și 973 de autovehicule de transport marfă.
De-a lungul timpul, troleibuzele din Constanța au suferit modificări. Începând din anul 2001, treptat, locul acestor mijloace de transport în comun este luat de autobuze.
Câțiva iubitori ai transportului în comun au păstrat fotografii care atestă faptul că în municipiul Constanța au circulat tramvaie și troleibuze.
Astăzi aflăm povestea liniei 44.
Una dintre puținele linii care au menținut traseele fostelor troleibuze este 44.
Pe o hartă a RATC din 1998 se observă cum arată sistemul de transport public din Constanța. Troleibuzele de pe linia 44 făceau legătura între zonele Poarta 1, centru, Casa de Cultură, Institutul de Marină și Energia.
Mai mult, din 2012, autobuzele liniei 44 și-au mutat capătul de întoarcere de pe strada Baba Novac – zona fostei fabrici Energia – în campusul social Henri Coandă – în spatele Galeriilor Soveja.
În această perioadă, întreaga zonă Poarta 1, inclusiv terminalul de autobuze, se află în schimbare.
După trecerea de la troleibuze la autobuze de la începutul anilor 2000, traseul liniei 44 continuă să treacă prin zona Poarta 2.
În centrul Constanței, mijloacele de transport în comun circulă prin zonele Colonade – Fantasio – Tomis Mall.
Pe sensul de mers spre Galeriile Soveja, autobuzele intră pe străzile Constantin Brătescu și Ion Gheorghe Duca.
Pe sensul de mers spre Poarta 1, autobuzele ajung la Tomis Mall pe strada Mihai Viteazu.
La fel ca troleibuzele, autobuzele liniei 44 ajung la Casa de Cultură.
În continuare, autobuzele intră pe strada Baba Novac și ajung în zona Institutul de Marină.
Fostul capăt de linie al troleibuzelor de pe linia 44 (zona fostei fabrici Energia) arată total neîngrijit. Cu excepția șoselei, fostul spațiu al stației RATC a devenit…loc de parcare pentru locatarii din zonă. Fotografiile sunt grăitoare.
Cu traseul prelungit, autobuzele liniei 44 intră pe bulevardul Aurel Vlaicu și trec prin fața centrelor comerciale Metro 1 și Vivo! Constanța.
Spre finalul traseului, autobuzele intră pe strada Ștefăniță Vodă. Stația pentru debarcare este în zona campusului social Henri Coandă, în spatele Galeriilor Soveja, într-o parcare neamenajată. La rândul ei, lucrurile stau altfel în cazul stației de îmbarcare, amplasată pe șoseaua asfaltată.
Surse foto vechi: tramclub.org, Facebook Daniel George