SLN: Agențiile de crewing care pretind bani de la navigatori riscă să rămână fără autorizație
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 25 iulie 2018, 09:07 / actualizat: 25 iulie 2018, 11:06
Sindicatul Liber al Navigatorilor (SLN) ia atitudine față de practicile ilegale ale anumitor agenții de crewing care pretind navigatorilor diverse sume de bani pentru a-i recruta. Demersul SLN ar putea lăsa multe firme de crewing fără autorizație!
Sindicaliștii au început deja să strângă plângerile transmise de navigatori, urmând ca apoi să înceapă demersurile către Ministerul Transporturilor și Autoritatea Navală Română (ANR) pentru ridicarea autorizațiilor agențiilor care comit astfel de abuzuri. În mod normal, ar trebui ca navigatorii care se confruntă cu astfel de situații să contacteze personal ANR și să prezinte dovezi care să însoțească sesizarea. Din varii motive însă, foarte puțini marinari ajung să depună astfel de plângeri către autorități. O explicație ar fi aceea că oamenii s-au obișnuit cu această pratică și o consideră normală, chiar dacă ea contravine normelor legislative.
„În conformitate cu HG 83/2003 și MLC 2006, este interzis a se cere orice formă de plată în schimbul angajării navigatorului. Singurele documente pe care navigatorul trebuie să și le obțină pe cheltuiala proprie sunt documentele naționale, cum ar fi pașaportul, carnetul de marinar, vizita medicală obligatorie, etc.“, a precizat conducerea Sindicatului Liber al Navigatorilor.
Conform MLC 2006, li se interzice celor care oferă servicii de recrutare și plasare a navigatorilor „să recurgă la mijloace, mecanisme sau liste pentru a împiedica sau a face navigatorii să-şi schimbe hotărârea de a obţine un loc de muncă pentru care posedă calificările cerute; să interzică facturarea unor onorarii sau altor cheltuieli navigatorilor, direct sau indirect, în totalitate sau în parte, pentru recrutarea, plasarea sau obţinerea unui loc de muncă, în afară costurilor pe care navigatorii trebuie să şi le asume pentru obţinerea unui certificat medical naţional obligatoriu, a carnetului de marinar şi a paşaportului sau altui document personal similar de călătorie, în afară costurilor de viză, care trebuie să fie suportate de armator”, mai informează SLN.
Au existat totuși multe situații în care navigatorilor li s-a cerut să achite contravaloarea biletelor de avion sau costul cazării, fapt care i-a determinat pe reprezentanții SLN să dea startul unei campanii prin care să pună capăt acestor practici nefirești. Așadar, marinarii cărora li s-a cerut bani sub diverse pretexte sunt invitați să înregistreze plângerile la sindicat.
„Sindicatul Liber al Navigatorilor înregistrează plângeri de la navigatori cu privire la comportamentul abuziv al unor agenții de crewing de a cere bani în vederea angajării. Toate plângerile vor fi confidențiale, dar în baza acestora, cu păstrarea confidențialității celui care a făcut plângerea, SLN va face demersurile necesare către Ministerul Transporturilor și către ANR pentru a cere ridicarea autorizațiile acelor agenții care comit abuzuri“, explică președintele SLN, Adrian Mihălcioiu.
În România sunt înregistrați aproximativ 30.000 de navigatori și peste 100 de agenții de crewing.
O altă soluție pentru eliminarea practicilor ilegale în domeniul navigației este introducerea contractului colectiv de muncă, spun reprezentanții SLN.
Aceștia menționează că au făcut demersuri în acest sens, dar intenția nu a fost pe placul agențiilor de crewing. Sindicaliștii nu renunță la idee, mai ales că implementarea acestui contract colectiv de muncă este impusă de MLC 2006. Urmează, așadar, noi demersuri pe lângă autoritățile statului.
„Iată încă un pas pentru a înlătura abuzurile și condițiile de angajare sub standard folosite de unii armatori cu concursul unor agenții de crewing care, pe lângă faptul că cer româneasca «șpagă», total împotriva legii, mai oferă și condiții improprii sănătății și ocrotirii vieții navigatorilor de la bord“, a mai spus Adrian Mihălcioiu.
Contractele Colective de Muncă negociate de sindicate afilate ITF asigură condiții decente de muncă la bordul navelor, asistență medicală corespunzătoare, elimină abuzurile, discriminările și agresiunile de orice natură, creează un cadru social corespunzător desfășurării meseriei fiecărui navigator.
„Constientizați că viața fiecăruia dintre voi poate fi în pericol și siguranța familiei voastre este periclitată din cauza contractelor substandard“, mai atrage atenția conducerea SLN.
- Spuneți NU SPĂGILOR ! O campanie inițiată de ITF și Sindicatul Liber al Navigatorilor!