Mamaia: Autoritățile așteaptă definitivarea cadrului legal privind taxa de promovare a stațiunii, pentru a stabili cum pot cheltui banii
Publicat de Cristina Sîmbeteanu, 21 mai 2018, 16:06
Hotelierii de pe litoral s-au arătat, recent, nemulţumiţi de deciziile luate de ministrul Turismului, Bogdan Trif, care vrea ca autorităţile locale să decidă cum să se cheltuie taxa de promovare plătită de hotelieri. La rândul lor, administratorii unităţilor de cazare spun că vor să aibă şi ei dreptul de a decide ce se întâmplă cu banii lor, iar accentul să se pună pe dezvoltare. În caz contrar, hotelierii ameninţă că nu vor mai plăti taxa care la un hotel de cinci stele, de exemplu, ajunge la 4000 de euro pe an.
Recent invitat într-o emisiune la Radio Constanța, șeful administrației publice locale a vorbit despre taxa de promovare a stațiunii Mamaia, spunând că se simte prins ca „între ciocan și nicovală“ în ceea ce privește subiectul:
„La Constanța, operatorii economici au fost extrem de curajoși și de vocali și au militat pentru introducerea taxei de promovare. Printr-o colaborare foarte bună cu ei, am ajuns la concluzia că trebuie să schimbăm această taxă din taxă de promovare în taxă de dezvoltare și promovare a turismului“,a spus edilul șef, într-un interviu pentru Radio Constanța.
Făgădău a mai punctat faptul că, în momentul actual, municipalitatea dispune de banii colectați din această taxă de promovare anul trecut și anul acesta, însă nu are la îndemână un instrument legal prin care poate cheltui aceste sume.
„În viziunea fostului ministru al Turismului, Mircea Dobre, ar fi fost o paritate între public și actorul privat. Așa mi se pare și mie corect. Noul ministru al Turismului spune că statul sau privatul ar trebui să aibă 51%, pentru că taxa de promovare, în cele din urmă, se transformă în bani publici, iar privatul nu are capacitatea să cheltuiască acest ban public exact după rigorile legii“, a mai afirmat primarul.
Indiferent de forma pe care legislația ar lua-o în privința acestei taxe de promovare, Decebal Făgădău afirmă că își dorește doar ca ea să intre în cele din urmă în vigoare și să permită turismului de la malul mării, și din în general din Dobrogea, să se dezvolte. În perspectiva sa, Dobrogea este un tot unic integrat care poate concura de la egal la egal cu regiuni turistice consacrate precum Toscana, Valencia, Andaluzia, Tirol.
„Avem orașe și așezăminte de peste 2.500 de ani. Avem viticultură, avem religie; nu mai vorbim că aici e un tărâm al începuturilor și Sfântul Andrei a ales locul acesta binecuvântat să vină. Dumnezeu ne-a dat mare, ne-a dat Delta Dunării, ne-a dat dealuri, avem până și munte – Munții Dobrogei, avem tradiții, avem obiceiuri“, a subliniat primarul municipiului Constanța.
Făgădău a amintit și de cele 18 familii gastronomice prezente în Dobrogea, argumentând în favoarea gastronomiei ca un potențial as în mânecă al turismului românesc.
„Lumea vine pentru autenticitate, nu vine pentru pizza pe care, hai să recunoaștem, italienii o fac mai bună, nu vine nici pentru cafeaua pe care alții o fac mai bună, vine pentru ce avem noi autentic. Și sunt multe locuri în Constanța unde am mâncat preparate excelente făcute de tătari. (…) Avem o bogăție pe care noi nu o valorificăm, pentru că ne-am pierdut un capital care este cel mai important: încrederea!“, a concluzionat Decebal Făgădău, la Radio Constanța.
Ca și în anii precedenți, stațiunea Mamaia promite un calendar de evenimente deosebit de bogat turiștilor care vor opta pentru petrecerea vacanțelor pe litoralul românesc. De altfel, nu doar chefurile de pomină din cluburi se vor face remarcate sezonul acesta, ci și unele evenimente de o altfel de anvergură. În perioada 14-16 iunie, la Mamaia are loc „Black Sea and Balkans Security Forum“, o conferință deosebit de importantă pe tematici de securitate globală, organizată de Primăria Constanța cu susținerea NATO și la care vor lua parte vorbitori atât din România cât și din străinătate, de la personalități diplomatice, la cercetători universitari în domeniu.