Gazele naturale extrase din Marea Neagră ar putea fi transportate prin conductele Transgaz
Publicat de Arantxa Catană, 31 mai 2018, 17:10
Transgaz SA, operatorul sistemului de transport al gazelor din România, anunță că „a încheiat cu succes procesul de rezervare de capacitate incrementală în punctul preconizat de intrare în SNT din Marea Neagră – PM TUZLA – Etapa Angajantă“, arată un raport publicat pe site-ul companiei.
Mai exact, Transgaz are promisiuni de la companii că doresc ca, în următorii 16 ani (perioada 1 iulie 2021 – 1 octombrie 2036), să transporte gazele extrase din Marea Neagră prin conductele Transgaz.
Conform estimărilor, din transportul gazelor Transgaz ar urma să câștige aproape 600 de milioane de euro în cei 16 ani.
„În cadrul analizei efectuate de SNTGN Transgaz SA s-a constatat că a fost atins pragul minim de capacitate menționat în documentația aferentă Etapei angajante a Procesului de capacitate incrementală pentru punctul de intrare în SNT Tuzla. Valoarea cumulată pe toată perioada ofertată a capacității alocate este de 1.278.084.480 MWh, mai mare decât pragul minim de 1.277.213.582 MWh. Valoarea cumulată a angajamentelor solicitanților desemnați câștigători este de 2.949.358,14 mii lei, cu 2.011,78 mii lei mai mare decât valoarea actuală a creșterii estimate a venitului permis, asociată capacității incrementale oferite in cadrul acestei proceduri (2.947.346,36 mii lei)“, se arată în raportul publicat pe site-ul Transgaz.
„Proiectul constă în construirea unei conducte de transport de la țărmul Mării Negre până la Nodul Tehnologic Podişor, județul Giurgiu, care să facă legătura între gazele naturale disponibile la țărmul Mării Negre şi coridorul Bulgaria – România – Ungaria – Austria. Finalizarea acestui proiect este estimată pentru anul 2020, iar investițiile aferente se ridică la aproximativ 278,3 mil. Euro“, potrivit descrierii oficiale a acestui proiect, de pe site-ul Transgaz.
De la perimetrele exploatate în Marea Neagră și până la țărm, investiția în conducte va fi făcută de companiile care extrag gazul.
Pe partea continentală, transportul gazelor va fi făcut de Transgaz prin rețeaua denumită „Conducta Țărmul Mării Negre – Podișor (RO) pentru preluarea gazului din Marea Neagră“ care va fi conectată la proiectul BRUA.
BRUA este proiectul strategic al UE, care trebuie Bulgaria, România, Ungaria de hubul Baumgarten, din Austria, printr-o conductă de 582 km, din care aproximativ 479 kilometri fac obiectul primei etape a construcţiei de pe teritoriul românesc.
Lucrările de execuţie din prima fază a sectorului românesc al BRUA leagă localităţile Podişor (nu departe la vest de București) şi Recaş (Jud. Timiș) şi trei noi staţii de comprimare, la Jupa, Bibești și Podișor.
Investiția în România se va ridica la circa 480 de milioane de euro, din care peste 179 vor veni de la Comisia Europeană.
Gazoductul ar urma să aibă o capacitate inițială de 1,75 miliarde metri cubi pe an, majorată ulterior la 4,4 miliarde metri cubi pe an în Faza 2.
Redactor: Monica Cruceanu Comșa